1 Koordinatormøde for F2011 Tirsdag den 19. oktober kl. 12.00 til 13.00 Program: 1.Velkommen v. Henrik Harder 2.Koordinatorrollen og spilleregler v. Henrik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Skolebestyrelsesvalg 2012
Større Skriftlig Opgave
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
8. december 2010 på Egegård Skole
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Handleplan for værtsskab
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Valg til Skolebestyrelsen
De sidste undervisningstimer
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Suppler din uddannelse med et fag eller et semester et andet sted Meritdelen Workshop om merit- og udlandsophold, v/ Studievejledningen onsdag den
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Velkommen til E-business
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Lean Netværk AAU.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Opfølgning - Dublin 26. August 2010 Produktion af Fælles præsentationsmaterialer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Læse/studiegrupper.
Bachelorprojekter i fysik og nanoscience
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Hospitalsenheden VEST
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Specialisering 271 UMD.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
Øvelser Samlet rapport.
Stormøde for økonomi på AU
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Enhedens navn Studiefremdriftsreformen Hvad betyder den for mig? Oplæg v/ Studievejledere Trine og Luise & Studiekoordinator Lasse.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Specialer Nye tidsfrister og procedurer besluttet af Uddannelsesrådet: Ansøgning om emne + evt. vejleder: 15. november/1. juni Den studerende tildeles.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Præsentationens transcript:

1 Koordinatormøde for F2011 Tirsdag den 19. oktober kl til Program: 1.Velkommen v. Henrik Harder 2.Koordinatorrollen og spilleregler v. Henrik Harder 3.Planlægningsgrupper og semesterevalueringer v. Michael Tophøj 4.Deadlines, semesterskemaer, periodeopdeling, studievejledninger, normer og timebudgetter v. Torsten Topbjerg 5.Evt.

Semesterkoordinatorens (og studenterkoordinatorens) rolle Semesterkoordinator For hvert semester eller tema/specialisering udpeges en underviser som semesterkoordinator, der er den ansvarlige person overfor semesteret og studielederen med hensyn til planlægning, afholdelse og efterfølgende evaluering af semesterets forløb. Studenterkoordinator For hvert semester eller tema/specialisering udpeges endvidere normalt en studerende som medkoordinator. Studenterkoordinatoren er medansvarlig for semesterets afvikling, men har primært en informerende og koordinerende rolle over de øvrige studerende i projektenhedsgruppen. Semesterkonto Semesterkonto er nedlagt og central pulje kan søges senest 7. januar til større semesteraktiviteter, p.t. støtte til modeller, i alt for F2011 2

Spilleregler Studienævnet bliver kede af det, hvis.. - du som koordinator lover andre undervisere flere timer end de har krav på jævnfør gældende regler (det har vi et eksempel på fra foråret 2010) - du som koordinator ikke læser studieordningen før du arrangerer eksamener og f.eks. Tror vi stadigvæk har gruppe eksamener (det har vi et eksempel på fra efteråret 2010) - du som koordinator ikke sikre at dine undervisere afvikler eksamen som den er beskrevet i studieordninger/studievejledninger (det har vi et eksempel på fra efteråret 2010) - du som koordinator ikke fortæller undervisere som du tilknytter til dit semester hvordan vi gør her (det har vi et eksempel på fra foråret 2010) ferie, eksamen mv. 3

Ting som jeg som koordinator skal huske 4 Husk nu.. - at semesterkontoen ikke eksisterer mere - at vi ikke ønsker eksterne undervisere til at tage hovedvejledninger og generelt ønsker færrest mulige eksterne vejledere - at vi fremover registrerer alle ændringer i skemaet og kun accepterer flytninger forelæsning i tilfælde af sygdom mm. når skemaet er lagt - at booke dig ind hos vores semester sekretærer i god tid forvejen hvis du har tidskrævende opgaver du vil have hjælp til at få løst - at det her ikke er et hotel men en undervisningsarbejdsplads hvor man kommer langt ved at hjælpe hinanden fordi vi arbejder med mennesker

