undersøgelse af hukommelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

The Cape Cod Model.
En læseindsats der virker!.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Blindfødte børns hjerner ser gennem fingrene
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d
Læsning og læseprocesser
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
Indhold Beskrivelse af test, der kan supplere
Hukommelse og indlæring
Modul 1 - Processer.
Dataindsamling og kildebearbejdning
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hukommelse og Opmærksomhed
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Nye teorier om børns sprogtilegnelse
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Glemsel af emotionelt materiale
En kompleks opgave for dansklæreren
Indlæring, hukommelse og amnestisk syndrom Anders Gade
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
HUSKESPIL – den lille tabel
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Økonometri 1: Dummy variable
Forsøget: Free Recall Vi fik 9 lister med 20 navneord i hver.
Dennis Ahm 49 år, medejer og stifter af konsulent og
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Psykometriske egenskaber ved DIP-Q
Danmark Ungdommens Naturvidenskabelige Forening UNF RobotCamp Robotter Introduktion v/Ingo Nielsen Civilingeniør, robot-entusiast og UNF-aktiv.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Matematik B 1.
Perception og disposition af grænseflader
Louise Bak, Merete Thaudal Christensen og Line Pedersen
Anders Gade Institut for Psykologi
Anvendelsesorientering på FLOW Målgruppe: FLOW teater – unge som på STX Anvendelse – forstået som i umiddelbar relation til deres liv og tværfagligt Fagligt.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Neuropsykologisk undersøgelse (tre traditioner)
Test-retest stabilitet og reliabilitet
Københavns Universitet
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Neuropsykologisk undersøgelse 2 Psykometri
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Gade Funktionel MRI (fMRI) - fra pletter til mekanismer Anders Gade.
Netværksdage Korsør 2016.
Arbejdshukommelse Interventioner.
Problem- and play- based Learning
Powerpauser Workshop d. 21. oktober 2015 Benjamin Hesselager (TEC)
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Præsentationens transcript:

undersøgelse af hukommelse og undersøgelse af hukommelse Anders Gade

- eller har vi flere slags hukommelser ? Første spørgsmål: Har vi én hukommelse ? - eller har vi flere slags hukommelser ? William James (1890) The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse Gade

The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse William James (1890) The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse Primær hukommelse: den vedvarende bevidsthed (ikke blot flygtig som i sanse-efterbilleder) om noget oplevet efter stimulationen * Knyttet til bevidstheden – den hukommelse, som understøtter bevidstheden * ”den bagerste del af det nuværende” (Sætning) Gade

The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse William James (1890) The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse Sekundær hukommelse = den ”rigtige” hukommelse * ”Er viden om en tidligere sindstilstand efter, at den allerede én gang har været ude af vores bevidsthed” * ”Eller snarere: det er viden om en begivenhed eller kendsgerning, som vi i den mellemliggende tid ikke har tænkt på, med den yderligere bevidste oplevelse af , at vi har tænkt på det eller oplevet det tidligere” Gade

milli- sekunder til minutter sekunder minutter til år Atkinson & Shiffrins Stadiemodel ca. 1960 Korttidslager (KTH) Kontrolprocesser: * repetition * kodning * beslutninger * genkaldelses- strategier Langtidslager (LTH) Input fra omverdenen Ultra- kort lang kort milli- sekunder til minutter sekunder minutter til år Sensoriske registre * visuelle * auditive Respons / output Gade

Disposition Klassifikation STM / arbejdshukommelse Amnestisk syndrom Verbale hukommelsesprøver RAVLT & CCR Warrington ansigtsgenkendelse Visuelle Gestalter Reys komplekse figur Semantisk hukommelse (Retrograd amnesi) Gade

Arbejdshukommelse Verbal korttidshukommelse ”Fonologisk/artikulatorisk sløjfe” Central styreenhed ”centrale eksekutivfunktion” Visuel korttidshukommelse ”Visuo-spatial skitseblok” Gade

