Patent- og Varemærkestyrelsen Forårskonference Torsdag 26. april 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Advertisements

Vi spoler lige filmen tilbage
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Fra CPD til CPR Dancert Anders Elbek 5 september 2012.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Jens Peter Bostrup Hvilke krav har fagbevægelsen Faglig konference om social dumping 2. december 2010.
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
8.2 · Sortering af fisk efter kvalitet
Holmegaard en ny begyndelse.
De to officielle miljømærker
Tendenser indenfor personlige værnemidler
Det brede bygherrefelt
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Den internationale dimension i folkeskolen
Dampskibsselskabet ”NORDEN” A/S København, den 9. april 2008 DET BLÅ DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE - Miljøet og konkurrencen THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Der er penge i kommunikation
Forøg din værdi som konsulent
HVAD ER FSC? Hvem? Forestry Stewardship Council (FSC) er en global organisation til fremme af ansvarlig skovdrift.
Økologisk Landsforening 8. oktober 2009
6. Virksomhedens indtægter
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 10. januar 2006 Krav om sporbarhed og mærkning af fødevarer Morten Andersen Linnet Landbrugsraadet Afd. for Fødevarer og.
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
6 fortællinger om Europa
Forårskonferencen 2007 Intellectual property – the force for future businesses Af direktør Jesper Kongstad Patent- og Varemærkestyrelsen.
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Den Nordiske fiskeripolitikken Versus den globale debatten Har vi en Nordisk fiskeripolitikk? NEJ - og hva er det som påvirker landenes politiske dynamikk.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Globalisering ? Hvad fortæller vi vore tillidsrepræsentanter om globaliseringen ? Pil
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Norsk topidretts-model ”Helhedsbeskrivelse for norsk bordtennis topidretts-satsning”
Quality Management Systems
DGNB Denmark konference Ålborg den 21. august 2012 Mette Qvist Sekretariatschef, Green Building Council Denmark.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Civilsamfundsstrategien Forudsætninger Idegrundlag & Virkemidler Status Udfordringer Oplæg ved NGO Træf 2006 Vejle 18. marts Lars Udsholt Mellemfolkeligt.
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Internationale Studier
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
TIDSSKRIFT FOR HISTORIE Præsentation TEMP – Hvem er vi? Etableret i 2010, som en fusion af ’Historie ’ og ‘Den jyske Historiker Udkommer 2.
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Entre Hjertelig tillykke med de 15 år Hvem er jeg?
Indsamling og bearbejdning af markedsinformation
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Red Bull Jonas Jørgensen.  Red Bull er et kortvarigt produkt  Forbruges samtidig med det anvendes. Klassifikation.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Uretfærdig middag Begreber til introduktion. Lande i Nord og Syd Kaldes også industrilandene og udviklingslandene Eller I-lande og U-lande Den 3. verden.
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
Kapitel 16 Konkurrenceret Kapitel 16 handler om: Konkurrenceloven, der indeholder: Forbud mod visse konkurrence- begrænsende aftaler Forbud mod misbrug.
De frie grundskoler i Danmark Udvikling, etablering, perspektiver NLS konference 29. – 30. marts 2016.
Dansk Supermarked i korthed
Chas. Hude A/S – H.C. Andersens Boulevard 33 – 1780 København V – Telefon – CONOPA – København 2008 Erfaringer med Alicante-
Pressemøde om medarbejderdialog 20. Februar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
IT Offshore/Nearshore anno 2017
Præsentation af Refurb
MTV – speciallægekursus i samfundsmedicin
Læringsuge 47 & 12.
Patentrådgiverens rådgivning om uregistrerede rettigheder
6. Virksomhedens indtægter
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Præsentationens transcript:

Patent- og Varemærkestyrelsen Forårskonference Torsdag 26. april 2007

Det historiske perspektiv Fra romanfigur til varemærke 1988: Stiftelse af første nationale mærkningsordning, Max Havelaar Holland : Etablering af mærkningsordninger (LI’er) –TransFair –Fairtrade Foundation –Rättvismärkt, etc. 1994: Stiftelse af Max Havelaar Danmark. In 1997: Stiftelse af FLO International (egen fusionerede organisation)

Fra nationalt til globalt mærke > > > ? (Internationale varer)

Bredere sortiment

5. Licenserer Fairtrade Mærket & kontrollerer brugen heraf 6. Promoverer de mærkede varer og øger kendskab til FT 7. Kontrollerer køb & salg i DK 1.Rettighedsejeren af det international Fairtrade mærke 2.Udvikler og opdaterer Fairtrade Standarder 3.Hjælper producenter med at leve op til FT Standarder og skaber markedsadgang FLO e.V FLO-Cert 4. Certificerer producenter og traders Max Havelaar Rollefordeling

Fairtrade Mission … søger at skabe et handelspartnerskab - baseret på dialog, gennemsigtighed og respekt - der skaber større lighed i international handel. Det bidrager til bæredygtig handel ved at sikre bedre handelsbetingelser samt bedre rettigheder for “marginaliserede” bønder og arbejdere i Syd.

NGO & IP Klassiske NGO-forbehold: Patentlovgivningen belønner ikke småbønder, oprindelige folk og ulande i al almindelighed for deres genetiske ressourcer og viden gennem århundreder Patentering hindrer vigtig teknologioverførsel til ulande Kunstnere og kulturpersoner får ikke copyright indtægter fordi deres rettigheder ikke er ordentlig beskyttet og disse bliver udkonkurreret af mega-virksomheder, der dominerer kultur- markederne

Fairtrade & IP NGO/Mærkningsordning/3. sektor-organisation Max Havelaar hverken producerer eller forhandler varer Max Havelaar har ikke et kommercielt sigte men skal fremme et formål Ikke en del af værdigkæden, men produktion af: –Handelsstandarder –Certificeringssystem –Handelsrelationer

Betingelser for brug af mærket 1. Producentstandarder: Bønder / arbejdere Generiske / Produktspecifikationer Minimumkrav / Krav til udvikling 2. Handelsstandarder: Pris Fairtrade bonus Præfinansiering Mellem / Langtidskontrakter 3. Licenskontrakt / standarder for brug af mærket

Branding af mærket