Bandeseminaret som grænsefællesskab Hvordan kan vi sammen skabe praksisudvikling? Line Lerche Mørck, lektor v. DPU, Århus Universitet, 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Det tværsektorielle samarbejde
Inddrag nu Kick-off møde
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Positiv interpellation og overskridende læring blandt udsatte unge
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Empowerment og sundhed
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Hvordan lettes overgangen relevant
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Opfølgningskonference På vej mod den robuste kommune Niels Johan Juhl-Nielsen PRIMO Danmark, projektleder Høje-Taastrup, den 6. september 2012.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Usammenhængende og sporadisk landdistriktsudvikling i Rebild kommune såvel i lokalsamfundene, som på forvaltningsplan. En del ildsjæle brænder ud, flere.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Fungerer demokratiet og borgerdialogen i praksis?
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Frivillighed på kommando findes ikke
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Grænsefællesskaber som mulighed for marginaliserede unge
Grænsefællesskaber Overskridende læring med udsatte unge
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Alternativer til ’bande-exit’ – At lære at leve et nyt liv v
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Lars Skov Henriksen.
Cafe Exit og kirkelig resocialisering V. organisationschef Ole Bjørn Andersen Hvordan hjælper vi bedst tidligere indsatte – og hvordan kan sognekirken.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Prioritering og håndtering af kulturens mange muligheder Center for Ledelse og Styring.
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER Crossover og gråzone-ekstremisme Temadag om rocker- og bandeforebyggelse 23/ Ann-Sophie Hemmingsen.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder
Temagruppen Fysisk Aktivitet Sund By Netværket 13. maj 2019
Præsentation af partnerskab
Præsentationens transcript:

Bandeseminaret som grænsefællesskab Hvordan kan vi sammen skabe praksisudvikling? Line Lerche Mørck, lektor v. DPU, Århus Universitet, 2013

1. Hvad forstår vi med praksisudvikling og hvordan skabes praksisudvikling? 2. Hvad og hvem er vi? 3. Muligheder og udfordringer i vores praksis-udviklings-arbejde? 4. Konkrete anbefalinger

Hvordan kan vi i fællesskab skabe praksisudvikling? Inddrage (interpellere) mange forskellige parter i nye fællesskaber, også marginaliserede Skabe fællesskaber, der overskrider enten-eller- tænkning:  enten kriminel eller lovlydig borger  enten kommunale professionelle eller frivillige  enten formel uddannelse eller personlig/vild baggrund At turde engagere sig i solidarisk, kompromisløs kritik

Grundvigs Højskoles bandeseminarer som grænsefællesskab? Engagere på tværs af meget forskellige personer og fællesskaber og dermed skabes nye forbindelser og samarbejdsmuligheder mellem de involverede Formidle på tværs af forskelle og modsætningsfulde perspektiver på problemer og handlemuligheder; konfliktfuld dialog Bevæge deltagerne i en udvidende retning, meningsfyldt fra hver deltagers eget perspektiv (men også til tider frustrerende, stressende)

Fællesskabende-aktiviteter mellem bandeseminarerne Udvekslinger og studieture med internationale ildsjæle fra Manchester, Chicago og Stockholm Skrivning af fælles Outcome (samarbejde mellem workshopledere, oplægsholdere, sammenskrevet af frivillige, bl.a. tidligere speciale-studerende, DPU) Christiansborghøring, DPU-konferencer Nye (frivilligheds)-initiativer; Vores Unge, Perlemor, Kirke Care, medborgernetværk

Muligheder? Søren Lerche påtaget sig ledelse af praksisudviklingen; koordinerer fællesskabende aktiviteter, dialoger på Grundtvigs Højskole og nu i Netværks-regi (NDC) hundrede af engagerede ildsjæle deltager i praksisudviklingen; bruger deres fritid, egne penge (pårørende, frivillige, tidligere bande- rocker-medlemmer, politi-folk, kriminalforsorg, professionelle, forskere, studerende, politikere)

Udfordringer, dilemmaer praksisudvikling af bande-praksisfeltet? Mangel på politisk prioritering / ingen bevillinger, hverken til forskningen eller udviklingsarbejdet – alt laves med frivillig arbejdskraft. Ingen formelle uddannelser i dk, der kvalificerer de professionelle til at håndtere de mange nye dilemmaer der er opstået i eskaleringen i dk fra bandekonflikt til bandekrige, med seriøse våben og mange fronter

Konkrete anbefalinger At vi alle bliver bedre til at samarbejde omkring bandeproblematikkerne på tværs af kommunale professionelle og frivillige foreninger, dermed inddrage / forme meningsfulde produktive positioner til personer og områder ramt på egen krop. At politikere begynder at prioritere midler til universitets-forskning i bander og intervention, samt formel uddannelse, der kan opkvalificere profesionelle og engagerede ildsjæle.

Konkrete anbefalinger fortsat At vi i DK lader os inspirere af internationale erfaringer: Exit med armslænge til politi (svenske Fryshus, Tyske Exit-NGO) Manchester samarbejde mellem politi og udsatte lokalområder Våbenhvile-projekter og community arbejde fra Chicago

Forsknings-artikel på dansk og engelsk Mørck, L. L. Hussain, K., Møller-Andersen, C., Ozupek, T., Palm, A. & Vorbeck, I., (2013). Practice development in relation to gang conflicts, in Copenhagen, Denmark. Outlines, Special Issue: Transformative Social Practice and Socio-Critical Knowledge. Langemeyer, I & Schmachtel, S (ed.) Mørck, Hussain, Møller-Andersen, Özüpek, Palm & Vorbeck (2013). Praksisudvikling i relation til bandekonflikter i København, Danmark. Network for Dialoge and Community building.