Grundlæggende Webdesign – en introduktion Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 28.8.2001.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Advertisements

7. undervisningsgang den
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Grundlæggende IT, niveau G
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Dagens program  Feedback på Obl. Opgave 1 individuelt løbende  Emne: Skrivebordsmetaforen og papir og pen-metaforen  Kl : Forberede i grupper.
OPFINDELSEN AF WEBBEN JOEK © TEC 2011 WWW blev opfundet i 1990 af Tim Berners-Lee. Berners- Lee var en fysiker ved CERN, det europæiske laboratorium for.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Almen sTudieforberedelse - AT
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
KOD I FERIEN 2011 MOSSA MERHI NemHandel Python Wrapper.
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Digital skriftlig- og mundtlighed
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
XML og Skemaer Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digitale trends. David Siegel: Killer websites. Kunsten at designe websites, Patrick J. Lynch & Sarah Horton: Web Style Guide, Aaron Marcus.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Grundlæggende Webdesign – en introduktion til kursus og medie Bjarne Sandstrøm IT-højskolen FORELÆSNING.
Internettets historie...
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Client / Server teknologi Eksamensteori Anbefaling: Tag notater.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Software Construction
Præsentationens transcript:

Grundlæggende Webdesign – en introduktion Bjarne Sandstrøm IT-højskolen

Plan for i dag A Skriftlig rundspørge for at kende jeres baggrund: –Hvad er jeres bachelorfag? –Hvad er jeres erfaring med webdesign? –Hvad er jeres kendskab til web-værktøjer? Præsentation af underviserne Præsentation af kurset B Introduktion til IT-mediet

Undervisere Nikolaj de Fine Licht Anders Skovgaard-Petersen Bjarne Sandstrøm Gæsteforelæsere –Henrik Hulgaard, lektor i internet-teknologi –Lars Ballieu Christensen

Forelæser Bjarne Sandstrøm –mag. art. i litteraturhistorie fra KU, 1965 –ekstern lektor i ‘IT og kulturformidling’ på Institut for Litteraturvidenskab, KU –ekstern lektor på IT-højskolen –privat designfirma har skrevet og skriver om litterære emner i diverse tidsskrifter og samleværker

Kursus mål Kursets målsætning er at sætte deltagerne i stand til selvstændigt at udvikle og implementere webløsnin- ger på kommunikationsopgaver og at arbejde strate- gisk og kreativt med kommunikation på baggrund af en praktisk beherskelse af Web-produktionsværktøjer.

Fagligt indhold Kursus sigter mod at give en teoretisk og praktisk forståelse af web-siten som medie, såvel dens kommunikative aspekt som de tekniske krav, den skal opfylde, samt at kunne beherske Web-værktøjer som fx. Dreamweaver og grafiske værktøjer som fx. Photoshop. Brugervenlighed, grafisk konsekvens, stilbeherskel- se og elementære digitale designprincipper vil være centrale begreber i undervisningen.

Kursus forløb i fire faser 0Introduktion til de centrale begreber 1Tekst-orienteret web-site –opgave i grupper, bestået/ikke-bestået 2Brugbar web-site –opgave løses i grupper, 13-skalaen 3Grafisk orienteret web-site – individuel opgave, 13-skalaen Karakter: gennemsnit af opgave 2 og 3 Beståelseskriterium: bestået i opgave 1 + bestået på gennemsnittet

Undervisning Forelæsninger –tirsdage kl –i lokale 1.60 Øvelser – starter 4. september –tirsdag kl –i lokale 3.13 –i lokale 3.17

Litteratur Grundbøger –Lynch og Horton: Web Style Guide - Basic Design Principles for Creating Web Sites. Yale Univ. Press, –David Siegel: Killer-Websites. Kunsten at designe websites. Dansk udgave, udsendt af Telia, 1999 Supplerende materiale –udleveres i kopi (mod betaling)

Kursus karakter Medieteori Interaktions design Konstruktion

Forløb ForelæsningerØvelser

Internettet Vor tids utopi – og dystopi

Kultursociologiens tre naturer 1. Den ‘naturlige’ natur –landskabet: jorden og havet, bjerget og sumpen, sletten og skoven osv. 2. Menneskets formning af det fysiske rum –vejen, havnen, broen, tunnelen, lufthavnen 3. Det ikke-fysiske kommunikationsrum –telefon, radio, TV- og computerskærm

En ny bevidsthed Nye begreber om nærhed og fjernhed Nye fællesskaber Frigørelse af en fast etableret identitet Opløsning af skellet mellem offentligt og privat 2D-skærmens afløsning af den totale 3D- simulation betyder en ophævelse af skellet realitetsprincippet og lystprincippet

Hvad er en computer? Niels Ole Finnemanns definition: Computeren står både ved siden af andre maskiner, medier og sprog, og den kan simulere/indeholde dem alle i sig. Computeren er en symbolmanipulator. Der er ingen invariant grænse mellem maskinen og det materiale, den behandler. Der er ingen invariant grænse mellem program og data.

