Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008
Usability ITU, forår Tidsplan for brugertest på dette kursus Ugerne 10, 11 (påskeugen) og 12 (besøg på KMD) 3 uger til at rekruttere, planlægge, afprøve, foretage test, evaluere og dokumentere. Se Kuniavsky kapitel 10 om: –Rekruttering –Valg af features der ønskes testet –Design af testopgaver
Usability ITU, forår Forskellige begrundelser for test –Den eneste måde reelt at vurdere om: Brugerne oplever vores produkt som brugervenligt Produktet kan løse de opgaver/mål som brugerne har Produktet kan opfylde de mål vi har sat Alle vores designvalg var gode… –Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed: Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen. –Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt –Gennemsnitsbrugeren findes ikke.
Usability ITU, forår Sådan foregår det typisk (helt overordnet) Sæt en bruger foran en computer Stil opgaver til det der testes Bed brugeren tænke højt Lyt til og observer udførelsen af opgaverne: Hvilke problemer opstår for brugeren Deltagere: –Moderator/testleder –Bruger(e) –Observatør(er)
Usability ITU, forår Om tests generelt Test skal ikke bevise, de skal informere Testning er en iterativ proces Sikre at produktet er: –Nyttigt, relevant, formålstjenstligt –Effektivt (alt efter hvordan det vurderes) –Engagerende, skaber brugsglæde –Har en brugervenlig interaktion –Let at lære/huske/forstå Og lignende kvalitetsegenskaber
Usability ITU, forår Typiske fejltagelser og misforståelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde: Brugertest er ikke et afsluttende tjek eller godkendelse En brugertest er ikke en engangsfornøjelse Brugertest bør ikke stå alene Fokusgrupper forveksles med brugertestning Derfor: –Test tidligt og test ofte –Sammensæt test med andre metoder
Usability ITU, forår Variationer og metodiske forskelle Typen af det fysiske setup Typen af moderation Tænke-højt Antallet af brugere Segmentering og rekruttering Typen af data indsamlet Lokal test – fjerntest Modereret og umodereret test
Usability ITU, forår Kvalitet i en brugertest Testopgaverne Valg af testdeltagere – også moderator ’Samtale’ under selve testen Skjult hjælp og andre uhensigtsmæssigheder Interpersonel kontakt mellem deltagere Debriefing Kommunikation med udviklingsteam Brugervenlig rapport
Usability ITU, forår Dogmer Test med bare 1 bruger er 100% bedre end ikke at teste nogen Det kan være bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen
Usability ITU, forår Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk
Usability ITU, forår Højere budget (> kr)
Usability ITU, forår KMD Testcenter
Usability ITU, forår
Usability ITU, forår
Usability ITU, forår 2008 Fordele ved lab?
Usability ITU, forår Billig, nem, hurtig, enkel – mobilt? Et lokale computer, software, mikrofon, webcam Få deltagere, rekrutteret fra arbejde, familie og venner Intet forstudie og enkel testplan
Usability ITU, forår Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk
Usability ITU, forår ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side-designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = kr. Kilde: Steve Krug
Usability ITU, forår Testrum, lavt budget
Usability ITU, forår 2008 Design af testopgaver Testens krop
Usability ITU, forår Design: Forberedelse Det handler først om, med HVEM og HVAD der skal testes. Lav et manuskript, med introduktion, opgaver og afslutning. Bestem jer for et fysisk og digitalt setup Afprøv opgaver og test helt konkret og praktisk Evaluér både indhold og udførelse
Usability ITU, forår Design: Testopgaver: Er baseret på et mål der er relevant for deltageren (målgruppen) Har det rigtige omfang, ikke for bredt, ikke for specifikt Dækker spørgsmål der er vigtige for produktet og virksomhedens succes Mere specifikt: –Mulige, det skal kunne lade sig gøre –Relevante og realistiske –I realistisk sekvens, ikke opdigtet. –Har et endeligt og forudsigeligt sæt af mulige løsninger –Har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende –Fordrer handling, ikke mening –Have en realistisk længde – de må ikke gå kold.
