Analyse af noveller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Workshop almene boligdage
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Pligtetik.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Cv. Jørgensen Abonnenten
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Skønlitteratur, indeksering, note
Engelbert H – og den sidste chance
Livets Ord September 2009.
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Naja Marie Aidt Bavian.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Charlotte, Patricia, Ricka og Mads H.
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Fortællertyper.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
Forudsætninger for en god samtale
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilm Et overblik.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Brev At skrive et brev.
Erik Skammelsøn.
Torsdag d. 30/10 Dagsorden: Hvad er billedsprog? Spørgsmål/opsamling på film/resume. Talemåder/vendinger. Søge på nyhedssider – finde overskrifter hvori.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Billedsprog – Fortsættelse…
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
DANSK Intro Dagens program.
Levende billeder: Kortfilm
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Komposition - modeller
Titel – Forfatter - Årstal
Lavet af Mia, Milla Nithin og Viktor
Engelskfagets metoder
Komposition - modeller
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Essay.
Novelleanalyse introduktion.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Analyse af noveller

Typiske novelletræk Kort fortælling – ligner virkelighed Overskueligt persongalleri Enstrenget handling Beskriver et problem Kan ofte begynde i medias res Kan ofte have en åben slutning Resume

Personbeskrivelse Hovedpersoner (ikke altid dem, man hører mest om) Bipersoner (nogle gange meget vigtige) Tid, sted og miljø

Personkarakteristik - definitioner ”En ydre personkarakteristik er, når en person beskrives entydigt og direkte i teksten og uden, at vi skal gætte os til noget." ”En indre personkarakteristik er, når en persons karak-teregenskaber i teksten beskrives ud fra vedkommendes handlinger og ud fra det, som personen siger, tænker og føler. Vi skal – med andre ord – slutte os til, hvordan perso-nen er."

Personkarakteristik Ydre personkarakteristik: (oplyses direkte i teksten) Udseende, alder, job og køn Adfærd - opførsel Egenskaber Holdninger Vedkommendes relationer Andres syn på vedkommende

Personkarakteristik Indre personkarakteristik: Reelle holdninger (forhold, vi må slutte os til) Reelle holdninger Værdier og ideer (se bl.a. på social arv og fortid) Personlighed og psyke Væremåde og bevæggrunde Gode og dårlige sider Selvopfattelse Forandringer

Komposition - opbygning Dele – kapitler – afsnit Kronologi – flash back – Tidslinje Spændingskurve Harmoni – disharmoni – harmoni Gentagelser – variation i tempo?

Sproglige iagttagelser Let – normal – vanskelig? (høj – normal - lav stil) Slang – dialekt? (tilhørsforhold – områdebestemt) Billedsprog – flere typer: Metafor (udtryk, som beskriver noget med ord, der ellers bruges om noget andet, fx i udtryk- kene ”et hjerte af sten” og ”kulden bider”) Symbolik (ud over det konkrete betyder ordet også noget andet – rose= kærlighed) Besjæling (ting får menneskelige egenskaber - fx i ”Skoven sov længe”)

Fortællertyper Jeg-fortæller (åbenlys fortæller) 3. persons fortæller (han/hun) Alvidende fortæller (forfatterkommentarer)

Tema og budskab Tema: Hvad handler teksten om? (en tekst har ofte flere temaer) Modsætninger (ond/god – had/kærlighed) Budskab: Forfatterens hensigt/holdning (provokere, oplyse, fjerne fordomme etc.) Hvad vil forfatteren have os til at tænke over?

Vurdering og perspektivering Godt eller dårligt komponeret? Godt eller dårligt skrevet? Væsentligt problem eller ej? Hvem eller hvad er, iflg. teksten, skyld i problemet? Gives der eller antydes løsning? Er problemet aktuelt i dag? Hvad gør man for at løse det? Hvilke løsningsforslag har du?