Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
SOLO-taksonomi Workshop – sæt jer tre og tre sammen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Modul 1 - Processer.
Læringsmål Kendskab til:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Distribuerte Objekter Våren 2011 Professor II Eric Jul.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektarbejde og Kommunikation
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Distribuerte Objekter Våren 2013 Professor II Eric Jul.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Projektplanlægning og projektstyring
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Introduktion til opgaveskrivning
Region Midtjyllands tilbud 2013
Læse/studiegrupper.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
At deltage i projektarbejde
Fundamentale datastrukturer
1 QA and user research
Projektarbejde og Kommunikation
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 09, 2010Projekt: “Visualisering” Del-Projekt 1: "VISUALISERING" Claus Brabrand [ ] IT University of Copenhagen.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde, arbejdspapirer ) v2.1 Claus Brabrand [ ]

[ 2 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 3 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 4 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Putting People into 16 Boxes ISTJ ( Inspector ) ISTP ( Crafter ) ESTP ( Promoter ) ESTJ ( Supervisor ) ISFJ ( Protector ) ISFP ( Composer ) ESFP ( Performer ) ESFJ ( Provider ) INFJ ( Counselor ) INFP ( Healer ) ENFP ( Champion ) ENFJ ( Teacher ) INTJ ( Mastermind ) INTP ( Architect ) ENTP ( Inventor ) ENTJ ( Field Marshal ) SN TFT I E P J J

[ 5 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Kritik af MBTI Teoretisk fundament?: Baseret på bog af Jung (1921) ’Descriptive’ vs. ’Predictive’?: Handlingspotentiale (på basis af testen)? Validitet?: Tester selve testen (spørgsmålene) det intenderede? Pålidelighed?: Er testen pålidelig (stabilitet / konsistens / fejl-margin)? …ikke destro mindre; meget anvendt/udbredt!..!?!..

[ 6 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Introversion vs. Extroversion BPAK’09: POP: Introversion Extroversion [cf. wikipedia] 

[ 7 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Sensing vs. iNtuition Sensing iNtuition BPAK’09: POP: ! [cf. wikipedia]

[ 8 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Feeling vs. Thinking Feeling Thinking BPAK’09: POP: [cf. wikipedia] !

[ 9 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Judging vs. Perceiving Judging Perceiving BPAK’09: POP: [cf. wikipedia] !

[ 10 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Artisans / Crafters (SP) Sensing Perceivers: Fun-loving, optimistic, focused on present Daring, unconventional, bold, impulsive, and spontaneous. Want recognition and seek attention Entertainers BPAK’09 : POP: ! [cf. wikipedia]

[ 11 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Idealists / Catalysts (NF) iNtuitive Feelers: Enthusiastic, trust their intuition, seek their true self, prize meaningful relationships Kindhearted and authentic, dislike conflict Giving, trusting, spiritual Passionately concerned with personal growth & ethics Mentors and advocates BPAK’09 : POP: [cf. wikipedia] 

[ 12 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Guardians / Stabilizers (SJ) Sensing Judgers: Dependable, loyal, helpful, hard-working Follow rules, trust authority, and cooperate with others Prefer structure and order, and focus on credentials and traditions Stabilizing leaders Administrators POP: [cf. wikipedia] BPAK’09 :

[ 13 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Rationals / Strategists (NT) iNtuitive Thinkers: Inventors, coordinators, and competent planners Trust logic, independent, and strong willed Outspoken, don’t care about political correctness Skeptical of others, confident of themselves Yearn for achievement, want to understand how the world works Strategic leaders POP: ! [cf. wikipedia] BPAK’09 :

[ 14 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Grupper: Homogene vs. Heterogene Homogene: 1 n = 1 :) Heterogene: Innovation && Struktur Plan && Implementation Handling && Eftertænksomhed Bruger- && Teknisk-fokus …

[ 15 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Considerations (Group Formation) Considerations (Group Formation): a) Balance Introverts and Extroverts: Too many intros  few discussions / limited exchange Too many extros  Blah blah blah… b) Avoid ”strategist-strategist” clashes: More likely to ”clash” c) Balance heterogeneously wrt. ”MBTI” and ”VARK” More inputs & perspectives d) Avoid ”old group mates” in same group Learn to work with ”new people” Avoid sub-groups (aka, cliques)

[ 16 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 17 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde

[ 18 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Flere input & perspektiver: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

[ 19 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Større & hurtigere opgaver: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

[ 20 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Motivere & hjælpe hinanden: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

[ 21 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Mindre arbejde: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

[ 22 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Nogle at diskutere med: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

[ 23 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring

[ 24 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring Kompromis: "mindste fællesnævner"

[ 25 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring Uenighed:

[ 26 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring Individ- begrænsende:

[ 27 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 NB: Ikke-kanonisk proces! (I) kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring ?!

