1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)
Forøg din indflydelse i jobsituationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
En pragmatisk tilgang Udgangspunkt i arbejde af: Knud Illeris, se f.eks. ”Læring”, RUC 2007 særligt inspirationen fra læringsteoretikeren: David A. Kolb,
Arbejdspladsudvikling
Situationelle Metoder til Digitale Studier
De sidste undervisningstimer
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Kultur- og branchestudier
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Projektplanlægning og projektstyring
Vejlederens kommunikation
Problemorienteret projektarbejde
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Individet i gruppen Mine læringsmål
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Exersice 2 ”One sense only” In the learning cycle Made by Camilla, Kenny, Michael, Peter, Rikke og Heidi.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Litterært makerspace.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
Projektmanagement PV 9Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
P0-erfaringsopsamling
Projektets mål og rammer
Problem- and play- based Learning
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning og projektstyring med henblik på at udvikle/forbedre Jeres kompetence i forhold til at planlægge og styre Jeres studieprojekter- og senere: projekter i jobmæssig sammenhæng.

2 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Læringsteori Læringsstiltest Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram Hvor lang tid tager en giver opgave? - om hvordan man gætter “kvalificeret” Tidsplan Justering af tidsplan samt opsamling af erfaringerne

3 What is ’learning’? Yes, it’s actually true – you can get a degree by repeating everything the teacher says.

4 Learning Environment - traditional teachers and textbooks as main learning resources

5 Teaching = Learning ?

6 Bloom’s taxonomy for the cognitive domain A hierarchy with 6 levels of understanding: 1.Knowledge (memorize) 2.Comprehension (translate, interpret) 3.Application (use in new situations) 4.Analysis (uncover relations between entities) 5.Synthesis (building something new of the entities) 6.Evaluation (judging) More info: Deeper learning Surface learning

7 Experiential learning - Kolb’s learning cycle Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb 1984 Active Experiment Abstract conceptualisation Reflective Observation Concrete Experience Grasping via APPREHENSION Grasping via COMPREHENSION Accommodative knowledge Divergent knowledge Convergent knowledge Assimilative knowledge Transformation Via EXTENSION Transformation Via INTENSION

8 Original figure in Wenger 2004 Life Long Learning Learning engineering to become an engineer To live is to learn – Chinese saying

9 Active learning students learing (a survey report from Felder 1988): –10% of what they read –26% of what they hear –30% of what they see –50% of what they see and hear –70% of what they say –90% of what they say and do passive active

10 Learning is how brain works - Different individual preferences (Felder 1988)

11 Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil.

12 Hvorfor teste læringsstil? For at du kan blive bevidst om hvordan du lærer … og derigennem forbedre din læreproces. For at I i gruppen kan tage hensyn til jeres forskellige læringsstil … og derigennem forbedre jeres gruppesamarbejde

13 Læringsstil – testen (1) Sæt ring om a eller b for hvert af de i alt 44 udsagn:

14 Læringsstil – testen (2) Udfyld score-arket med et ’1’ ud for dine svar. Summér ’1’ere i kolonne ’a’ og kolonne ’b’ i hvert af de 4 felter. Find den numeriske difference mellem a-score og b-score og tilføj ’a’ eller ’b’ afh. af største sum. Overfør dine 4 præferencer til dit præference ark, som du selv beholder. Score-arket afleverer du til mig. Husk at skrive navn og køn på.

15

16 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

17 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal VisuelVerbal Score Antal Sundhedstekn Antal Datateknik Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Antal Sundhedstekn. Procent ST 5 17 % % % 00 Antal Datateknik Procent Datateknik 3 17 % 5 28 % 9 50 % 1 6 % 0

18 Forskellig læringsstil 2: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

19 Forskellig læringsstil 2: Informationsbehandling AktivRefleksiv Score Antal Sundhedstekn Antal Datateknik Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Antal Sundhedstekn. Procent ST 2 7 % 7 24 % % 4 14 % 0 Antal Datateknik Procent Datateknik 2 11 % 4 22 % % 1 6 % 1 6 %

20 Forskellig læringsstil 3: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

21 Forskellig læringsstil 3: Opfattelse SansendeIntuitiv Score Antal Sundhedstekn Antal Datateknik Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Antal Sundhedstekn. Procent ST 4 14 % 6 21 % % 3 10 % 0 Antal Datateknik Procent Datateknik 2 11 % 8 44 % 8 44 % 00

22 Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system- tænkning

23 Forskellig læringsstil 4: Forståelse SekventielGlobal Score Antal Sundhedstekn Antal Datateknik Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Antal Sundhedstekn. Procent ST 2 7 % 4 14 % % 4 14 % 1 3 % Antal Datateknik Procent Datateknik % % 1 6 % 0

24 Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder.

25 PAUSE Adams trust building exercise

26 Projektets mål og rammer

27 Vær sikker på at i er enige om målet, ellers når i det ikke!

28 Tag hensyn til jeres forskellige forudsætninger

29

30 4-fase model af et Projekt Analyse Design Implementation Test Industrielt Projekt Studenter Projekt For bredt Studenter Projekt For smalt Det ideelle Studenter Projet Pr.A Løsning Eller An.

31 8X 10X 4X XX 2X 6X 14X Ialt: 70X

32 Hvordan finder vi X ? Vi skal bruge 70 X Der er 6 personer i gruppen Der er 35 halve projektdage til aflevering Hvad er så X ? X = 35/70 [½projektdage] = ½ [½projektdage] ? X = (35/70)x6 [½persondage] = 3 [½persondage]

33 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm

34 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6

35 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3

36 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Test+vurdering 6 Teknologi..+samfund6 Afslutning 6

37 Gannt kort (kalenderplan)

38 Justering af tidsplan Ved hver overskredet milepæl/deadlines vurderes: Hvorfor har det taget længere tid ? Kan vi arbejde forsinkelsen ind ? Kan vi organisere arbejdet på en anden måde ? Kan vi skære noget af projektet fra ? Hvad bliver konsekvenserne af vores forskellige valgmuligheder ?

39 Opgaveregning i grupperummene Tag læringsstiltesten: Questionnaire.htm Questionnaire.htm Læs artiklen: es.htm es.htm Diskuter hvordan I ud fra jeres læringspræferencer kan arbejde aktivt på at få mere ud af matematikundervisningen. Hver gruppe sender sine forslag pr. til:

40 Opgaveregning i grupperummene, fortsat 1. Find ud af hvor meget tid I har til projektarbejde i resten af P1. 2. Lav et ”overordnet” aktivitetsdiagram for de store projektfaser og sæt deadlines for dem. 3. Lav en mere detaljeret tidsplan for projektforløbet fra nu og frem til næste store deadline. 4. Lav aftaler om hvordan I vil styre projektet, herunder overvåge og revidere tidsplanen.