Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Strukturændringer og den lægelige videreuddannelse i Region Midtjylland Direktør Ole Thomsen PLK-temamøde, den 29. marts 2011.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Afdeling for Specialfunktioner
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Dagkirurgisk sygepleje
Hvordan fremmer vi overgangen til dagkirurgi?
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Center for Selvmordsforskning1 Kommunepakke Forebyggelse af selvmordsadfærd hos børn og unge – Vejledning til personale i socialsektoren Hvordan sikres.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
Indholdet i de nye sygehusbyggerier - perspektiver og udfordringer
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Patientforløb internt i Onkologisk Afdeling og i samarbejde med regionshospitalerne.
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Det palliative tilbud set fra hospitalsafsnit og basisniveau
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Forandringsprocesser
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Ydernumre Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
Oplevet Organisatorisk Klinisk Videnskab TeknologiProfession Patient.
KL´s visioner for kroniske patienter
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Bitten Gøtzsche Onkologisk speciale Klinik Kirurgi - Kræft
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Pakkeforløb for kræftpatienter
Region Midtjyllands sundhedsplan set i et regionalt psykiatrisk perspektiv. Chefsygeplejerske Claus Graversen, Psykiatrien Henrik.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Omstillinger - mere end besparelser
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Hvordan arbejder sygehusene med fokus på sammenhæng?
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Hvilke incitamenter understøtter høj kvalitet i sundhedsvæsenet Afdelingsvinkelen Odd Ravlo Klinikchef Hoved-Orto Aalborg Universitetshospital.
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Effektiviseringer på Det Ny Rigshospital – erfaringer
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Uddannelsesgivende afdelinger
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Hospitalsenheden VEST
Interprofessionel læring og samarbejde (IPLS):. Hvad er det
Præsentationens transcript:

Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet omkring 20 senge i det danske sundhedsvæsen. I dag er der 4560 mulige relationer om samme antal senge. Patientflowet er øget væsentligt - i 1935 var den gennemsnitlige liggetid pr. patient 30 dage, i dag er den 5 dage Antallet af ambulante patienter er eksploderet relationerne "ud af" sygehuset også har ændret karakter Baggrund for ændring af ledelsesstrukturen i Region Nordjylland

Sammenhæng - patienten og strukturen Medindflydelse Tilgængelighed Fokus på individet Sammenhæng Helhed Større enheder Specialisering Flere overgange Standardiserede forløb Fokus på sygdomme Patient (Ønsker/behov) Struktur Valgmulighed Færre enheder Udlånt af Morten Freil

Kulturforandringen er det centrale – Patientforløb er en holdsport Teams: Flere mennesker arbejder sammen som en enhed om at opnå et fælles mål. De faglige teams bibeholdes og den relationelle koordinering styrkes ved gennemførelse af en række konkrete projekter Patienten får et team Der er altid én, der har depechen

Ledelse – entydig og teambaseret Gode resultater kræver god ledelse. De eksisterende ledelsesopgaver skal løses Patientforløb bliver en særskilt ledelsesopgave Klinikkerne ledes af et ledelsesteam: Klinikchef, HR-chef og Forløbs- chef

Specialerne er IKKE nedlagt Naturligt sammenhørende specialer er samlet i klinikker Afsnit hører ikke entydigt sammen med ét speciale Specialeledende overlæge har det faglige ansvar for det pågældende speciale Organisation