Kommentar til Stenlunds afhandling Anne Marie Dahler, UCL og NVR
Fornøjelse Første ph.d om rkv Centralt tema – validitet - kvalitet Behov for undersøgelser Stenlunds forståelse af validitet – alle faser – Administrative procedurer (inf og vejl) – Metoder og vurderingspraksis – Bedømmernes bedømmelser / vurderinger
Stenlunds konklusioner Ingen grund til at tro de IKKE gør sig gældende på dansk grund Vægtigt argument for at tage validitetsproblematikker alvorligt Hvis anerkendelse af rk skal have gang på jorden … – Sikre legitimiteten af ”den anden vej” – Hensyn til det enkelte individ
Opmærksomhedspunkter Sikre at ansøgeren har forstået instruktioner og retningslinjer rigtigt Adækvate vurderingsmetoder og –praksis Eksplicitering af vurderingskriterier Træne bedømmere Dvs. Metodeudvikling og kompetenceudvikling
Udfordringer til os Hvordan skal vi arbejde med at styrke validiteten Standardisering af metoder ? Validitetsbegreber ? Hvad er det for et stof kompetencer er gjort af ?
Metoder - validitet Scriptede / standardiserede Procedurevaliditet Begrebsvaliditet Inter- og intraraterreliabilitet Eksplorative / brede Transparens Kommunikativ validitet Håndværksmæssig validitet ROBUSTHED
Udfordringer Udvikling: hvordan kan man arbejde systematisk med at styrke validiteten i rkv i praksis Forskning: vi har behov for undersøgelser/forskning om validitet - a la Stenlunds - også i realkompetencevurderingers ‘robusthed’ - magtrelationer og økonomiske interesser ??? Stenlunds afhandling er et godt afsæt !!!