Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Gammelheds-Philosophy
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Præsentation af forskningsrapport DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
i Ungdomsuddannelserne
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Hvor der er fokus på klimaet.
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Hold fast, hold ud eller hold igen
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Vejlederens kommunikation
Spørgeskemaundersøgelse
Valgfagsorientering 21. November 2011
De formår at integrere julemarkedet godt med omgivelserne, fordi de har valgt at ligge den på broen hvor mennesker bliver nød til at passere hvis det.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Hvis du ønsker at opnå fremragende
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Stxstudentereksamen.
STX Uddannelse.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015 JohannesGymnasiet Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015 Udsendt til 40 personer Respons fra 23 personer

Q1: Hvilke studieretninger deltog du i til besøgsdag? Answered: 23 Skipped: 0 15 8 4

Q2: Hvor godt blev du modtaget i klassen? Answered: 23 Skipped: 0 3,6

Q3: Hvad synes du som helhed om indholdet i besøgsdagen? Answered: 23 Skipped: 0

Q4: Hvor godt passede de fag du overværede til det du havde brug for at vide? Answered: 23 Skipped: 0

Q5: Hvad synes du om det sociale liv i klassen? Answered: 23 Skipped: 0 4,0

Q10: Er JohannesGymnasiet din 1. prioritet, når du skal vælge gymnasium? Answered: 22 Skipped: 1

Udvalgte svar på åbne spørgsmål Hvilket fag var det bedste af dem du overværede? 12 Samfundsfag 4 Historie 3 Matematik + Engelsk 1 Fysik + Fransk Hvilket fag syntes du mindst om? 6 Fysik 5 Historie 3 Biologi + Kemi 1 Engelsk + Samfundsfag

Åbne spørgsmål fortsat Synes du der er noget vi skal ændre og gøre bedre ved besøgsdagene til næste år? Måske sørge for at man ikke gennemgår prøver, på besøgs dagen. Sige til klasserne, at de får en elev på besøg, og eventuelt planlægge dage, hvor besøgseleverne kan være med i undervisningen i klasserne. Ikke lige over nogle eksamener og eller opgaver Min guide var ret fraværene, så en del af tiden blev vi ligesom lidt 'efterladt'. Så syntes måske guiderne bure bruge mere tid på at introducere os til andre mennesker... At i skulle stå ude ved vejen og byde velkommen, og vise os ind. At man havde nogle personer som viste en rundt og var sammen med en. Tage bedre imod besøgs eleverne. Eventuelt fortælle klassen at de bør tage sig af dem, vise dem rundt og inviterer dem med til samtaler. Det sociale virkede nemlig fedt, derfor er jeg da lidt trist over det kun var en linje der inviterede mig med til deres frokost pause. Hver besøgs elev får en personlig guide, som viser dem rundt på skolen og fortæller om den, besvarer spørgsmål og viser interesse. Det eneste jeg følte var et problem var, at der ikke var borde og stole nok til bebesøgseleverne. At der er mere orten, ikke så meget uro, og i skal vise at i kan noget. Jeg havde forventet mere.

Åbne spørgsmål fortsat Hvad havde du hørt om JohannesGymnasiet inden besøgsdagen? Det sociale At det var et godt alternativ til de store gymnasier, og at der var en god atmosfærer. At det var et lille, stille og roligt gymnasie, at der var god stemning og næsten alle folk kendte hinanden. At det var et meget hyggeligt gymnasium. Havde hørt at der var fedt, at der var et godt fællesskab, at det var hyggeligt, at lærere satte meget fokus på den enkelte elev, at der var gode fester og at der blev gjort meget ud af at den enkelte elev havde det godt. At det var et rigtig godt, lille og socialt gymnasium. Min lærer anbefalede det til mig, og jeg kender en der går der, som elsker det. At det skulle være et lille gymnasium, hvor alle kender alle. (fra brochure survey) Det faglige At det var en god skole med højt gennemsnit og et godt socialt niveau At det var et højtfagligt gymnasium. At de har gode studieretninger At det var en god skole, med høj faglighed Jeg havde hørt, at JohannesGymnasiet skulle være fagligt og socialt godt. At det er et godt privat gym med gode studieture og god undervisning (fra brochure survey) At det skulle være et lidt mindre gymnasium, med fokus på undervisningen og det sociale (fra brochure survey) Sporten Har kun hørt godt. Og bl.a. hørt, at FCK burger gymnasiet til deres ungdomselitespillere (fra brochure survey) At det var et privat-gymnasie med mulighed for at dyrke elitesport ved siden af. (fra brochure survey)