Internettets udvikling Tre faser Det militære netværk, ARPANET –computer-interaktion og det distribuerede net Extra-human hukommelse og global tekst –Vannevar Bush’s MEMEX –Douglas Engelbart –Ted Nelson’s Xanadu HTML og World Wide Web –Tim Berners-Lee i Cern

ARPA-Advanced Research Project Agency Den kolde krig og de militære forskningsprojekter –de kostbare og adskilte computere skal kunne arbejde sammen –ARPA ansætter J.C.R. Licklider i 1962 Det hidtil eksisterende kommunikationsnet er militært sårbart Telefoniens begreb om kommunikation via en central afløses af et distribueret net –Paul Baran, 1962

Net-typer CentralDistribueret net

Vannevar Bush og MEMEX (1945) Historisk er vi kommet til et punkt, hvor det er blevet et problem at fastholde og overskue den viden, der i tidens løb er opakkumuleret. Menneskehedens (og det enkelte menneskes) hukommelse må derfor udbygges med et eksternt medie (MEMEX), hvori al viden kan opbevares. Denne vidensbank skal ikke organiseres logisk- hierarkisk og kategorialt, som fx et bibliotek, men være sammenvævet associativt, som den menneske- lige hjerne arbejder (– ‘As We May Think’).

Douglas Engelbart Samarbejdet mellem menneske og maskine skal bringe menneskeheden videre. Engelbart udvikler NLS (oN Line System), der fokuserer på, at mange menneskers i grupper kan arbejde på fælles dokumenter på computer-skærme. Han arrangerer telekonferencer. Han opdeler skærmen i vindues-fliser. Han erstatter tastaturet med et ‘chord key set’ og en mus (demonstreret 1968).

Ted Nelson og XANADU (1965) Ted Nelson lancerede i 1965 begrebet ‘Hypertext’. Hypertext er ifølge TN "en filstruktur, der kan hånd- tere det komplekse, det skiftende og det midlertidige". Hypertext er en tekststruktur, der giver mulighed for at væve alle tekster i verden sammen til én stor global super-tekst, som man interaktivt kan surfe igennem. Nelson opkalder denne vision efter et romantisk digt ‘Xanadu’, der beskriver "a stately pleasure-dome", hvor man kan drikke "the milk af Paradise".

Tim Berners-Lee og HTML HTML blev udviklet af Tim Berners-Lee i spidsen for en gruppe forskere ved CERN (Geneve) i HTML er tænkt som et kommunikations-medie for videnskabsfolk, for hvem det gælder om at sende logisk struktureret ‘indhold’ og ikke ‘form’. HTML er en ‘fattig’ kode, der hurtigt kan transmitteres. Til gengæld overlader HTML modtagerens browser at fortolke meddelelsen. Den første browser (Mosaic) kommer i 1993.

Server vs klient Web- server Browser HTML Den transmitterede HTML-kode bliver vist på betingelser, der sættes af brugerens browser-type, versionsnummer og opsætning. Brugeren bestemmer fx individuelt, med hvilke skrift- typer og i hvilken størrelse en web-side skal vises, og om grafiske elementer overhovedet skal vises.

Internettet som et pull-medie Internettet er et pull-medie i den forstand, at det aktiveres på brugerens initiativ. Internettet er et pull-medie i den forstand, at dets ‘læsning’ struktureres af brugerens valg af interaktive links. Internettet er et pull-medie i den forstand, at brugeren /brugerens browser i vid udstrækning sætter betingel- serne for, hvordan web-sider vises.

Næste gang Vi får besøg af Henrik Hulgaard, lektor ved IT-højskolen, der forelæser om Netværk og protokoller

Og næste gang igen Læs David Siegels killer- websites, kap. 1-2: –1. Form kontra funktion –2. Tredjegenerationswebsites Besøg siten for Lynch & Horton’s Web Style Guide