Semesterkoordinatorens rolle i f. m. kvalitetssikringen Semesterkoordinator For hvert semester eller tema/specialisering udpeges en underviser som semesterkoordinator, der er den ansvarlige person overfor semesteret og studielederen med hensyn til planlægning, afholdelse og efterfølgende evaluering af semesterets forløb. 5

Fra og med det kommende semester skal… 1) Semesterkoordinatoren indkalde til1-2 planlægningsmøder med planlægningsgruppen bestående af: - Semesterkoordinatoren - kursusansvarlige og miniprojektansvarlige studerende fra ”det gamle semester” kommende studerende på ”det nye semester” … og at der vælges en studenterkoordinator blandt de studerende, der skal følge ”det nye semester” 2) Semesterkoordinatoren sørge for at semesterevalueringer mv. fra ”det gamle semester” inddrages i planlægningen af ”det nye semester”, herunder rette studievejledningen til i f.t. kritik mv. 3) Semesterkoordinatoren sammen med studenterkoordinatoren sørge for løbende at evaluere semestret (fx ved månedlige storgruppemøder, styregruppemøder e.l.) 6

7 Deadlines 19. Oktober – Koordinatormøde Uge 42 – udsendelse af koordinatorpakke Udsendelse af koordinatorpakke via som indeholder – · Info med deadlines og praktiske informationer · Timenormseddel · Studievejledningsskabeloner (Projekt, Kurser og SE kurser) · Timebudgetter med bud på antal studerende (Studerende = brutto timetal pr. semester!) · Gældende Studieordning I får disse i denne uge som pakke - specifikt sammensat til jeres semester og speciale. Koordinatoren skal revidere de udleverede studievejlednings og kursusskabeloner. Udfylde timebudgetterne med de nødvendige bemandinger via norm og studieordning. Herunder meddele de respektive institutter hvem der skal ansættes som UA, hjælpelærer, studentermedhjælper, eksterne lektorer og gæsteforelæser. De skal desuden udarbejde et semesterskema til studiesekretærerne.

8 Deadlines 19. november kl – Deadline for dispensation for gruppe størrelse Specielt vigtigt for studerende på 3. og 4. sem. Msc. 1. december kl – Deadlines for indlevering til studiesekretærerne Studiesekretærerne tager imod alt materiale som skal bruges til planlægning af det kommende efterårssemester. De gør følgende med dette ved deadline -  Skemaer beholder studiesekretærerne  Studievejledninger og kursusbeskrivelser sendes videre til studienævnet til godkendelse.  Timebudgetter med NN i stedet for navne, sendes videre til studienævnssekretæren. Skoleleder og studienævnsformanden godkender disse. Danner baggrund for de foreløbige rekvisitioner til diverse institutter. Der gives som udgangspunkt ikke administrativ godkendelse af studievejledninger og kursusbeskrivelser efterfølgende. Alle skal være inde til behandling pr. 1. december.

9 Deadlines 1. december – frist for den studerende for aflevering af emne for afgangsprojektet på 4. sem. Msc. 15. december – Studienævnsmøde  Godkendelse af indkomne studievejledninger og kursusbeskrivelser.  Orientering om time budgetter for efteråret v. Studienævnsformanden 16. december kl  Godkendte studievejledninger, kursusbeskrivelser og budgetter afleveres til studiesekretærerne af studienævnssekretæren. Kan ligges ud på studieweb allerede nu.

