Teorier om medier og menings-dannelse 2.2 Aktørorienterede teorier 2.3 Strukturelle teorier 2. 4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse
2.1 Meningsdannelse Hvor kommer vores meninger fra? Individuel meningsdannelse Kollektiv meningsdannelse De oplevelser og begivenheder som former individet gennem livet Fælles meninger hos en gruppe, et land eller parti. Hierarkisk meningsdannelse: særligt privili-gerede påvirker vores holdninger Egal meningsdannelse: komplekst samspil mellem ligestillede individer Meningsdannelse gennem medierne: (aktørorienterede teorier, strukturelle teorier, socialkonstruktivisme og diskursanalyse) Hvor kommer vores meninger fra? 2.1 Meningsdannelse
2.2 Aktørorienterede teorier Kanyleteori To-trinshypotesen Referencemodellen 2.2 Aktørorienterede teorier
2.3 Strukturelle teorier Marxistisk medieteori Funktionalistisk medieteori Kritisk teori Medierne afspejler klassemæssige uligheder i samfundet. Ejerskab hos kapitalister = borgerligt medieindhold Medierne som afspejlende konsensus og den eksisterende samfundsorden (informativ og opdragende funktion) Medier som markedsprodukter Forfaldsteori: medier leverer overfladisk indhold, kommercialisering skaber ensartethed 2.3 Strukturelle teorier
2.4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse Socialkonstruktivisme = mening skabes i sociale fællesskaber, eks. gennem sproget. Diskursanalyse = Den måde vi er enige om at omtale bestemte fænomener på. Sprog som magt over mening 2.4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse