Region Hovedstaden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

Modul 1 - Processer.
Marketingplanlægning
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Kapitel 2.
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Innovation af forretningsmodellen: Én vej til en grønnere virksomhed Af Tanja Bisgaard Horsens den 29. november 2012
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Markedskommunikation - del 1
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
[Produktnavn] Marketingplan
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Projekt Statusrapport Projekt Aktiviteter i Task Force Indledende møde med gennemgang af de foreløbige virksomhedsinformationer, identifikation.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
Kapital til Vækst. Hedensted 17. Marts 2015 Lars Stigel, direktør CAPNOVA A/S Kontakt:
Business cases.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Har du idéen? - har vi pengene
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Kapital til forandring …20+ års erfaring med ejerledede virksomheder som minoritetsinvestor Svendborg – 8/
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Målgrupper og segmentering
Finansiering af innovativ Virksomhed Kapitel 3
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Skabelon Business Case
Præsentation af forretningsplan
Skabelon Business Case
Præsentation af forretningsplan
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Det Perfekte Pitch Sådan præsenterer I jeres idé for en investor.
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Region Hovedstaden.
Præsentation af forretningsplan
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Introduktion til Væksthuset KlimaKlar møde den
forretnings-modeller
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Region Hovedstaden

Accelerace – lukke hullet ml. innovation/ide og markedet Teknologi/forret-ningside/projekt Forretnings- og produktudvikling Kommercialisering Tilgængelig kapital Ide- og teknologi Marked Private Equity VC ”Death Valley” BA

65 selskaber har allerede deltaget Udvalgte resultater 65 virksomheder har deltaget i Accelerace programmet Vi har hjulpet mere end 40% af dem med at rejse yderligere finansiering Der er skabt lidt over 100 nye arbejdspladser i Accelerace virksomhederne 100 % af virksomhederne mener, at Accelerace har påvirket deres go-to-market strategi positivt Kun tre virksomheder er stoppet. Overlevelsesrate på 97 pct. – sammenlignet 50 pct. ”normalt” Stadig flere regioner ønsker Accelerace implementeret

Grundlæggende antagelser Der er flere gode projekter, end dem som bliver til en succes Gode markedsmuligheder findes ikke – de skabes Udviklingen af succesfulde selskaber er en form for læringsproces En læringsproces som er kendetegnet ved usikkerhed og mangel på ressourcer og viden Dødens gab er derfor ikke kun et spørgsmål om finansiering men også et spørgsmål om viden og kompetencer Det er vanskeligt at finde vinderne – afkast på tidlige investeringer er et bevis på det

Hvad investorerne kigger efter…. C1: Virksomheden leverer en ny og unik løsning Udvikling er færdiggjort og en prototype fungerer – teknologisk risiko er reduceret betragteligt Løsningen retter sig mod et kritisk forretningsbehov eller en stor markedsmulighed Value proposition er valideret af førende internationale eksperter C2: Løsningen er svær at kopiere Patent, knowhow, netværk, unik sourcing position eller andre metoder, som skaber barrierer for konkurrenter C3: Løsningen skaber høj værdi for brugerne Store fordele I forhold til konkurrenter og ikke for store omstillingsomkostninger Sparre penge, forbedret kvalitet, bedre omsætning, større sikkerhed – målbare effekter Stærk positionering I værdikæden C4: A Et stort internationalt marked er tilstede Stærk stigende efterspørgsel på området Internationalt marked Omsætningspotntiale på mere end 100 mio. i investeringsperiode og mere end 500 mio. på lang sigt

Hvad investorerne kigger efter……. C5: Forretningsmodellen er solid og realistisk Et antal pilotkunder har afprøvet løsningen med succes Mulighed for at skalere til en stor kundekreds uden stigende marginal omkostninger C6: Salgs- og marketingsstrategi er på plads, detaljeret og realistisk 1 års detaljeret plan samt 2-5 års model International udrulning, fx gennem partnere Fokuseret startpunkt med plan for at komme videre til andre segmenter Valideret af førende eksperter C7: Teamet er proffessionelt Teamet har erfaring fra markedet Teamet har bevist, at de kan eksekvere Teamet har et stærkt netværk Plan for hvordan kompetencer suppleres Centrale videnpersoner har sagt ja til bestyrelse C8: Investeringen er realistisk og profitabel Realistisk 12-18 månederes budget og cashflow ROI er 5-10 gange investeringen inden for 6-8 år (hvis VC finansiering er nødvendig) Exit vej er defineret og potentielle købere kan navngives

