GIS Implementering (2) IT og GIS i den offentlige forvaltning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
fra klasseværelse til cyberspace
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arkitektur - data.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Step 6: Evaluering og læring
Virksomheder - definition
Lars Bodum MTM 01 - VisualiseringLars Bodum Digitale Plandokumenter - DdL seminar 14. maj 2002 Fremtidige medier for den fysiske planlægning Digitale Plandokumenter.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Den politiske vision om åbne standarder Af Morten Helveg Petersen, Det Radikale Venstre Dansk IT, Dansk Erhverv
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
»Vi åbner os for verden over nettet«
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledere mellem profession, management og demokrati
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Politiske perspektiver og politikernes roller
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
SUF - gevinstrealisering
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
- Tanker fra en underviser
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

GIS Implementering (2) IT og GIS i den offentlige forvaltning -Borgerbetjening, administration og systemudvikling L7 2001

Forvaltning i forandring Opgavegennemgang: Organisationerne i projekterne Konkret metode for implementering Anvendelsen af IT i den offentlige forvaltning Pause Video om forandringerne i forvaltningen (0:17:00) Undersøgelser af implementeringen Hvordan griber man så dette an i projektet?

GIS Systemudviklingsmetode Initierende proces Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999)

Igangsæt- ning af proces ja/nej Initierende proces Initierende proces Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999) Top-Down - opmærksomhed fra ledelsen - noget med forandring Bottom-Up - ”Nogen har set noget” som kunne være interessant at prøve Ildsjæle samt andre med initiativ Overordnet myndighed kræver det! Styrelser og/eller amter kræver det

Igangsætning af proces Initierende proces Igangsætning af proces Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999) Dannelsen af GIS gruppen! Udarbejdelse af en forberedende rapport Brugerbehov C-B analyse Risiko analyse Inddragelse af eksterne konsulenter

Igangsæt- ning af proces ja/nej Initierende proces Brugerbehov Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999) Interview i organisationen Spørgeskemaer Analyse af informationsbehov Grid (s. 55) Data-Flow-Diagram (DFD) Entitets-Relations diagram (ER-diagram) Cost-Benefit analyse Risikoanalyse

Igangsæt- ning af proces ja/nej Initierende proces Cost-Benefit Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Udgifter Reeve & Petch (1999) Manuelle metoder GIS Tid

Igangsæt- ning af proces ja/nej Initierende proces Analyse og design Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999) Data- og proces modellering Fra Validation til Verification Detaljerede beskrivelser af systemerne Fordeling af ansvar og opgaver Funktionsanalyse Hvilket GIS? Brugerdeltagelse Forskellige grader af brugerdeltagelse Pilotprojekter Enkelte områder tages frem og GIS implementeres

Igangsæt- ning af proces ja/nej Initierende proces Implementering Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999) Bør planlægges nøje! Opbygning af databasen Aftaler med dataleverandører Formatering af data Software tilpasning Installering og overdragelse Big Bang Parallelle systemer Forskudte tidsskemaer

Igangsæt- ning af proces ja/nej Initierende proces Vedligehold Igangsæt- ning af proces ja/nej Eksternt Internt Nej tak! Analyse & Design Systemopgradering Udvidelser Implemen- tering Vedligehold Reeve & Petch (1999) Fra første dag er der brug for en effektiv evaluering af systemerne Opdateringer vil være på trapperne allerede inden implementeringen er færdiggjort Alt efter omfang, så skal der ske en tilpasning i forhold til de oprindelige planer

Pause

Begrundelser for IT... Beslutningen er et resultat af en grundig forudgående analyse (top-down) ”Vi kan ikke stå tilbage for andre...” Isomorfisme Påtvunget af anden myndighed På grund af forandringer i samfundet Kommunens rolle bliver mere service-orienteret

Organisation, fokus og IT-strategi Intern fokus Ekstern fokus Organisationen som maskine Myndighedsorientering Effektivitet GIS Organisationen som politisk system / Brugerorientering Intranet Åbne sags- og postlister Internet med service Demokrati Organisationen som netværk Borgerorientering Johansson, Sune (1999) IT-anvendelse i den offentlige sektor i: PLAN-IT, red. Majbritt Kjeldstrøm, Dafolo, Frederikshavn.