Er JohannesGymnasiet din 1. prioritet, når du skal vælge gymnasium? JA – Hvorfor? Det er nemt at komme til, og de kører ikke efter fordelingsnøglen. + alle deres linjer og udenlandsrejser tiltalte mig. Netop fordi det er så stille og roligt, og fordi lærerne virker som om de tager sig tid til den enkelte elev. Nivoet. Helt klart Stemningen, det sociale. Jeg kunne bare mærke det da jeg trådte ind på gymnasiet og i klassen. Det føltes bare rigtigt, sammenlignet med følelsen jeg fik af alle de andre gymnasier som jeg har besøgt. studieretningen og placeringen af gymnasiet Supplerende svar fra survey for brochuremodtagere Jeg har valgt Johannes gymnasiet som 1. prioritet fordi, jeg godt kunne lide at det var et lille gymnasium og at det lyder til at være godt socialt. Det tror jeg, fordi der er mange fede studie rejser og en linje der passer til mig.

Er JohannesGymnasiet din 1. prioritet, når du skal vælge gymnasium? Nej – Hvorfor? Det ligger 40 minutter fra hvor jeg bor Jeg synes undervisningen og det sociale miljø virker ekstremt godt, men jeg har af forskellige årsager været mere interesseret i et andet gymnasium. for mit vedkommende, ligger det også en smule "øde" og lidt for besværligt at komme til for mig. Mit valg stod mellem Johannes og zahles, de er ret ens på mange punkter, men zahles ligger utrolig godt og der var lidt større afstand mellem folkeskole og gymnasium Det er i samme bygning som folkeskolen, så jeg synes det skal være mere opdelt. Og så er kantinen lille og både for folkeskole- og gymnasieelever Jeg er ikke så vild med at skolen og gymnasiet er slået sammen i samme bygning, da man kan føle at man bare går i folkeskole 3 år mere, og så var der en linje på en anden skole der passede mig bedre. Det er min 2. prioritet, søger først et ikke-privat gymnasium. Da det er et privatgymnasium. Det er ikke min første prioritet fordi jeg vil gene prøve at søge ind på et normalt gymnasium men vis jeg ikke kommer der ind så har jeg tænkt mig at søge ind på johannesgymnasiet Linjernes hovedfag siger mig ikke noget, men undervisning og stemningen virkede fin. At jeg ikke syntes at det var nok seriøsitet da jeg var på besøg. Det virkede ogaå som om eleverne bare sprang over, fordi de ikke gad. Supplerende svar fra survey for modtagere af brochurer Det er for langt væk. Jeg bor for langt væk, det tog mig 40 min. At komme derover, og det var derfor jeg valgte det fra. Havde det været tættere på mig kunne sagtens have været min 1. Prioritet. Jeg vil hellere på Brøndby, men Johannes er min 2. prioritet.

22 Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015 Sortering på ja/nej 1. prioritet 22 Besvarelser

Q1: Hvilke studieretninger deltog du i til besøgsdag? Answered: 22 Skipped: 0

Q2: Hvor godt blev du modtaget i klassen? Answered: 22 Skipped: 0

Q3: Hvad synes du som helhed om indholdet i besøgsdagen? Answered: 22 Skipped: 0

Q4: Hvor godt passede de fag du overværede til det du havde brug for at vide? Answered: 22 Skipped: 0

Q5: Hvad synes du om det sociale liv i klassen? Answered: 22 Skipped: 0

Geografi for valg eller fravalg af Johannesgymnasiet Personer med JohannesGymnasiet som 1. prioritet 4 Høje Taastrup 3 Frederiksberg 2 Rødovre 1 Hvidovre 1 Rudersdal 1 Gladsaxe 1 Glostrup 1 Nordfyn Personer som har fravalgt JohannesGymnasiet 6 København 4 Frederiksberg 2 Hvidovre 1 Brøndby