Arbejdshukommelse Verbal korttidshukommelse Hvad bruger vi den til ? ”Fonologisk/artikulatorisk sløjfe” Hvad bruger vi den til ? Hvordan undersøger vi den ? Gade

Cifferspændvidde 1 5 2 8 6 6 1 8 4 3 5 3 9 4 1 8 7 2 4 8 5 6 8 1 2 9 3 5 6 4 7 3 9 1 2 8 9 4 3 7 6 2 5 8 7 2 8 1 9 6 5 3 6 2 9 4 1 5 3 2 7 9 4 9 6 8 Gade

Arbejdshukommelse Verbal korttidshukommelse Hvad bruger vi den til ? ”Fonologisk/artikulatorisk sløjfe” Hvad bruger vi den til ? Hvordan undersøger vi den ? Kan den være defekt ? Downs syndrom + Selektiv STM-defekt Gade

Arbejdshukommelse Corsi blok-spændviddeprøve Visuel korttidshukommelse ”Visuo-spatial skitseblok” Gade

Arbejdshukommelse Opgave: .. ... …. Visuel korttidshukommelse ”Visuo-spatial skitseblok” Gade

Arbejdshukommelse Antagelse: specielt knyttet til frontallapperne Hvad bruges den til ? Central styreenhed ”centrale eksekutivfunktion” Hvordan undersøger vi den ? ”Tal-bogstav sekvenser” Gade

Letter-number sequencing Opgave 2 Letter-number sequencing Øvelse: 6 – F -> 6 – F G – 4 -> 4 – G 3 – W – 5 -> 3 – 5 – W T – 7 - L -> 7 – L – T 1 – J – A -> 1 – A - J Gade

Opgave 2: Letter-number sequencing 1. Prøve 1: L – 2 -> 2 – L 2. Prøve 2 R – 4 -D -> 4 – D - R 3. Prøve 1 T – 9 – A - 3 -> 3 – 9 – A - T 4. Prøve 2 K – 2 - C – 7 – S -> 2 - 7 – C – K - S Gade

Selektion / kontrol (præfrontalt) Lagerfunktion (parietalt) Selektion / kontrol (præfrontalt) Rowe et al., 2000 AG# 3486a Gade

Schmahmann & Pandya, 2007 Gade

Slut på den korte ……. En klassifikation …….. Gade

Klassifikation af hukommelse Langtidshukommelse Korttidshukommelse (Arbejdshukommelse) Deklarativ / bevidst Procedural / ubevidst * Motoriske og perceptuelle færdigh. * Regelindlæring * Klassisk betingning * Perceptuel og begrebsmæssig priming Episodisk hukommelse (anterograd og retrograd; verbal og visuel; Semantisk hukommelse emotionel og non-emotionel genkaldelse vs. genkendelse) Gade

Klassifikation af hukommelse Langtidshukommelse Korttidshukommelse (Arbejdshukommelse) Deklarativ / bevidst Procedural / ubevidst * Motoriske og perceptuelle færdigh. * Regelindlæring * Klassisk betingning * Perceptuel og begrebsmæssig priming Episodisk hukommelse og amnestisk syndrom Episodisk hukommelse (anterograd og retrograd; Semantisk hukommelse verbal and visuel; emotionel og non-emotionel) Gade

Klassifikation af hukommelse Langtidshukommelse Korttidshukommelse (Arbejdshukommelse) Deklarativ / bevidst Procedural / ubevidst * Motoriske og perceptuelle færdigh. * Regelindlæring * Klassisk betingning * Priming Episodisk hukommelse og amnestisk syndrom Episodisk hukommelse (anterograd og retrograd; Semantisk hukommelse verbal and visuel; emotionel og non-emotionel) Gade

Opgave 3: Priming (”ordstamme-fuldendelse”) DEKRET FRAGT BLOTTE APPETIT BEKLAGE EKSPERT PATRON KOLONI FLITTIG MINERE DESPOT MARKED INVADERE LEVN .. KAMEL SKRIN Gade

