Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Modul 1 - Processer.
Advertisements

Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Iterativ udvikling og UP
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
4. Usability i designprocessen
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
SEO PÅ AU.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability: Viden og analyse
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
6. Kvantitativ usability
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Klik på nummerne i den rigtige rækkefølge
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Øvelser Samlet rapport.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
4. Usability i designprocessen
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Unified Modeling Language
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009

Usability ITU, efterår 2009 Slide 2 Opsamling fra sidste gang Alt vel i grupperne? Opsamling: –Graden af kognition ved interaktion –Action Cycle og mental model –Sensory register, STM og LTM –Gestaltprincipper for design –Opsamling: Det ubevidste: Dannelse af vaner (habits)

Usability ITU, efterår 2009 Aftenens program Fra kognition til erfaring til usability princip Fejltrin og misforståelser Usability-mål og usability-kriterier Slide 3

Usability ITU, efterår 2009 Excise: Cognitive Effort Usertype excise – fastholdt i en brugertype Visual excise – Mangel på overblik Flow excise – Sammenhængende forløb Small item excise – Irritationsmomenter og tvang Navigational excise – ’Bevægelse’ og struktur Slide 4

Usability ITU, efterår 2009 Menneske – maskine - interaktion Med udgangspunkt i brugerens handlen Med udgangspunkt i produktets brug Med udgangspunkt i produktets design Slide 5

Usability ITU, efterår 2009 Brugeres og designeres erfaring Erfaringer fra anden brug Erfaringer fra anden relateret brug (de-facto standarder) Brugsmønstre (typiske måder at handle på) Guidelines (erfaring og forskning) Standarder (Kvalitets-sikring) Slide 6

Usability ITU, efterår 2009 Slide 7 Fra individ til gruppe Brugsmønstre –Måder at handle på –Handlen affødt af måden hjernen fungerer ”Et mønster udløser, en spænding mellem bruger og system.” Et generaliseret handlingsbibliotek Brugsmønstre er nogenlunde statiske De er et konstruktivt udgangspunkt for design –Kilde: Jenifer Tidwell

Usability ITU, efterår 2009 Slide 8 Jenifer Tidwell - Brugsmønstre 1. Safe Exploration 2. Instant Gratification 3. Satisficing 4. Changes in Midstream 5. Deferred Choices 6. Incremental Construction 7. Habituation 8. Spatial Memory 9. Prospective Memory 10. Streamlined Repetition 11. Keyboard Only 12. Other People’s Advise

Usability ITU, efterår 2009 Online usability patterns, eksempler Wikipedia: Deraf: – – Slide 9

Usability ITU, efterår 2009 Usability Guidelines Fx Donald Norman –Visibility –Feedback –Constraints –Mapping –Affordance Udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af mennesket som bruger. Slide 10

Usability ITU, efterår 2009 Slide 11 Heuristikker (Jacob Nielsen) Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors Kilde:

Usability ITU, efterår 2009 Slide 12 Eksempel: ’Fejltolerant’ Error prevention –Even better than good error messages is a careful design which prevents a problem from occurring in the first place. Either eliminate error-prone conditions or check for them and present users with a confirmation option before they commit to the action.

Usability ITU, efterår 2009 Slide 13 Kriteriet fejltolerant – om fejl generelt Slips & mistakes = Fejltrin og misforståelser Forskellen er udgangspunktet –Ved et ’slip’ er målet rigtigt, men udførelsen forkert –Ved en ’mistake’ er målet forkert og resten derefter Vi kan lære af vores fejl og designe derefter Forhindre/modvirke fejl Opfange fejl – lette at opdage, lette at rette Acceptere fejl – fx med mulighed for at fortryde Give god hjælp når fejl forekommer

Usability ITU, efterår 2009 Slide 14 Erfaringer som design principper Design mønstre – handlingsorienteret (Tidwell)Design mønstre Usability principper, (fx AskTog)Usability principper Design principper, (fx Universal Principals) Design guidelines, (fx usability.gov)Design Standarder – kvalitetsorienteret (Section508, WCAG)Standarder

