1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
CoDriver Afslut 1 Tastaturet Her kan du få lidt at vide om tastaturet og tasternes funktion. Klik på knapperne nederst til venstre for at bladre frem og.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velkommen hos Juvel A/S
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Instruktion i Animation Shop
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 Sortering I elementære metoder. 2 Plan Terminologi Elementære metoder til sortering -sortering ved udvælgelse -sortering ved indsættelse -Shellsort.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Fundamentale datastrukturer
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
1 Computersimuleringer af Molekylære Systemer Ulf Rørbæk Pedersen Ph.D. studerende ved Center for glas og tid Roskilde Universitetscenter.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Præsentationens transcript:

1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering

2 Sidste gang Forberedelser til brugertesten Bedst på Nettet

3 Generelt om analytisk evaluering Der findes mange forskellige slags -Eksperter brugere deres viden om brugere og teknologi til at gennemgå usability

4 Analytisk evaluering Ekspertvurdering Heuristisk evaluering Kognitive gennemgange GOMS Keystroke model Fitt's law

5 Heuristisk evaluering

6 Om heuristikker Udviklet af Jacob Nielsen i starten af 90erne som en formalisering af ekspertvurdering En HE er en gennemgang af et produkt, guided af et sæt heuristikker Først udviklet og senere forfinet gennem faktoranalyse af 249 usability problemer Heuristikker kan udvikles ud fra design guidelines

7 Om heuristikker Billige og lette at udføre, "Discount evaluation" Problem 1: Forskellige metoder finder forskellige typer fejl og ofte overser heuristisk evaluering væsentlige fejl. Heuristisk evaluering skal ikke ses som en erstatning for brugertest, men brugere flere metoder.

8 Om heuristikker Problem 2: Eksperter rapporterer om fejl, som ikke findes, foretager altså fejlskøn, laver forkerte forudsigelse af, hvad der vil vise sig som problemer for brugerne. Et studie viste, at 33% af problemerne som blev fundet i en HE var reelle usability problemer, 21% blev ikke fundet, og 43% var ikke relle problemer. (Bill Bailey, 2001). For hver problem der bliver fundet vil der være omkring 1 falsk alarm og ½ problem, som ikke blev fanget. Flere falske alarmer og problemer som ikke opdages, end problemer, som findes.

9 Om heuristikker Ved at spørge én ekspert fanger man kun % af usability problemerne, ved at aggrerere resultaterne fra 5 eksperter finder man 75% *).

10 16 problemer og 19 eksperter

11 Antal eksperter og fejl

12 Generelle heuristikker Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Help users recognise, diagnose and recover from errors Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help and documentation

13 Behov for målrettede heuristikker Generelle heuristikker er ofte for generelle Behov for heuristikker som relaterer sig til bestemt produktgruppe

14 Heuristikker for kommercielle websites High-quality content Often updated Minimal download time Ease of use Relevant to users' needs Unique to the online medium Netcentric corporate culture

15 Forløbet af en heuristisk evaluering Eksperter gennemfører rollespil for brugere 3 dele: –Briefing session: script –Evaluation period: uafhængigt, mindst to gennemløb af brugerfladen 1: fornemmelse af flowet af interaktionen og produktet som helhed, 2: fokus på specifikke elementer og identificere problemer) –Debriefing session: diskuterer, prioritering, løsninger

16 Fordele og ulemper Kun få etiske og praktiske problemer Billigt og let at gå til Det kan være svært og dyrt at finde eksperter Bedst er de eksperter som også har domæneviden og viden om brugerne Udvikling af heuristikker for bestemte områder kan være ressourcekrævende, hvis de ikke findes Største problemer: –Vigtige problemer fanges ikke –Trivielle problemer fanges –Eksperter kan være forudindtagede på en måde, som ikke reflekterer brugernes relle behov

17 Kognitive gennemgange

18 Kognitive gennemgange Omfatter ikke brugere (dog foregår pluralistiske walkthrough i teams med brugere, udviklere og usability specialister) Fokuserer på hvor let systemet er at lære (læring gennem udforskning) Analyserer mentale modeller for en hypotetisk bruger

19 Forløbet af en kognitiv gennemgang (1) Antagelser om brugeren Valg af opgaver (vigtige og realistiske)

20 Forløbet af en kognitiv gennemgang (2) Specifikation af handlingssekvenser Analyse (for hvert trin): –Ved brugeren hvad næste handling er? –Lægger brugeren mærke til at den korrekte handling findes i brugerfladen? –Forbinder og forstår brugeren effekten af handlingen korrekt? Dokumentation: –Hvad ville forårsage problemer og hvorfor? –Andre problemer og forslag til designændringer noteres –Der laves en opsummering over resultaterne

21 Fordele og ulemper ved CW Man kan undersøge brugerens problemer i detaljer uden brugere eller endsige en funktionsdygtig prototype Meget tidskrævende Fokuserer på en begrænset del af et system - velegnet i nogle sammenhænge men ikke i andre