Opgave 3: Priming. ”Sig det første ord, som du kan Opgave 3: Priming ”Sig det første ord, som du kan komme på, og som begynder med disse bogstaver” DES KAM DEK EKS KOL FRA INV MIN Gade

Opgave 3: Ja/nej genkendelse (kontrol) PATRON PORTØR BLOTTE HOVERE LOKOMOTIV FLITTIG APPETIT SKRIN LEVN BEKLAGE BUSKADS KRAMPE TOMMEL REFERENT .. MARKED TRAKTOR Gade

Amnestisk syndrom = tab af episodisk hukommelse Klassiske tilfælde: HM (Scoville & Milner, 1957) Bilateral fjernelse af mesiale temporallapper Amnestisk syndrom = tab af episodisk hukommelse * anterograd hukommelsestab * variabel retrograd defekt Normal el. relativt bevaret: intelligens arbejdshukommelse procedural huk. betingning priming Gade

Undersøgelse af verbal episodisk hukommelse : fx 1) Genkaldelse af ordliste …... 2) Genkaldelse med stikord ….. 3) Genkendelse med ja/nej ….. 4) Tvungen genkendelse ml. alternativer …. PATRON eller HOVERE ? LOKOMOTIV eller APPETIT ? MARKED eller REFERENT ? Genkendelse: Erindring og/eller bekendthed ? BUSKADS eller BEKLAGE ? KRAMPE eller BLOTTE ? TRAKTOR eller SKRIN ? Etc… Gade

Verbale genkaldelsesprøver Ordpar-prøver (fx Ruth Andersens) Ordlister, fx Listeindlæring med selektiv påmindelse (Buschke) Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) California Verbal Learning Test (CVLT) Kategori-styret genkaldelse (CCR) Tekstgengivelse Det væsentligste er at inkludere en forsinket genkaldelse, fx efter 10 min. Gade

S-81 verbale genkaldelsesprøver Test-retest stabilitet (20 normale fpp., 3 mdr. interval) Nogle prøver har uacceptabel reliabilitet r * 15 ordpar, indlæring .34 * - , retention .34 * Buschke selektiv påmindelse .74 Gennemsnit af de tre prøver (”Verbal learning”) .56 Gade

Verbale genkaldelsesprøver Ofte ret ringe reliabilitet ... ringe sammenhæng med IQ …. kønsforskel Gade

AGENDA RAVLT test-retest Test-retest stabilitet (77 normale fpp., 1 mdr. interval) r RAVLT, indlæring 1-5 .65 / .69 - , delay .78 / .76 Test-retest stigning ved samme liste 1 2 RAVLT, indlæring 1-5 49.2 59.5 - , delay 10.4 12.2 Gade

Verbal genkaldelse med stikord eller kategorielt ordnet Category Cued Recall (CCR; Buschke) Dansk udgave 2010 v/ Kasper Jørgensen Gade

Undersøgelse af verbal episodisk hukommelse : fx 1) Genkaldelse af ordliste …... 2) Genkaldelse med stikord ….. 3) Genkendelse med ja/nej ….. 4) Tvungen genkendelse ml. alternativer …. Genkaldelse vs. genkendelse ? Gade

Non-verbale genkendelsesprøver: fx. CamCog benævnelse og genkendelse Warringtons ansigtsgenkendelsesprøve ……… Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Etc….. 50 ansigter Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Gade

Etc ….. 50 ansigtspar Gade

3. Genkendelse: To processer Denne test rejser tre spørgsmål 1. Betydning af kodning (affektiv vurdering) 2. Kan den anvendes som kooperationsprøve ? 3. Genkendelse: To processer Genkendelse via erindring Genkendelse via bekendthed Gade

Non-verbal episodisk hukommelse: aktiv genkaldelse Eksempler: Visuelle Gestalter (Ruth Andersen) Reys figur Gade

