Teoretiske perspektiver på højre side af ICS-trekanten Ida Skytte Jacobsen, cand. psyk, ph.d UCL, Lillebælt Lisbeth Rask, cand.psyk., lektor, Socialfaglig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Den 16.august 2010 Regionsgården
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Integrated Children’s System
Velkommen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Velkommen.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Velkommen.
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Integrated Children’s System Ved Ditte Ehrenreich - Specialkonsulent i ICS Metodesekretariatet, Servicestyrelsen Intet er vanskeligere at påtage sig,
Hvordan sætter vi gang i talentudvikling
Præsentation af ICS - Integrated Children’s System
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
LR consult Temadag om forebyggelse 24. sept
Trivsel i et interkulturelt perspektiv
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
Tema 1 Den gravide/parrets udvikling mod forældreskab FORÆLDRE- OG FØDSELSFORBEREDELSE.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Mere viden og bedre redskaber”
Børnefællesskabers betydning?
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Menighedsdag Kronborgvejens Kirkecenter. Hvad siger Gud til mig? Hvad gør jeg ved det? Observation Reflektion Diskussion Handling Ansvarlighed.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Børn og traumer i familien: Forebyggelsesstrategier
Velkommen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
TEMPOS TempoS Forskningsalliance Finansieret af Det Strategiske Forskningsråd - Performing temporary spaces for user driven innovation -
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
18. Strategisk analyse af interne forhold
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Læring og digitalt billedarbejde
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
RUMLIGT KOORDINATSYSTEM
Børn og voksnes rettigheder.
Inklusion og Specialviden
…Set ud fra en praktikers synsvinkel
Dokumentation til en underretning
Spot på æresrelaterede konflikter! Korsør 23. juni 2015
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
L IDT OM T ÅRNBY K OMMUNE borgere Socialdemokratisk Kommune Gammeldags Kommune på godt og ondt Styr på økonomien Få regler og retningslinjer.
- for samarbejdspartnere
Fleksible fællesskaber
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Anbragte børns hverdagsliv
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
Præsentationens transcript:

Teoretiske perspektiver på højre side af ICS-trekanten Ida Skytte Jacobsen, cand. psyk, ph.d UCL, Lillebælt Lisbeth Rask, cand.psyk., lektor, Socialfaglig Efter- og Videreuddannelse, Metropol, København

ICS trekant Højre sides begreber – som refleksionspunkter Idéen i trekanten: relatere de identificerede udækkede behov til mulige ressourcer i barnets liv og omverden Højre sides begreber: udtrykt i adfærd. Kompetencen til at udvise adfærden på udviklingsfremmende måde for barnet fordrer affektregulering og mentalisering

At se trekantens højre side som reflektions punkter

Workshoppens første reflektionsspørgsmål? Hvordan plejer jeg/vi at arbejde med højre side af trekanten? Workshoppens første reflektionsspørgsmål?

Mentalisering – en forudsætning for forældre kompetence Hvor kommer det fra? Hvad indeholder det? Hvordan ser det ud?

Mentaliseringskompetence Sammenhæng til tilknytning og affektregulering. Mentaliseringskompetence udvikles i inter-aktioner Mentaliseringskompetence

Forældrekompetencer kan findes hos andre end forældre

Socialrådgiverens muligheder for at identificere mentaliseringskomptence Hvordan spotte tegn, eksempelvis i beskrivelser i underretninger? Hvordan spotte tegn i samtale med barn og i samtale med forældre? Hvordan i observationer af samspil? Fælles spørgsmål