Usability ITU, forår Design: Prioritering af testopgaverne (Kuniavsky, side 269)
Usability ITU, forår Design: Eksempel på opgaveskabelon (Snyder, paper prototyping, side 133 – se
Usability ITU, forår Design: Kvalitativ/kvantitativ Man kan godt tilføje nogle kvantitative målinger (metrikker): –Hvor mange fejl de laver –Hvor tit de selv kommer videre –Hvor mange der gennemfører –Tidsforbrug? Det kan fx være metrikker beskrevet i en kravspecifikation eller et udbud.
Usability ITU, forår Udførelsen Kort invitation – Giv ikke for meget væk fra starten Sørg for at beskriv at det ikke deltageren der testes og at denne ikke kan lave fejl Start med noget opvarmning – ”kuglepen legen” eller en hurtig trunk test. Noter observationer og giv dem en graduering når det er muligt. Afsluttende interview/debriefing
Usability ITU, forår Undervejs: ”Tænke højt” protokol Autentisk afdækning af kognitive processer Giver forskellige resultater afh. af forsøgspersonens evner og sværhedsgraden Kan influere på problemløsningen – indbygget dilemma Uforudsigelig og påvirket af situationen Alternativt ’Mind tape’ eller andre retrospektive metoder
Usability ITU, forår Undervejs: Roller under testen Facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion Logger - tager noter eller fører ’log’ Observatør(er) – ser på eller tager også noter Publikum – inviter altid alle med! Deltager(e) – dem der laver opgaverne Hvor mange deltagere?
Usability ITU, forår Startup: Interview-teknikker, 1 Usability interviews er oftest formelle og følger en standardstruktur tilrettelagt på forhånd - sjældent “åbne”: Timeglasmodel 1.Introduktion 2.Opvarmning 3.Generelle spørgsmål 4.Dybdefokus 5.Tilbageblik 6.Opsamling
Usability ITU, forår Startup: Interview-teknikker, 2 Definer dine centrale begreber - og brug helst dem som brugeren anvender selv Lad være med at fremtvinge meninger Genformulering af brugerudsagn som spørgsmål (”Papegøjeteknikken”) Følg op med eksempler - når du har fået et svar Sørg for at forbinde forklaringer til de foreliggende materialer
Usability ITU, forår Undervejs: Moderator skal: Carolyn Snyder: Stewardesse, sportskommentator og forsker Være god ved forsøgspersonerne –etisk og moralsk opførsel Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Følg op ikke-verbale udtryk Undgå af give hints/hjælp/vejledning Spørge ind: Bore - bore – bore Spørge ”hvorfor” en masse Improvisere og være på
Usability ITU, forår Undervejs: Moderator skal: Tænke i ”før og efter” brugerens handlinger –Før: forventning – efter: forløsning Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold fokus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow
Usability ITU, forår Undervejs: Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad skete der?” ”Hvad fik at vide?” ”Husk at tænke højt”…
Usability ITU, forår Undervejs: Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de har været ’besøgte’?”
Usability ITU, forår Afslutning: Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”
Usability ITU, forår Opsamling & evaluering Sørg for at honorar eller gave matcher setup’et Sig pænt tak Få etableret mulig fremtidig dialog I gruppen: Diskuter resultat og noter med det samme Evaluer og optimer testen Evaluer også deltagerne
Usability ITU, forår Afrapportering Diagnostisk information: Fejlene Preskriptiv information:Hvad der skal gøres for at rette disse Overvej som altid modtagergrupper Start med et opsamling af de vigtigste ting: Prioritering Giv kort beskrivelse af metoden: Reliabilitet og validitet Derefter gennemgang af selv testresultater
Usability ITU, forår Eksempel på tidsplan, 3 uger (Kuniavsky)
Usability ITU, forår 2008 Alternativer Brugertest af mobile enheder
Usability ITU, forår Noldus.com
Usability ITU, forår Tak for i aften Efter påske, besøg på KMD i Ballerup Tog fra hovedbanen til malmparken + kort gåtur 15 min. Dem der følges med Charlotte får turen betalt Indgang syd – vær der 16.45, program til ca Gæstekort Opdeling i to grupper: Testcenter / OGR To grupper skal have testopgaver med til tests KMD giver en sandwich og en lille gave Vi ses...