Www.regionh.dk Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj 2011 16.00 Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Fremtidens energiplanlægning
”Grøn Gas” i et regionalt perspektiv
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Øresundsbalancen 4. april – Ørestat-seminar om udvikling af et Øresundsregionalt arbejdsmarked.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Hvad kan København som hovedstad?
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Region Hovedstadens psykiatriplan
Er mere motorvej løsningen?
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Oplæg til Magasinet Ejendoms konference, d. 25/ Hvordan kan Aalborg blive en stærkere dynamo i Nordjylland? Lars Gelsing Lektor, PhD Institut for.
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
1 Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? September 2008.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Dansk luftfart Muligheder og udfordringer August 2006.
Byudvikling Michael Svane 27.maj 14 Byudvikling, vækst og arbejdspladser Branchedirektør Michael Svane.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Handlemuligheder for at fremme intermodale transporter til og fra Danmark Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Transport over Øresund. Indledning Visionen om (syd)Skåne og (øst)Sjælland som en samlet region (’Øresundsregionen’). Massive investeringer i infrastruktur.
Luftfartens betydning for væksten Henrik Peter Jørgensen.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Internationalt samarbejde med professionshøjkolerne i Kina i en regional og national kontekst Kontorchef Niels Erik Andersen, Internationalt.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
Er mere motorvej løsningen?
’Hovedstaden – en sund forretning’ - Erhvervsudviklingsstrategi for hovedstadsregionen 2011 – 13 Oplæg om første udkast til strategi v/
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
KKR Hovedstaden og Greater Copenhagen samarbejdet
Forslag til masterplan for infrastruktur
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Vision 2050 er vejen til vækst
Formål med konferencen
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Præsentationens transcript:

Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand Vibeke Storm Rasmussen Mobilitet, konkurrenceevne og vækst - branchedirektør Michael Svane, DI Transport 16.35Erhvervsudvikling og infrastruktur - professor Peter Maskell, CBS Investeringer i infrastruktur - institutdirektør Niels Buus Kristensen, DTU Transport Debat, spørgsmål og diskussion Tak for i dag og opsamling af væsentlige pointer ved formand Vibeke Storm Rasmussen

2 GOD INFRASTRUKTUR SOM VÆKSTDRIVER I HOVEDSTADSREGIONEN Vibeke Storm Rasmussen Formand for Vækstforum Hovedstaden

3 Køreplan for et fælles europæisk transportområde Europa-Kommissionens Hvidbog 2011 Transportsektoren skal både mindske sit C02-udslip med 60% inden 2050 og styrke sin konkurrenceevne Der opstilles 10 mål, fx: –Lange vejtransporter bør overgå til fx jernbane- og søtransport – 30% i 2030 og mindst 50% i 2050 –Færdiggøre et europæisk højhastighedsjernbanenet inden 2050 – 3-doble det eksisterende net inden 2030 –Forbinde alle centrale lufthavne med et jernbanenet inden 2050 – helst et højhastighedsnet, og –Alle centrale havne skal forbindes med godsjernbaner

4 Hovedstadsregionen bliver et trafikkryds Regionens infrastruktur sættes under pres: Når Femern åbner bliver vi et centralt trafikalt omdrejningspunkt mellem Skandinavien og Europa IBU-analyserne viser, at meget af den kommende trafik efter Femern i 2020 bliver international: –Den samlede biltrafik fordobles –Transitrafikken på lastbil fordobles –Antallet af godstog gennem regionen fordobles –Antallet af banepassagerer til fx Hamborg 4-dobles Lastbiltrafik 2020 Godstogtrafik 2020

5 Udfordringer for regionens infrastruktur Den internationale tilgængelighed: Københavns Lufthavn er under pres: Ingen højhastighedstog til at understøtte passagerpotentialet Afhængig af et veludviklet rutenet Femern er både en gevinst og en udfordring: Forbindelsen åbner op for en højhastighedstog Jernbanebaserede godstransport Giver kapacitetsudfordringer for den regionale infrastruktur Øresundsregionen har på sigt behov for ny kapacitet: Fx en ny HH-forbindelse over Øresund Modernisering af Øresundsregionens banenet og integrering i linjerne mod Stockholm/Oslo og mod Hamborg/Berlin

6 Den internationale tilgængelighed Netværket skal udbygges: Fuld udnyttelse af Femern-forbindelsen – også til gods Understøtte lufthavnens position Ny korridor for højhastighedstog Ny fast forbindelse ved Helsingør og Helsingborg Ny Ring 5 forbindelse til både vej, bane - person og gods

7 Rundt i regionen Ringforbindelserne skal sluttes: Nye projekter: Ny Ring 5 forbindelse til både bane og vej – og gods Ny østlig havneforbindelse Ny fjordforbindelse ved Frederikssund Færdiggørelse af projekter: Letbane i Ring 3 Udbygning af Ring 4