Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Randers Kommune Borgermøde om infrastruktur. 2 Randers Kommune - Borgermøde om infrastruktur - 2 Dagsorden • Velkomst v/ Mogens Nyholm (B) • Præsentation.
Advertisements

Sikker skoletrafik på Kirkebjerg Kåre Press-Kristensen De aktive cyklister i Vanløse
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Transport og transportudfordringer
Fra bil-by …til gå-by Øhavets hovedstad.
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Strategiplanen er fundament og retning.
Beslutningsgrundlag COWI
- Cyklens teknologiske udvikling -
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
INDSÆT EVT. EMNE TEKST HER Sikker cykelrytter GO STIL som cykelrytter betyder, at du: er venlig og høflig i trafikken har forståelse for, at andre kan.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Sykkelbynettverket Studietur til København
Hvordan integreres diabetes i en national forebyggelsesstrategi? Diabetestinget 8. april 2008 Morten Grønbæk Professor, dr. med. & ph.d. Formand for Motions-
Jørn Iversen, Politiassistent
Trafikforhold, Hashøj Nordvest
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
# 1 28 Apr 2010 ALBERTSLUNDRUTEN – cykelpendlerruter i hovedstadsområdet ALBERTSLUNDRUTEN WORKSHOP 28. APRIL 2010.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Trafiksikkerhedspolitik Ringkøbing-Skjern Kommunes køretøjer Forsikringskonsulent Conny Høy – Forsikringskonsulent.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
S T I K K Samarbejdsgruppen for Trafiksikkerhed I Kommunerne i Københavns-området 1977 på baggrund af ønske fra Kommunal teknisk chefforening, kreds 1.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Cykelprøven i 6.klasse.
UDKØRSELSREGLER FOR BILER V/EVENTYRHAVEN
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Kørselsordningen - En status 1. halvår 2009 Fjernlånskonferencen og 29. maj 2009 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier ”stand-in” for.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
” Godmorgen, Cykel ” I lyset af den nye skolereform: Undersøgelse af potentialer for implementering af målrettet cykelundervisning i Folkeskolen.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Trafikken i Valdemarsgade
Motionscyklister vs bilister- konflikter på vejene
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Statistik, bøder m.m. Statistik
Byen skal forstå cyklens logik
Kryds og rundkørsler.
Forhold for cyklister i Kalundborg 2
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Strategisk planlægning:
Trafikale og miljømæssige effekter
Pressemøde Region Midtjylland
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Trafikpolitik for Durup Skole.
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Præsentationens transcript:

Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer Trafikplanlægger, trafiksikkerhedsrevisor Rambøll Nyvig

Indhold Definition og lovgivning Problematik Adfærd Erfaringer fra andre byer Det videre arbejde Vi skal finde en “rød” tråd

Gågade Kørsel i gågader må kun ske med meget lav hastighed Agtpågivenhed og hensynsfuldhed Cykler og biler har vigepligt

Gågade/sivegade Cykler og biler har vigepligt Materiale og belægning

Bilfri gade Gående har vigepligt Bedre fremkom- melighed for cyklister Placering af skyldsmålet

Problematik Fredeliggørelse af bymidten, og kan have konsekvenser for cyklister på det omkringliggende vejnet Omlægning af gaderne i bymidten til gågader Omvejskørsel Sikkerhed og utryghed på gaden Cyklister er lette trafikanter

Adfærd - bevidst eller ubevidst? Cykling i gågader den hyppigste forseelse Halvdelen de adspurgte cykler i gågader uden for butikkernes åbningstid 3/4 kender færdselsreglen 1/3 synes reglen er unødvendig Cyklister føler ingen risiko forbundet ved kørslen i gågaden

Slagelse Bymidte 1. Etape

Slagelse – Cykelplan Registrering og vurdering af cykelstinettet Klassificering Uheldsanalyse Modeller for fremtidig cykelstinet Indsamling af erfaringer fra andre byer

Eksempel på registrering og vurdering Slagelse bymidte er omkranset en af parkeringssøgering Mulighed for fredeliggørelse af bymidten Omvejskørsel/gennem byen

Omvejskørsel

2 modeller Sivegade/bilfri gade Gågader Mulighed for at tillade cykler i tidsrummet 21-9?

Erfaring

Erfaringer fra andre byer Odense Roskilde Allerød Herning Lund

Odense – Danmarks nationale cykelby Tidligere bilfri gade med dobbeltrettet cykelsti – nu gågader Cyklister tilladt i tidsrummet 21-9 Ingen uheld

Roskilde Tidligere sivegade, dobbeltrettet cykel- sti – nu gågade Cyklister tilladt hele døgnet Ingen uheld eller klager

Allerød M.D. Madsensvej Oprindelig sivegade Cyklister tilladt hele døgnet Bred gågade Forbindelse til station m.m. Langsgående trafik om morgenen og mere diffust om eftermiddagen

Herning Gågade og torvet Forsøgsordning Cyklister tilladt i tidsrummet 21-9

Herning

Lund, Sverige Lilla Fiskaregatan Bilfri gade for gående og cyklister Cyklister tilladt hele døgnet

Det videre arbejde Forudsætninger og begrænsninger Mål og krav Virkemidler

Forudsætninger og begrænsninger Fysiske rammer Byens størrelse, opland Eksisterende vejstruktur Befolkningens sammensætning m.v. Identitet, historie m.v.

Mål og krav Utryghed Sikkerhed Fremkommelighed Æstetik Aktiv borgerinddragelse Ligeværdige mål

Virkemidler Det rigtige design til den rigtige gade Materialevalg og udformning Kampagner

Konklusion og det videre arbejde Vores første erfaringer viser, at den umiddelbare bedste løsning er rene gågader, hvor cyklister tillades i hele aller dele af døgnet Men hvis der etableres cykelstier skal man huske….. Der mangler viden….

Spørgsmål ??? Vi skal finde en “rød” tråd