Organisationen som maskine INTERN fokus Sagsstyrings- og journaliseringssystemer Økonomi- og regnskabssystemer Tidsregistreringssystemer Administration af adgangskontrol

Organisationen som netværk INTERN fokus Groupware - email, fælles kalender, konferencesystemer Dokumentdatabaser Søgeværktøjer

Organisationen som politisk system INTERN Intranet med diskussionsgrupper EKSTERN Åbne sags-og postlister Dagsordener m.m. på Internettet Ventetider og servicedeklarationer

Borgerorientering EKSTERNT Elektronisk selvbetjening Følge egne sager via Internettet. Kontakt til politikere via email m.m. Åben elektronisk debat Afstemninger på nettet

Myndighedsorientering EKSTERNT GIS Indtastninger af selvangivelsen m.m. Digitalt samarbejde imellem forskellige offentlige institutioner

Den lærende organisation Ny filosofi i organisationslæren Værdier Selvstyrende grupper Visioner Etiske regnskaber Action learning Coaching Kernekompetencer

Den lærende organisation Organisationer hvor mennesker kontinuerligt udvider deres kapacitet til at skabe resultater, de virkelig ønsker, hvor nye og udviklende mønstre fremelskes og plejes, hvor kollektive drømme sættes fri, og hvor mennesker kontinuerligt lærer, hvordan de lærer sammen Promentor (1997) Den Lærende Organisation, PROMENTOR Management A/S, Taastrup.

http://www.fm.dk/udgivelser/publikationer/videnstyr_00/index.htm

Hvad er viden? Viden som information/objekt I disse definitioner forstås viden som information om en objektiv virkelighed, der eksempelvis kan lægges ind i en database eller overføres fra en person til en anden. Ny viden skabes ikke, for al viden findes som objektiv information om virkeligheden. Derimod kan ny erkendelse skabes ved at indsamle relevant information om virkeligheden, så der opnås et mere reelt billede heraf. Viden som situationsbestemt/proces I disse definitioner forstås viden som den mening, den enkelte person danner sig – som en personlig skabt opfattelse af verden. Information videregivet fra en anden person eller hentet fra en database kan kun blive til viden i den situation, hvor den skaber mening for den enkelte. Viden er subjektiv og skabes således i en kontinuerlig proces. Den interesserede læser henvises til bl.a. : Nonaka, Ikujiro og Hirotaka Takeuchi (1995): The knowledge-creating company - how Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press 1995. Blackler, Frank: Knowledge, Knowledge Work and Organizations: An overview and Interpretention. Organisation Studies 1995

Vidensstyring

Pause

Den digitale forvaltnings effekter - om sammenhængen mellem kommunikation, systemintegration og organisatoriske forandringer, KPMG Consulting, nov. 2000. http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=55246&leftmenu=PUBLIKATIONER

Den digitale forvaltnings effekter ”Vi kan konkludere, at de offentlige institutioners styringsgrundlag er stærkt heterogent. Der eksisterer angiveligt udbredte visioner og ideer og i endnu højere grad konkrete initiativer og projekter. Det er naturligvis positivt, at der angiveligt sker så meget, som der gør, men det er samtidig bekymrende, at aktiviteterne relativt sjældent er baseret på en skriftlig handlingsplan. Det vidner om, at udviklingen er inkrementalistisk, step-by-step, og ikke båret af langsigtede, sammenhængende intentioner.”

Barrierer ved implementering

Hvem bestemmer?

Hvem refererer IT-chefen til?

Effekten af en IT-strategi

Hvad er resultatet af implementering?

Hvad vil man outsource?

The likelihood of becoming... Der skal være en ”økonomisk” gulerod Sørg for at der laves GIS kurser Ikke alle er lige vilde med GIS Der skal være mulighed for at mødes på midten... Fordelene skal illustreres tydeligt Ledere der ikke selv er IT-brugere bør have en bedre forklaring på anvendelsen Konflikterne i organisationen er stadig den største forhindring Zorica Nedovic-Budic (1998)

Links http://www.pls-ramboll.com/homepage/AktiviteterOgBaggrund/ITiPraksis/2001/index_IT_i_praksis01.html http://www.fm.dk/udgivelser/publikationer/videnstyr_00/index.htm http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=55246&leftmenu=PUBLIKATIONER http://www.kl.dk/kl.net?sidenr=1348 http://www.service-og-velfaerd.dk/view.asp?ID=1