Teoretiske perspektiver på højre side af ICS-trekanten Ida Skytte Jacobsen, cand. psyk, ph.d UCL, Lillebælt Lisbeth Rask, cand.psyk., lektor, Socialfaglig Efter- og Videreuddannelse, Metropol, København
ICS trekant Højre sides begreber – som refleksionspunkter Idéen i trekanten: relatere de identificerede udækkede behov til mulige ressourcer i barnets liv og omverden Højre sides begreber: udtrykt i adfærd. Kompetencen til at udvise adfærden på udviklingsfremmende måde for barnet fordrer affektregulering og mentalisering
At se trekantens højre side som reflektions punkter
Workshoppens første reflektionsspørgsmål? Hvordan plejer jeg/vi at arbejde med højre side af trekanten? Workshoppens første reflektionsspørgsmål?
Mentalisering – en forudsætning for forældre kompetence Hvor kommer det fra? Hvad indeholder det? Hvordan ser det ud?
Mentaliseringskompetence Sammenhæng til tilknytning og affektregulering. Mentaliseringskompetence udvikles i inter-aktioner Mentaliseringskompetence
Forældrekompetencer kan findes hos andre end forældre
Socialrådgiverens muligheder for at identificere mentaliseringskomptence Hvordan spotte tegn, eksempelvis i beskrivelser i underretninger? Hvordan spotte tegn i samtale med barn og i samtale med forældre? Hvordan i observationer af samspil? Fælles spørgsmål