Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSigrid Henningsen Redigeret for ca. et år siden
2
Patentrådgiverens rådgivning om uregistrerede rettigheder
professor, dr.jur. Mads Bryde Andersen
3
Rådgiverperspektivet
fokus på registrerede rettigheder giver Fokus på retsvirkningerne og registreringsprocessen og giver Risiko for tunnelsyn
4
Klientperspektivet Principielt uinteresseret i rettigheden
Primær fokus på konkurrencesituationen Ved at se på den – og et øjeblik ”glemme” rettighedsstrukturerne – kan rådgivningen optimeres
5
Oklahomametoden Når man skal indhegne nyt territorium
… tager man også tilgrænsende områder med … for dermed at holde naboerne på afstand Kan benyttes strategisk og som alternativ
6
Udfordringen: At erkende de alternative rettigheder
At erkende, at de i vid udstrækning ligger uden for patentrådgiverens kontrol At rådgive om dem, så de Og sikre en relevant rollefordeling
7
I. Erkendelsesopgaven Hvor finder vi de andre rettighedstyper?
Hvor kommer de fra? Hvordan virker de?
8
Retskildegrundlaget Immaterialretten Kontraktsretten
Den offentlige ret Selvreguleringsretten Men i alle tilfælde i retsgrundlag
9
Den retstekniske opgave
At finde et retsfaktum (”hvis ….”) Og en retsfølge (”så ….”) … og konstatere, om retsfølgen løser klientens problem og om retsfaktum matcher kllientens omkostningsprofil
10
Mulige retsfølger Kontraktssanktioner Forbud, Straf, Erstatning
Ophævelse Afslag konventionalbod Forbud, Straf, Erstatning
11
Første eksempel Ophavsretten
12
Ophavsrettens muligheder
Oprindelig ”kunst og kultur”, men også industrielt design, edb-programmer, tekniske tegninger, Formløs retserhvervelse (man får mere end man betaler for) Langvarig retserhvervelse (70 år p.m.a.) Gode ”integrationsmuligheder”
13
Ophavsrettens udfordringer
Værksidentifikationen (sæt ord og navn på) Understøttelse af værkshøjdekravene (sml. den personlige foankring) Kontraktshåndteringen
14
Andet eksempel Erhvervs- hemmeligheder
15
Kendetegn Immaterialret eller straffelov?
Forudsætter hemmeligholdelse, altså noget faktisk Evigtvarende Mere værd end patentbeskyttelse pga. manglende eksponering Understøttet af patentloven (misbrugsreglen)
16
… udfordringer National beskyttelse – ingen harmonisering
Forudsætter hemmeligholdelse (mistes den, mistes retten) Skal præcisere og artikuleres Umuligt at licensere til bredt marked Retlige uklarheder – f.eks. i relation til programgrænseflader
17
Tredje eksempel Den indirekte markedsførings- beskyttelse
18
Kendetegn Nationalt funderet
Konkret funderet (fokus på den enkelte markedssituation) Defensiv – umulig at licensere
19
Fjerde eksempel Den kontraktuelle beskyttelse
20
Kontraktsbeskyttelse
(f.eks. konkurrenceklausuler, hemmeligholdelsespligt mv.) Følsom overfor relativitetsprincippet Præceptive forbud (lønmodtagere) Risiko for urimelighedsindsigelser (aftalelovens § 36)
21
Kontrakter og selvregulering
Domænenavne Standardiseringsorganernes aftalte tvangslicens Patent pools Kartelbeskyttelse af særlige frembringelser (tv-programmer)
22
”Specialiteter” Skorstensmærker Ønskenummerplader Plantenyheder
23
II. Rådgivning og rollefordeling
Beskyttelsesfasen: Nødvendigt med tæt klientssamarbejde IP-strategien i tæt samspil med klientens strategiske arbejde Håndhævelsesfasen: Nødvendigt med nøje rollefordeling Samarbejdet med andre rådgivere (advokater, in house-jurister, compliance-officers)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.