[ 28 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 NB: Ikke-kanonisk proces! (II) Mange PostIts indeholder langt mere information (end blot "en overskrift"): "skæv fordeling  %læringsudbytte"  "årsag"  "virkning" Mange Post-Its™ kan "klassificeres" i flere/andre kategorier(/overskrifter): styring ? begrænsende ? uenighed ? kompromis ?  "cause"  "effect"

[ 29 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Analyse (~ Teori/Metode) Gruppe-normer: Arb.norm>>beslutninger: veto-ret til alle? alle-skal-være-enige? Typer af problemer: 'Beslutningsbesvær‘ (forebyggelse & resolution) "uenighed"  uenighed: a) over gruppenormer b) over faglig problemstilling PROBLEM: Analyse (~metodologi)

[ 30 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Analyse (~ Teori/Metode) "skæv fordeling %læringsudbytte"  årsag: "skæv fordeling" a) 'fast arbejds-fordeling' b) 'kvantitativ-fordeling' PROBLEM: virkning: "%læringsudbytte" a) dele som ikke læres b) alt læres mindre      Gruppe-normer: Org.norm>>rollefordeling: faste roller? Typer af problemer: ‘Fastlåste Roller‘ (forebyggelse & resolution) Analyse (~metodologi)

[ 31 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 32 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Øvelse: "Analyse af problemer: løsning og forebyggelse"

[ 33 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 34 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 "The Learning Pyramid" Average retention rate 5% 10% 20% 30% 50% 75% 80% Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice by doing Teaching others [Kilde: NTL Institute for Applied Behavioral Science, Bethel, Maine] passive active student activation level of engagement

[ 35 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Undervisningsformer [kilde: Torben K. Jensen] problem-orienteret disciplin-orienteret lærer-styret elev-styret Forelæsning Projekt-arbejde Øvelser Case-undervisning

[ 36 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Definition: 'Projekt' Pronunciation: /'prä-"jekt/, /-jikt/ also /'prO-/ Function: noun Etymology: Middle English projecte, from Medieval Latin projectum, from Latin, neuter of projectus, past participle of proicere to throw forward, from pro- + jacere to throw -- more at JET synonym see PLANPLAN 1 : a specific plan or design : SCHEME 2 : IDEA [obsolete] 3 : a planned undertaking; as a: a definitely formulated piece of research b: a large usually government-supported undertaking c: a task or problem engaged in usually by a group of students to supplement and apply classroom studies 4 : a usually public housing development consisting of houses or apartments built and arranged according to a single plan : GHETTO

[ 37 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Karakteristika: 'Projekt' Projekt: er et stykke afgrænset arbejde; skal lede frem mod et formuleret mål; skal ikke gentages; kræver resourcer "på tværs" (af fag); samt færdigt inden forud fastsat tid (deadline). [ Kilde: "Metode i Projektarbejdet", Aalborg Universitetsforlag , H. Algreen-Ussing & N. O. Fruensgaard ] Del-Mål: PRODUKT: tekniske del-mål (e.g. “udvikling af dimsedutter") PROCES: proces-orienterede del-mål (e.g. "efteruddannelse af personale") afhængig af projekt

[ 38 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ex: Kattegat-bro Undersøgelse af konsekvenserne af ny bro Formuleret mål: Afklare fordele og ulemper ved....: Afgrænset arbejde: Aarhus  Kalundborg (inkl. alle påvirkninger) Skal ikke gentages: Én undersøgelse (altså ikke en "rutine-undersøgelse") Tværgående resourcer: Personer: økonom (off./priv.), trafikforsker, marine geolog, ornitologer, bygningsingeniør, miljøekspert,... Materialer: måleudstyr, værktøj, tid, penge,... Deadline: Politikerne har bestilt undersøgelsen til dato D (+ "milestones": gruppens egne del-deadlines for del-opg.) via samsø

