FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Konflikter og mobning i INTOPS
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Konflikthåndtering af Troels Bjerrum
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
RBU Jon Kristian Lange.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
En konflikthåndterende kultur
Vold - et fælles anliggende
forældre og klassens sociale liv.
Jeg støtter barnet ved:
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Oplæg om konflikthåndtering
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Forening af krop og sind
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konfliktløsning på den professionelle måde
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
DCUM Oprettet 2002 – indskrevet i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø fra 2001 Sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø gennem videnindsamling,
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Interkulturel kompetence i jobudførelsen Bilag 1
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Optrappende og afspændende sprog
Robuste Fællesskaber.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Præsentationens transcript:

FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013 Betydningen af anerkendelse kan ikke understreges nok. At blive set som person. Modellen med: det bedste er at blive værdsat for den man er Så for det man gør det er slemt at få kritik af det man gør Det er værre at få kritik af den man er Det værste er ingenting at få. Anerkendelse er et grundlæggende behov for os og vi skal ha’ en god portion udefra. Vi spejler os i hinanden. Når vi skiller os ud bliver behovet for anerkendelse endnu større og vi bliver sårbare overfor ytringer der kan opfattes som disrespekt. Satre sagde at: ’De andre er i grunden det, der er vigtigst for vores egen erkendelse af os selv …Hvad jeg end siger om mig selv, indgår den andens dom om mig altid deri’ Løgstrup og den etiske fordring. Anerkendelse er noget aktivt noget der kræver kontakt. Godt når den udtrykkes direkte, j´konkret og verbalt (kongruent) Kræver troværdighed og opmærksomt nærvær Anerkendelse er ikke det samme som ros

Betydningen af anerkendelse kan ikke understreges nok. At blive set som person. Modellen med: det bedste er at blive værdsat for den man er Så for det man gør det er slemt at få kritik af det man gør Det er værre at få kritik af den man er Det værste er ingenting at få. Anerkendelse er et grundlæggende behov for os og vi skal ha’ en god portion udefra. Vi spejler os i hinanden. Når vi skiller os ud bliver behovet for anerkendelse endnu større og vi bliver sårbare overfor ytringer der kan opfattes som disrespekt. Satre sagde at: ’De andre er i grunden det, der er vigtigst for vores egen erkendelse af os selv …Hvad jeg end siger om mig selv, indgår den andens dom om mig altid deri’ Løgstrup og den etiske fordring. Anerkendelse er noget aktivt noget der kræver kontakt. Godt når den udtrykkes direkte, j´konkret og verbalt (kongruent) Kræver troværdighed og opmærksomt nærvær Anerkendelse er ikke det samme som ros Måden at tale og lytte på

Definition Konflikt er uoverensstemmelser, hvor der opstår spændinger i og mellem mennesker Det var ikke så meget det hun gjorde men det hun sagde eller det hun antydede eller måden hun ikke lyttede, eller tonen Altså ofte kommunikationen

Konflikter SAG PROBLEMET RELATIONER Drejer sig om en Påvirker en RELATION Konfliktarbejde er at: Finde holdbare løsninger på SAGEN/ PROBLEMET Arbejde med de menneskelige RELATIONER Tager vi os ikke af sagen, lever løsningen kort Tager vi os ikke af relationerne, lever spændingerne videre Vi undlader for ofte at blive ved konflikten også tidligt i forløbet. Dette er også en alm. Udbredt kritik af ledere at de ikke går ind i konflikter God ide hurtigt at opdage en konflikt og hurtigt tage sig af den Stil spørgsmål til sagen – til baggrunden for sag eller udtalelser – spørg til intentionerne – før reaktion Kommunikation her - spørgsmål

Konflikters dimensioner

KONFLIKTTRAPPEN Polarisering Åben fjendtlighed Fjendebilleder Samtalen opgives Kommunikation her: Før konflikten trapper op: ’jeg-sprog’ om sagen Personificering: Du-sprog forargelse bebrejdelser beskyldninger Problemet vokser: altid – aldrig og generaliseringer abstrakt tale overfor konkret tale og det at udtrykke sit ønske Samtalen opgives: afbryder lytter ikke undgår hinanden overfor det at tage kontakt og lytte til ende Fjendebilleder: fortolker, formoder ledende spørgsmål (til andre for at få dem med på holdet ’du må da indrømme’ – ’har du ikke lagt mærke til?’ Tale OM overfor at mødes og undersøge med åbne spørgsmål tale SAMMEN. Problemet vokser Personificering Uoverensstemmelse

KONFLIKTSKYTRAPPEN ELLER Hvordan man optrapper en konflikt, samtidig med at man undgår den! Intet er mere muligt Fælles fjendebilleder Man trækker sig Indre billeder Uoverensstemmelse Udviklet af Dacapo Teatret

Optrappende og afspændende sprog Du-sprog Jeg- sprog Afbryde Lytte til ende Ligeglad Interesseret Ledende spørgsmål Åbne spørgsmål Bebrejde Udtrykke ønske Abstrakt/generaliserende Konkret Fokus på fortid Fokus på nutid og fremtid Fokus på personen Fokus på sagen Henvise til branche miljørådet. www.bar-foka.dk

Konflikthåndteringens 5 kernepunkter 1. Hvad er der sket ? Hvad handler det om, hvad er der konkret foregået? Fakta. Redegørelse uden vurdering >Fortid. 2. Hvordan har jeg det med det, der er sket ? Følelser. >Nutid 3. Fortolkning. Hvad er min fantasi, mine forestillinger? Og hvad er fakta? 4. Hvad er vigtigt for mig? - Hvad har jeg brug for? De underliggende interesser og behov > Nutid - fremtid. 5. Hvad skal der ske nu? Handlinger og muligheder? Hvad ønsker jeg, der skal gøres? Hvilke forslag har jeg til løsninger? Skal der handles eller samtales? Anmodning Dialog Forhandling > Fremtid.

Impulsive reaktioner på konflikt Flygte Undvige, bøje af, ignorere, tage maske på, fortrænge, indordne sig, bagatellisere, lade som ingenting, mv. Slås Give tilbage med samme mønt, angribe, forsvare sig, kaste sig over, være aggressiv, bruge fysisk eller psykisk vold, være sarkastisk mv.

Bevidste reaktioner på konflikt Undvige Vente til et mere passende tidspunkt. Underlegen magtposition. Lade ubetydelige konflikter ligge mv. Stå fast Markere grænser. Stå op for sine værdier. Bruge sin magt og position. Henholde sig til regler og love. Beskytte en svagere part. Tage sit ansvar på sig. Stoppe en nytteløs dialog. Give udtryk for sin vrede. Åbne Erkende konflikten, konfrontere den. Turde møde problemet og modstanderen. Tage og bevare kontakt. Undersøge. Være tydelig mv. Hvilket mønster genkender du hos dig selv og Hvilke mønstre kendertegner din arbejdsplads? Vigtigt at kende til sig selv.

Ting at gøre Fokuspunkt på arbejdspladsen åbenhed om temaet løbende dialog og refleksion Et konflikthåndterende miljø Udarbejde et konflikt kodeks Udarbejde og implementere en konkret konfliktpolitik. Hvad gør vi når konflikten opstår? Viden om konflikter og redskaber til forebyggelse, sørge for undervisning i konfliktforståelse for alle Uddanne en ressourcegruppe der kan bistå ved konflikter. Et demokratisk vedtaget papir om hvordan vi kan understøtte gode relationer på arbejdspladsen Hvad gør vi når vi kommer i konflikt