Visuelle Gestalter Hvad er problemerne? 1) Loftseffekt hos unge 2) For svær for gamle 3) Korrelerer med (andre) konstruktionelle færdighedsopgaver 4) Ringe reliabilitet ? Visuelle Gestalter, indlæring .14 - , retention .27 Gade

Indlæring versus hukommelse. Kan man skelne? Gade

Konklusion: den initiale ’indlæring’ og den senere 1st 1st 2nd 2nd r = .14 (NS) r = .27 (NS) 1st Konklusion: den initiale ’indlæring’ og den senere reproduktion er ikke uafhængige 2nd r = .47 (p<.05) Gade

Reys komplekse figur Gade

Reys komplekse figur Gade

Er dette en hukommelsestest? Sig så mange dyrenavne, som du kan, på ét minut Sig så mange ord, som begynder på bogstavet S, som du kan, på ét minut …. Det var en afledning (3 minutter); - tegn figuren en gang mere, nu efter hukommelsen Gade

Gade

Reys komplekse figur 3 og/eller 30 minutters retention? Begge er OK reliable ved 4 ugers retest: r = .80 / .85 Korrelation mellem præstation ved 3 og 30 min: .96 / .97 Gade

Gade

Defekt episodisk hukommelse = Amnesi - Årsager og lokalisationer Gade

Klassifikation af hukommelse Langtidshukommelse Korttidshukommelse (Arbejdshukommelse) Deklarativ / bevidst Procedural / ubevidst * Motoriske og perceptuelle færdigh. * Regelindlæring * Klassisk betingning * Perceptuel og begrebsmæssig priming Semantisk hukommelse og fx semantisk demens Episodisk hukommelse (anterograd og retrograd; Semantisk hukommelse verbal and visuel; emotionel og non-emotionel) Gade

Semantisk hukommelse Hvad bruger vi den til ? Gade

Hvordan opleves svigt i semantisk hukommelse ? Floornop Holoprojektor Dias lånt af Jette Stokholm

Eksempel på spontantale ved semantisk demens “Jeg har ikke noget med at lave mad og sådan. Der er også nogle gange, hvor min mand han siger, at nu skal han lave det og det - så siger jeg: “hvad er det nu det er for noget, det der du siger, det er?” Så siger han: “Det har du da lavet før og sådan”. “Jamen, det har jeg da også, men….” Dias lånt af Jette Stokholm

Alzheimers sygdom Semantisk hukommelsestab Bestemmes sygdommens progression af retningen af de patologiske ændringer? Ved tab af viden: progression fra den entorhinale kortex mod temporalpol og inferiore temporallap Gade

Semantisk hukommelse Hvad bruger vi den til ? Hvordan undersøger vi den ? Gade

Er dette en hukommelsestest? Sig så mange dyrenavne, som du kan, på ét minut Sig så mange ord, som begynder på bogstavet S, som du kan, på ét minut Gade

Kendte ansigter Etc. (20 stk.) Gade

Palme og pyramide test Gade

Retrograd amnesi (RA) Kort RA Lang RA, tidsgradient Lang RA, flad kurve Isoleret RA Gade

Retrograd amnesi – Ribots lov RA-test Hvilken statue ….. ? X---X ACoA amnesi X---X Postencefalitisk amnesi Gade & Mortensen, 1990 Gade

- eller har vi flere slags hukommelser ? Første spørgsmål: Har vi én hukommelse ? - eller har vi flere slags hukommelser ? William James (1890) The principles of psychology * Primær hukommelse (kort) * Sekundær hukommelse (lang) Gade

Klassifikation af hukommelse Langtidshukommelse Korttidshukommelse (Arbejdshukommelse) Deklarativ / bevidst Procedural / ubevidst * Motoriske og perceptuelle færdigh. * Regelindlæring * Klassisk betingning * Perceptuel og begrebsmæssig priming Episodisk hukommelse og amnestisk syndrom Episodisk hukommelse (anterograd og retrograd; Semantisk hukommelse verbal and visuel; emotionel og non-emotionel) Gade

Slut Gade