22 Pluralistiske gennemgange

23 Pluralistiske gennemgange Brugere, udviklere og usability eksperter arbejder sammen, hvor de går gennem et opgave scenarie, diskuterer usability emner i forbindelse med de dele af brugerfladen, som er med i scenarierne

24 Pluralistiske kognitive gennemgange –Udvikling af scenarier (skærmbilleder som viser en gang gennem dialogen) –Scenarierne præsenteres for panelet og de bedes nedskrive den seksvens af handlinger, de vil bruge for at komme fra et skærmbillede til et andet (individuelt ) –Deltagerne præsenterer deres forslag, først bruger-repræsentanter, så usabilityeksperter og til sidst udviklere. –Man fortsætter herefter til det næste scenarie

25 Fordele og ulemper ved pluralistiske gennemgange Stærkt fokus på brugernes opgaver Participatorisk design med brugeren i centrum Kan være svært at få samlet eksperterne på én gang Begrænset antal scenarier kan undersøges

26 Prediktive modeller

27 Prediktive modeller Muliggør evaluering af produkter eller design uden direkte at involvere brugerne Billigere end brugertestning Begrænset til systemer med forudsigelige opgaver

28 GOMS Goals, Operators, Methods and Selection rules

29 GOMS Generelt begreb for en række metoder som modellerer brugerens performance og laver forudsigelser herom Goals, Operators, Methods and Selection rules –Målet, brugeren søger at opnå –Operators: kognitive processer og fysiske handlinger som skal udføres for at nå målet –Metoder: tillærte procedurer som bruges til at opnå målet, består af sekvenser af trin –Selection rules: Bruges til at vælge hvilken metode der skal bruges, når der er flere tilgængelige

30 GOMS eksempel Slet et ord i en sætning, i Microsoft Word

31 Mål Slet et ord i sætnignen

32 Metode 1 Slet et ord vha menuerne –Husk at markere ordet, som skal slettes –Husk at kommandoen er "cut" –Husk at kommandoen "cut" er i menuen "edit" –Nå målet ved at markere og vælge "cut" kommandoen –Returnér, når målet er nået

33 Metode 2 Slet et ord vha slet-tasten –Husk hvor cursoren skal stilles ift ordet, som skal slettes –Husk hvilken tast der er slet-tasten –Tryk på "delete"-tasten for at slette hvert bogstav –Returnér, når målet er nået

34 Operatorer Klik med musen Træk cursoren over tekst Vælg et menupunkt Flyt cursoren til en kommando Tryk på en tast

35 Regler Slet tekst ved at bruge musen og vælge fra menuen, hvis meget tekst skal slettes Slet tekst vha delete-tasten, hvis nogle få bogstaver skal slettes

36 Keystroke level modellen

37 Keystroke level modellen (1) Giver faktiske kvantitative forudsigelser om bruger-performance Opgaver kan sammenlignes udfra den tid det tager at løse dem vha forsk. strategier Let at sammenligne bestemte funktioner i forskellige systemer for at se hvilken der er de mest effektive for at løse givne opgaver

38 Keystroke level modellen (2) Gennem meta-analyse af empiriske undersøgelser har man fundet ud af, hvor lang tid det tager at løse en lang række standard-operatorer i gennemsnit. Herudfra har man opstillet en liste over hvor lang tid der tager at udføre almindelige fysiske handlinger, såsom at trykke på en knap eller klikke på en musetast.

39 Standardtider for operatorer i keystroke modellen (Card et al., 1983)

40 Keystroke level eksempel (1) Hvor lang tid tager det at indsætte "not" i følgende sætning? Running through the streets naked is normal så det bliver: Running through the streets naked is not normal

41 Keystroke level eksempel (2) Mental forberedelse (M)1,35 Ræk ud efter musen (H)0,40 Placer musen før ordet "normal" (P)1,10 Klik på musen (P 1 )0,20 Flyt hænderne til hjemmestilling (H)0,40 Mental forberedelse (M)1,35 Tast "n" (K)0,22 Tast "o" (K)0,22 Tast "t" (K)0,22 Tast "space" (K)0,22 I alt5,68 s.

42 Mental forberedelse i GOMS Det kan være svært at forudsige, hvornår der sker en mental forberedelse. Ofte når der skal træffes en beslutning, men også på mere arbitrære tidspunkter. Det tager også forskellig tid for forskellige mennesker at forberede sig mentalt, Kan vare fra 0,5 s. til over et minut

43 Fordele og ulemper ved GOMS Let af sammenligne forskellige systemer F.eks. viste en keystroke level analyse at det ikke ville kunne betale sig at udskifte et system i et call center, fordi i det nye system skulle man afsætte ekstra tid til at taste, mens man i det gamle system kunne gøre det mens man f.eks. talte med kunder i tlf. Kan kun bruges til afgrænsede rutineopgaver på computer, modellerer kun ekspert performance, ikke fejl, mange uforudsigelige faktorer i brugeradfærd, f.eks. multitasking

44 Fitts' lov T = k log2(D/S + 0,5), k ~ 100 msec. T = tiden det tager at flytte hånden til målet D = afstanden mellem hånden og målet S = målets størrelse