Usability ITU, efterår 2009 Diskussion Hvordan kan vi bruge denne viden? Hvordan kan den operationaliseres? Kan det generelle gøres specifikt? Slide 15

Usability ITU, efterår 2009 USABILITY MÅL & KRITERIER Usability som kvalitetsegenskab Slide 16

Usability ITU, efterår 2009 Diskutér to og to, i 5 min: 1. Hvordan opstiller vi konkrete mål for høj kvalitet i brugen af IT-produkter (både software og websites)? 2. Hvilke kriterier kan vi bruge til at opfylde målene? 3. Hvordan bestemmer vi at målet er nået? Slide 17

Usability ITU, efterår 2009 Mål for hvem? Forretningen = Øge indtægt, reducere udgift Produktet = Opnå kvalitet i brugen / Designet Brugeren = Usability-kriterier Vi forudsætter her, at usabilitymål indgår som del af forretningsmål Bløde mål og hårde mål Slide 18

Usability ITU, efterår 2009 Forskellige modeller for mål Cooper –Beskrivelse af problem – problem statement –Beskrivelse af vision – vision statement Kuniavsky –Indsaml generelle mål –Prioritér målene –Beskriv undersøgelsesspørgsmål, der skal besvares Usability kriterier, udtrykt som metrikker –Målbare ikke-funktionelle krav til løsningens kvalitet i brugen Slide 19

Usability ITU, efterår 2009 Kuniavsky Mål: –Hjælpe brugerne til bedre at bruge søgemaskinen. Spørgsmål: –Hvordan navigerer brugerne på websitet når de leder efter noget specifikt. Specificering af spørgsmålet igennem delspørgsmål. Slide 20

Usability ITU, efterår 2009 Cooper –Problem: Virksomhedens tilfredsheds-score er lav og markedsandelen er formindsket. Brugerne har ikke de rigtige værktøjer til at udføre X, Y og Z opgaver, de skal bruge for at måde målet Q. –Vision: Det nye design af produkt X, will hjælpe brugere opnå Q, ved at give dem mulighed for at udføre X, Y, Z med større (kriterier) og uden problemerne A, B og C. Det vil (modvirke Slide 21

Usability ITU, efterår 2009 Prioritering af usability-kriterier Slide 22

Usability ITU, efterår 2009 FLERE KRITERIER… Fælles brainstorm Slide 23

Usability ITU, efterår 2009 Usability metrikker, fra Lauesen Problem counts Task time Keystroke counts Opinion poll Score for understanding Design-level requirements Produkt-level requirements Guideline adherence Development process requirements Slide 24

Usability ITU, efterår 2009 Metrikker udtrykt i krav Seks ud af otte brugere skal kunne løse opgaven X, det vil sige at kunne gennemføre opgaven uden af udvise usikkerhed, helt give op eller at brugerne udtrykker ønske om at ville bruge ekstern hjælp. 70% (fem til seks brugere ud af otte) skal give en samlet karakter for løsningen mellem syv og ti, på en skala fra et til ti, hvor ti er højest. (Eller gennemsnittet skal være syv). Indhold: Kriterier, mål for det opnåelse i sampling. Slide 25

Usability ITU, efterår 2009 Diskussion Kan der være problemer i at opstille sådanne krav? Hvilke og hvorfor? Slide 26

Usability ITU, efterår 2009 Rose & Sørensen ”Vent med usability-kriterier til konstruktionsfase” Opstil bredere brugervenlighedkrav: –Der skal ikke være for mange trin (sider) for brugerne at gå igennem, da det øger tiden der skal anvendes på at løse en opgave. –Forslag til løsning: Fladere struktur (ikke dyb) Genvejstaster Slide 27

Usability ITU, efterår 2009 Aftenens øvelse i gruppen Definér websitets målgruppe, hvis det ikke er gjort Definér 3 vigtigste features/funktioner som websitet tilbyder dets brugere. Opstil 3 mål for jeres website og prioritér dem Opstil mindst et usability-kriterium for hver mål og et ”målbart” krav for målets opfyldelse Udvælg de hvilke dele af websitet der har betydning for mål og kriterium Udfør Gangstertest på sitet

Usability ITU, efterår 2009 Tak for nu Vi ses til mere usability...