[ 39 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Studie– projekt Formuleret mål: læring (~ studieordningen: "analysere", "reflektere") Afgrænset arbejde: afgrænset ift. andre studie-aktiviteter Ikke gentages: engangsforehavende (...med mindre man "dumper") Resourcer på tværs: kræver mange fag (e.g. Algoritmik/Datastrukturer/Programmering/..) Deadline: færdig inden eksamen (jf. deadline)

[ 40 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Gruppearb: Proces vs. Produkt Den studerendes overordnede mål: At “klare projektet” (og bestå)! Proces: Et studie-projekt gennemføres for processen mål = læring kompetencer ~ studieordningen (“anvende" / “analysere") Produkt: i princippet ligegyldigt (hvad slags produkt) dog ofte mere motiverende med et "realistiskt" projekt

[ 41 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Er ikke en ad-hoc opgave! Kræver problemanalyse (analyse af målet) Skal planlægges og styres; fordi...:...skal gennemføre forandringer eller opnå ny viden;...drejer sig om ikke-tidligere-løst opgave;...begrænsede resourcer til rådighed;...skal kunne håndtere uforudsete vanskeligheder; og...skal overholde deadline !! Function: adjective Date: a: concerned with a particular end or purpose b: formed or used for specific or immediate problems or needs 2: fashioned from whatever is immediately available : IMPROVISED " ad hoc "

[ 42 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ad hoc vs. planlagt/organiseret? Klar plan (og proces)! Faste roller (+rotation) nu: Gurli referent; Benno ordstyrer; Børge proces-ansvar. (hvad nu; what next) Én fase: nu: 'problemanalyse' Ét aspekt: nu: 'målgruppe' Én "mode": nu: idé-generat° ( ) ordstyrerreferent proces Ingen plan ("ad hoc")! Alle har alle roller: ingen referent/ordstyrer Alle er i alle faser: fra 'analyse' til 'gennemførelse' Alle aspekter/del-opg.: fra 'målgruppe' til 'valg af OS platform' Alle er i alle "modes":...samtidigt!

[ 43 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 44 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Organisation: Planlægning, kommunikation og samarbejde Arbejdspapirer – formål: adskille+fremme både individuelt+gruppearbejde; grundlag for: planlægning+kommunikation+samarbejde faglig-/proces-/pædagogisk- vejledning evaluering af projekt-resultat (produkt) evaluering af projekt-proces (proces) formidle resultatet udenfor universitetet vejledereksterne * omverden intern kommunikation kommunikation med vejleder(e) ekstern kommunikation examinator /censor

[ 45 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Løsning: 3 slags dokumenter 1) Personlige notater: alle tager notater! 2) Projekt-dagbog: normer, aftaler, idéer, møde-referater, beslutninger, beslutnings-grundlag og -form, eksterne samtaler 3) Arbejdsblade: til enhver tid sammenfatte fælles faglige resultater 4) Projekt-rapport: formidler projektets resultater (fra 'analyse' til 'konklusion') 5) Proces-beskrivelse: formidler erfaringer med + egen vurdering af arbejdsproces 5 -- v2.1-- (grundlag for komm. med selv+gruppen) (grundlag for pæd. vejledning) (grundlag for faglig vejledning) (grundlag for evaluering af produkt) (grundlag for eval. af proces)

[ 46 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, ) Personlige notater Notere (brug evt. notesblok): alt hvad der kunne tænkes at være relevant for proj.: relevante skitser, tegninger, figurer, tabeller, brochurer, kopier, udklip, websider, citater, kilder, referencer,... relevante tanker og ideer NB: skeln mellem egen-produktion og "citater" [  kilde-ref!] husk: dato + projekt-identifikation Notat-teknik (fra at tage notater til at lave notater): "Lytte, vurdere & strukturere, notere" "Læse, vurdere & strukturere, notere" "Iagttage, vurdere & strukturere, notere" Grundlag for komm. med selv + gruppen

