Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer 2006 - 2010 Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Narsarsuaq april • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.
Reformmesse på Sofiendalskolen
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Afslut Frem >>
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Inspiration til reformarbejdet
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Folkeskolereform 2014.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Undervisningsdifferentiering i faget grønlandsk – hvorfor og hvordan? Fagevalueringen af grønlandskundervisningen på mellemtrinnet – et temperaturmåling.
Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Trintestit sakkutut Trintest som værktøj
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Nunaqarfinni atuarfiit innuttaasunik qitiutinneqaqaat.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Kommuneqarfik Sermersooq-mi atuarfiit Skolerne i Kommuneqarfik Sermersooq
Tikilluaritsi tamassi Sisimiunut. Velkommen alle sammen til Sisimiut.
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
Angusakkanik atuineq Juliane Enoksen. Qanoq piviusunngortinneqassava ? Ilikkagassatut anguniagassat, atuartunut paasiuminarsarneqassapput. Namminneerlutik.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Kommuneqarfik Sermersooq Misilitsinnerni angusat 2010
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Piffissaq suliffiusoq pillugu isumaqatigiissut
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Præsentationens transcript:

Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts 2011

Saqqummiussassat Præsentation Naliliisarnerit / Evalueringer Naliliisarnerit / Evalueringer Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit Midtvejsevalueringer i Ilulissat nov Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit Midtvejsevalueringer i Ilulissat nov Kommune Kujalleq Kommune Kujalleq Illoqarfiit / ByerIlloqarfiit / Byer Nunaqarfiit / BygderNunaqarfiit / Bygder Naggasiussat / Afsluttende bemærkninger Naggasiussat / Afsluttende bemærkninger

Ilikkagassatut anguniagassat Læringsmål Ingerlaavartumik naliliineq / Løbende evaluering 3. kl.: Nammineq suliamik saqqummiussineq Fremlæggelse af eget arbejde 7. kl.: Aala. Sammi. Suliaq Emneorienteret opgave Alloriarfinni misilitsinnerit Trintest 3. aamma /og 7. kl. Nalunaarusiaq -Vidnesbyrd Pilersaarut nutaaq Ny handleplan

Ingerlaavartumik naliliineq Løbende evaluering

Alloriarfimmi misiligutit - Trintest

Atuarfiit pisortaannik misissuineq Skolelederundersøgelse Atuarfiit aaqqissuussinermit atuartitsinermut nuukkiartorput – imalt. Teknikkikkut pisariusuniit inooqatigiinnikkut pisariusunut Atuarfiit aaqqissuussinermit atuartitsinermut nuukkiartorput – imalt. Teknikkikkut pisariusuniit inooqatigiinnikkut pisariusunut Skoler bevæger sig fra det organisatoriske mod det pædagogiske – eller fra det teknisk komplicerede til det socialt komplicerede Skoler bevæger sig fra det organisatoriske mod det pædagogiske – eller fra det teknisk komplicerede til det socialt komplicerede Atuarfinni anginerni peqqussut nutaaq malillugu ingerlaniartoqarneruvoq Atuarfinni anginerni peqqussut nutaaq malillugu ingerlaniartoqarneruvoq Større skoler i større grad opfylder den nye folkeskoleforordning Større skoler i større grad opfylder den nye folkeskoleforordning

Ilinniartitsisunik misissuineq Lærerundersøgelse Ilinniartitsisut peqqussut nutaaq siuariarnertut isigaat Ilinniartitsisut peqqussut nutaaq siuariarnertut isigaat Forordningen ses som et klart fremskridt blandt lærerne Forordningen ses som et klart fremskridt blandt lærerne  Peqqussut annertuunik anguniagaqarfiuvoq  Forordningen vurderes også som meget ambitiøs  Atuarfiit peqqussummi ilinniartitsinissamik piumasaqaatinik malinnittut alloriarfinni misilitsinnerni angusarissaarnerusarput  De skoler, der anvender forordningens principper om fx pædagogik opnår bedre trintestresultater  Peqqussut suli atuarfinni tamani tamakkiisumik atuutilinngilaq – pingaartumik atuarfinni minnerni / nunaqarfinni  Forordningen er ikke implementeret fuldt ud på alle skoler – mindre skoler/bygdeskoler er bagefter

Ilinniartitsisunik misissuineq Lærerundersøgelse Angusat atuartitaanermi siusissukkut atuartut piginnaasaqarfii sanngiiffiilu ”takutippaat” Angusat atuartitaanermi siusissukkut atuartut piginnaasaqarfii sanngiiffiilu ”takutippaat” Resultaterne ”pejler” på et tidligt tidspunkt i skoleforløbet elevernes styrker og svagheder Resultaterne ”pejler” på et tidligt tidspunkt i skoleforløbet elevernes styrker og svagheder Ilinniartitsisut alloriarfinni misilitsinnerni angusanik atuinerat annertuutigut assigiinngiiaarpoq Ilinniartitsisut alloriarfinni misilitsinnerni angusanik atuinerat annertuutigut assigiinngiiaarpoq Stor variation i hvordan lærerne anvender resultaterne fra trintestene Stor variation i hvordan lærerne anvender resultaterne fra trintestene Qanoq atorneqarnissaat ilinniartitsisut pisortallu nalornissutigaat Qanoq atorneqarnissaat ilinniartitsisut pisortallu nalornissutigaat Usikkerhed blandt lærere og ledere mht. hvordan de skal/bør anvendes Usikkerhed blandt lærere og ledere mht. hvordan de skal/bør anvendes

Alloriarfinni misilitsinnerit - Trintest 2006 – 2010 UkioqÅR Atuartitsissut - Fag Kalaallisut 3. klasse Kalaallisut 7. klasse Dansk 3. klasse Dansk 7. klasse Tuluttut Matematik 3. klasse Matematik 7. klasse ProcentEqqortutProcenteqqortutProcenteqqortutProcenteqqortutProcenteqqortutProcenteqqortutProcenteqqortut

Alloriarfinni misilitsinnerit - Trintest 2006 – 2010

Kommuunit sisamat – De fire kommuner

Kommune Kujalleq Illoqarfinni atuarfiit

Kommune Kujalleq Nunaqarfinni atuarfiit

Kommune Kujalleq Illoqarfiit - Nunaqarfiit

Naggasiussat Afsluttende bemærkninger  2009-mi kommuunit kattussuunnerat Kommunale sammenlægninger i 2009  Misilitsinnerit atuartut angusaannut sunniuteqarneq ajorput – atuartitsinerli atuartut angusaannut sunniuteqartarpoq Test har ingen effekt på undervisningen – det er undervisningen, der har effekt på elevernes udbytte  Pissutsit amerlasuut allat atuartut angusaannut aamma sunniuteqartarput Mange faktorer har også betydning for elevernes udbytte  Ingerlaavartumik naliliinerit – Alloriarfinni naliliinerit Løbende evaluering – Trintest