Mulige konklusioner af surveys Besøgsdagene Mange er glade for besøgsdagene, men der er plads til forbedringer: Man skal sørge for at alle, både lærere og elever, er klar over at der er tale om at præsentere JohannesGymnasiet bedst muligt ved at være imødekommende over for de besøgende elever og sørge for at besøgsdagen er en dag, som giver et godt indtryk af skolen. Man skal ikke have irrelevante emner for de besøgende på besøgsdagen, f.eks. eksaminer og prøver. Man skal udvælge en personlig guide som er god til at socialisere med besøgseleven Måske skal man fastlægge nogle mål for selv besøgsdagen, som alle er bekendt med. Lærerne skal præsentere deres fag på en ekstra interessant og inspirerende måde, når der er besøgselever. Det gælder tilsyneladende især i fag som kemi, fysik og biologi og til en vis grad i historiefaget. Der skal være styr på de praktiske rammer, som f.eks. at der er borde og stole nok. Hvad er Johannesskolen kendt for? Hvilket image har man nu? - Et lille intimt gymnasium med godt socialt miljø - Høj faglighed - Mulighed for elitesport - Privat gymnasium

Mulige konklusioner af surveys Hvilke udfordringer har JohannesGymnasiet over for nye elever? Privat gymnasium - koster penge Færre studieretninger end andre gymnasier Geografi i forhold til nogle målgrupper Manglende opdeling af grundskole og gymnasium Kommentar: Der var ingen, der skrev, at de havde fravalgt JohannesGymnasiet, fordi det var for lille, altså for få elever. Hvilke muligheder har JohannesGymnasiet? Man kan markedsføre sig endnu mere på at være et lille, socialt gymnasium med et trygt miljø og god stemning. Der er tid til alle elever. Og gode fester. Den høje faglighed og at man bliver godt rustet til videre uddannelse er uden tvivl meget vigtig. Bør fremhæves hvor man kan. Spændende studierejser tiltrækker også nogle elever. Godt at promovere den del. Elitesport og samarbejde med FCK tiltrækker nogle elever og er sikkert godt for at løfte image hos flere potentielle elever. Det fremgår ikke rigtigt at hjemmesiden i øjeblikket.

Værd at overveje Adskillelse af grundskole og gymnasium Der er mange, som omtaler, den manglende adskillelse af grundskole og gymnasium. Det er vores indtryk, at det også er et emne, som man har snakket om flere gange på gymnasiet og der er af samme grundt opsat nogle afskærmninger på etagen for at adskille gymnasiet fra grundskolen. Hvis der er fysisk mulighed for det, bør man virkelig overveje en større adskillelse af grundskole og gymnasium, også gerne helt ned på kantineniveau, evt. med en afdeling for gymnasieelever. Det lader til at være en ting, som mange unge lægger vægt på. Ellers føler de ikke, at de er kommet videre og nået et niveau op i deres uddannelse og status. Studieretninger Af de 10 der svarede på spørgsmål om beskrivelse af studieretninger, var de alle temmelig tilfredse med beskrivelsen i det materiale, som de har modtaget. En enkelt ønskede mere information om, hvordan man kan hæve niveauet og hvornår og mere info om studieture. Vi ved imidlertid at, studieretninger er det område på websitet, der bliver klikket mest på fra gymnasiesøgende. Udefra kan det godt virke lidt forvirrende, at der er 3 klasser og 7 linjer. Og hvad er det egentlig der f.eks. adskiller International linje fra de andre samfundsfagslinjer, osv.? Kan man præcisere flere ting på studieretninger og gøre det endnu mere interessant, vil det kunne sælge JohannesGymnasiet bedre.

JohannesGymnasiet profil En mulig profil for JohannesGymnasiet kunne se sådan her ud: Lille eksklusivt gymnasium Gymnasium med det bedste sociale miljø i København Gode fester Fokus på den enkelte elev Høj faglig standard. Højere end ikke private skoler. Gymnasium med de mest interessante studierejser i København Gymnasium for sportsfolk og sportsinteresserede. International profil