[ 47 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, ) Projekt-dagbog Dagbog (føres af referenten): gruppenormer! møde-referater (+ beslutningsreferat) beslutninger (+ beslutnings-grundlag og -form) eksterne samtaler / interviews eksakte kildehenvisninger planer (handlingsprogram, aktivitetsdiagram, kalenderplaner,...) uddelegering af afgrænsede del-opgaver på undergr. aftaler (valg af bøger, kurser, kontakter,...)...samt utvetydige aftale om næste møde! husk: dato + projekt-identifikation Konflikt-resolution "Hvem gør hvad hvornår?" Grundlag for pæd. vejledning Arbejde bevidst og planlagt Grundlag for proces-beskrivelsen Fastholde beslutninger

[ 48 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, ) Arbejdsblade Arbejdsblade: Fastholder (løbende) gruppens del-resultater (husk: versionsnummer, dato og arbejdstitel) Arbejde mht. afgrænset del-opg.: fx., 'målgruppeanalyse', 'valg af teknisk platform', 'grafisk interface', 'valg af datastruktur' eller 'financieringsmodel' Konstitueres ved gruppe-beslutning: typisk: produkt fra en undergruppes arbejde med del-opg. [2-3x sættes på del-opg. af gruppen: løser opg. og skriver]:  ...  (iterationer mellem gruppemøder, feedback fra gruppen) ekstraordinært: individuelle notater  arbejdsblade -- v2.1-- Grundlag for faglig vejledning { } := Status for projektet "ophøjes" godt råd: foreløbeligt resultat = foreløbeligt layout Grundlag for videre arbejde Grundlag for afsluttende rapport 1. udkast 2. udkast arb.blad "vedtaget"

[ 49 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, ) Projekt-rapport Projekt-rapport: beskriver projektets faglige resultater: alt fra 'problem' til 'løsning' løsning beskrives + vurderes Typisk: retningslinier for omfang (sidetal, etc.) Good news: det meste af indholdet findes allerede i arbejdsbladene! :) Indeholder IKKE: kommunikations- og samarb.-problemer erfaringer, egen vurdering af arb.proces Grundlag for evaluering af produktet Formidler projektets faglige resultater  proces- beskrivelsen

[ 50 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, ) Proces-beskrivelse Proces-beskrivelse: analyserer og beskriver processen: startforløb, planlægning, overholdelse af planlægning, koordination, kommunikation, vejledning, samarbejde, udbytte, læring,... vurdere overholdelse af læringsmål ~ studieordningen erfaringer + egen vurdering af arbejdsproces at dokumentere bevidst proces Good news: det meste af indholdet findes allerede i dagbogen! :) Grundlag for evaluering af processen "Forhold der ville virke som 'dumme undskyldninger' i rapporten, vil kunne fremstå som gode forklaringe i procesbeskrivelsen!" -- [Algreen-Ussing & Fruensgaard, p.33] Disposition: eksempel på s. 121

[ 51 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Godkendes & Underskrives: Alle gruppens medlemmer godkender & underskriver: Godkendes & Underskrives: Fælles ansvar

[ 52 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Eksamensgrundlag: Hvis I skal lære at arbejde i projekt-grupper...: Eksamensgrundlag: incitament :)

[ 53 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 54 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Kort øvelse: Arbejdspapirer Diskutér (i grupper): FOR i= ‘1)’ TO ‘5)’ DO: A)"Forklar arbejds- papirets rolle i projektarbejdet?" B) [CON]: "Hvilke ulemper giver arbejds- papiret?" C) [PRO]: "Hvilke fordele giver arbejds- papiret?"

[ 55 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

[ 56 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Eksamen: Form før) trækning+forberedelse af spørgsmål:40min 1a) hjemmeforberedt tale 5min 1b) reflektion over talen "1a)" 5min 2) snak og diskussion om spørgsmålet15min 3) gruppeproblem ( ift. løsning+forebyggelse) 5min 4) votering og feedback 10min 0´40´25´30´10´ TaleRefleksionVotering & FeedbackGruppeproblemSnak og diskussion om spørgsmål 1a)1b)2)2)3)3)4)4) minutter

[ 57 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Forventninger Kompromis: Man bliver nødt til "at sluge et par kameler" i ny og næ: 100% på min måde !

[ 58 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Now, please: "3-minute recap" Please spend 3' on thinking about and writing down the main ideas and points from the lecture – now!: After 1 day After 1 week After 3 weeks After 2 weeks Immediately