10 Deadlines 7. januar 2011 kl – Deadlines for indlevering til studiesekretærerne Studiesekretærerne tager imod alt materiale som skal bruges til planlægning af det kommende efterårssemester. De gør følgende med dette ved deadline -  Studievejledninger og kursusbeskrivelserne, som ikke blev godkendt af den ene eller anden grund den 15. december, skal afleveres i tilrettet form til studienævnet til godkendelse.  Timebudgetter, nu med navngivne personer på opgaverne, sendes videre til studienævnssekretæren. Skoleleder og studienævnsformanden godkender disse. Danner baggrund for de foreløbige rekvisitioner til diverse institutter. 12. januar 2011 – Studienævnsmøde  Godkendelse af indkomne studievejledninger og kursusbeskrivelser.  Orientering om time budgetter for efteråret v. Studienævnsformanden 13. januar kl  Godkendte studievejledninger, kursusbeskrivelser og budgetter afleveres til studiesekretærerne af studienævnssekretæren. Kan ligges ud på studieweb. 20. januar 2011  Alle studievejledninger, kursusbeskrivelser og skemaer er lagt ud på studieweb. Kan nu ses af de studerende.

11 Studievejledninger De enkelte studievejledningsskabeloner for F2011 er identiske med de for F2010 godkendte studievejledninger. VIGTIGT: De returnerede dokumenter vil blive brugt til at se, hvor der skal ændres i den oprindelige tekst på studieweb. Kun tekstpassager der FREMSTÅR som ændringer vil blive ændret. Sørg derfor for, at alle ændringer i dokumenterne foretages med funktionen 'Track changes'. Hvis der ikke er ændringer, kan koordinatorerne i princippet returnere dokumenterne uændrede (check dog datoer mv.).

12 Semesterskemaerne Semesterskemaerne skal lægges i semesterkalenderne i samarbejde med studiesekretærerne. Vær opmærksom på, at ud over kursustider og andre skemalagte aktiviteter skal følgende aktiviteter lægges i kalenderen: 1. Semesterstart 2. Gruppedannelse 3. Statusseminarer/pin-ups 4. Semesterevaluering 5. Oprydning af tegnesalene (grupperum) efter projektafslutning Da i7 mangler kursuslokaler, bedes alle koordinatorer give studiesekretærerne besked, i det omfang kursusaktiviteter afvikles andre steder end i kursuslokaler (eks. i tegnesalene (grupperummene), eksternt, eller ifm. ekskursioner), således at lokalekapaciteten kan udnyttes mest muligt effektivt og fleksibelt.

13 Periodeopdeling I forbindelse med udarbejdelse af semesterskemaer med placering af forelæsninger, midtvejsseminaren, undervisningsfrie dage, eksamener, reeksamener mv., skal følgende periodeopdeling overholdes til Der bør som hovedregel ikke lægges eksamener af nogen art i undervisningsperioden til Alle eksamener, både for hoved- og miniprojekt samt SE kurser, bør så vidt muligt afholdes i eksamensperioden. Undtager herfra er dog eksamener med løbende evaluering som det kendes fra de fleste frie studieaktiviteter. Studieture må ikke lægges i eksamensperioden til Er perioden for reeksamener for hele F2010. Skal planlægges allerede nu – datoer samt setup for alle reeksamener som ligger i de to uger i august. Dimission fredag den 1. juli 2011 om eftermiddagen. Ved længerevarende ferie og andet fravær, skal dette meddeles før semesterstart til studieledelsen. Sikre forudsigelighed og planlægning i god tid uden svipsere……….

14 Normer Er dem som vi kender fra F2010 og E2010. Ingen ændringer. Vigtigt at de overholdes – der gives ikke efterbevillinger! Spørg derfor hvis I er i tvivl.

15 Timebudgetter Er dem som vi kender fra F2010. Ingen ændringer. Husk at de skal komme ind to gange - En gang den med NN på alle undervisningsopgaver og En gang den med navne på alle dem som er på de forskellige undervisningsopgaver

16 Semesterevaluering Den officielle semesterevaluering er den samme som den i efteråret 2009, foråret 2010 samt efteråret 2010 benyttede. Udleveres af semestersekretærerne. Det er resultatet af denne for foråret 2010 i får som koordinatorer for foråret Forhold jer til hvad der står i disse. Studienævnet holder jer op på dette. Det står jer frit at lave mere nære evalueringer på det enkelte semester. Husk at semesterstyregrupperne skal indsende referater fra deres møder til studienævnet.

17 Evt Spørgsmål?