Ingen virksomheder kan opfylde de kriterier ….. C1 C1 Mangler varierer fra case til case Accelerace bygger bro ved: At identificere ”huller” At igangsætte ”lapningen” af huller At udvikle evner til ”lapning” At finansiere den videre ”lapning” C2 C2 C3 C3 C4 C4 C5 C5 C6 C6 C7 C7 C8 C8

Accelerace processen……. Investor board Investor board Privat finan-siering Program – action learning Finansiering Udvælgelse 4-6 måneder 12-18 måneder 75-100 virksomheder 20-30 virksomheder pr. år 3-5 virksomheder 3-5 virksomheder

C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Programmet…. Go-to-market Resources Fase I Fase II Fase III Produkt & Kunder Teknologi Konkurrenter Kunder Go-to-market Marked Segmentering Forretningsmodel Salg Resources Implementerings-plan Team og kompetencer Finansiering C1 Ny og unik løsning C2 Svær at imitere C3 Høj værdi for brugerne C4 Stort marked C5 Solid forretnings-model C6 Salg og marketing C7 Team er proffessionelt C8 Investering er realistisk og profitabel Financials

Men det er ikke en lineær proces.. tværtimod Action-learning kendetegnet ved: At vi får mest viden ved at handle At antal og kvalitet af itera- tioner øger sandsynlighed for at ramme rigtigt At hypoteser er nemmere at teste end åbne spørgsmål At viden kommer fra kunder og netværk At omkostningseffektivitet er vigtig

10 til 15 kundemøder og potentielle partnermøder Programelementer…….. 4-5 Camps med internationale facilitatorer som kombinerer metoder, værktøjer og konkret arbejde med egen virksomhed Projektleder model med folk som arbejder for virksomheden 2 dage om ugen og dermed får indblik i marked, teknologi og team Opbygning af internationalt netværk med præsentation af virksomheden for mindst 10 til 15 ressourcepersoner 10 til 15 kundemøder og potentielle partnermøder

Omfattende ressource set-up – et økosystem for vækst Forretningskonsulenter Camp facilitorer Erfarne forretningskonsulenter tilknyttes og arbejder for den enkelte virksomhed: Strategisk indsigt Operationelle ressourcer Dag-til-dag sparring Petr. Salz, Man. Director, Strategyn - Holland Kunder Camp facilitorer Eksperter Studenter Investorer Partnere Forretning Konsulent Ted Zoller, Ex. Director, Center for Entrep. Studies, Uni. of North Carolina, USA Mark Cavender, Founder and Managing Director of Chasm Institute Ressource set-up Investorer Studenter Et stærkt netværk til nationale og internationale investorer. Gennem stærke partnerskaber kan vi tilbyde at inddrage top MBA studerende, der bidrager i undersøgelses- og analysefasen.

Sammenhæng mellem iterationer og elementer

Det vi forsøger…… At skabe selskaber ved: At identificere gaps mellem selskabets status, og det der skal til for at kunne rejse finansiering At organisere en omkostningseffektiv, iterativ proces, der munder ud i en klar model og plan for, hvordan gaps lukkes, som valideres af investorer At midlertidigt kompensere for mangel på kompetencer og ressourcer, som sikrer, at arbejdet med at lukke gaps kan påbegyndes At identificere talenter og udvikle deres basale færdigheder, som bidrager til, at lukningen af gaps kan føres ud i livet, og der skabes klarhed over mangler i kompetencer og ressourcer og hvordan disse kan afhjælpes på længere sigt At tilføre ressourcer i form af Accelerace lån til at lukke gaps, der fører til en senere investering At fastlægge den mest aggressive forretningsmodel, som udløser det størst mulige potentiale

Fokus på casen og dens udvikling En unik dobbelthed…. Kompetencer er drivkraften og de består af: Talent Basale færdigheder Kontekst specifik viden Fokus på casen og dens udvikling Fokus på teamets og individets kompetencer ved at spotte talenter, udvikle basale færdigheder og give kontekst specifik indsigt Flere serie entreprenører

65 selskaber har allerede deltaget Udvalgte resultater 65 virksomheder har deltaget i Accelerace programmet Vi har hjulpet mere end 40% af dem med at rejse yderligere finansiering Der er skabt lidt over 100 nye arbejdspladser i Accelerace virksomhederne 100 % af virksomhederne mener, at Accelerace har påvirket deres go-to-market strategi positivt Kun tre virksomheder er stoppet. Overlevelsesrate på 97 pct. – sammenlignet 50 pct. ”normalt” Stadig flere regioner ønsker Accelerace implementeret