Kommentar til Stenlunds afhandling Anne Marie Dahler, UCL og NVR.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
At forholde sig professionelt Anne Skov
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Statsstøtte og udbudsreglerne
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Realkompetencevurdering i Danmark
Bytte   PowerPoint  .
Dokumentationsmetoder
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Lis Suhr Klinisk lektor
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Planlægningsmodeller
Standardiserings- organisationernes åbenhed OIO- komitémøde den 16. april 2008 Søren Klostergaard Pedersen It-arkitekturkontoret.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Kompetencestrategi med mening
Validitet og reliabilitet
Hvad er et tidsskrift? Et videnskabeligt tidsskrift er ikke formidlende – Præsenterer videnskabelige resultater for fagfæller – Giver mulighed for kontinuerlig.
Hvordan spørger man anerkendende?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Hvad er det gode skolelederliv?
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Kursus i analyse af projekter med ren energi Oversigt over præsentationsmodulet © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001 – Foto : Nordex Gmbh.
Sygepleje og fagidentitet
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
RO PÅ I UNGE & RUSMIDLER ODENSE KOMMUNE. Unge under 25 år med misbrug af hash og/eller centralstimulerende stoffer MÅLGRUPPE I UNGE & RUSMIDLER.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Kildekritik Website.
Hvad er det gode skolelederliv?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Analyse af prøveformer og test i BAI´s arbejdsmarkedsuddannelser gennem forsøg og evaluering BAI OUP 2015.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Almen medicinsk uddannelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Temadag 2018.
Vejledning i validering
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Præsentationens transcript:

Kommentar til Stenlunds afhandling Anne Marie Dahler, UCL og NVR

Fornøjelse Første ph.d om rkv Centralt tema – validitet - kvalitet Behov for undersøgelser Stenlunds forståelse af validitet – alle faser – Administrative procedurer (inf og vejl) – Metoder og vurderingspraksis – Bedømmernes bedømmelser / vurderinger

Stenlunds konklusioner Ingen grund til at tro de IKKE gør sig gældende på dansk grund Vægtigt argument for at tage validitetsproblematikker alvorligt Hvis anerkendelse af rk skal have gang på jorden … – Sikre legitimiteten af ”den anden vej” – Hensyn til det enkelte individ

Opmærksomhedspunkter Sikre at ansøgeren har forstået instruktioner og retningslinjer rigtigt Adækvate vurderingsmetoder og –praksis Eksplicitering af vurderingskriterier Træne bedømmere Dvs. Metodeudvikling og kompetenceudvikling

Udfordringer til os Hvordan skal vi arbejde med at styrke validiteten Standardisering af metoder ? Validitetsbegreber ? Hvad er det for et stof kompetencer er gjort af ?

Metoder - validitet Scriptede / standardiserede Procedurevaliditet Begrebsvaliditet Inter- og intraraterreliabilitet Eksplorative / brede Transparens Kommunikativ validitet Håndværksmæssig validitet ROBUSTHED

Udfordringer Udvikling: hvordan kan man arbejde systematisk med at styrke validiteten i rkv i praksis Forskning: vi har behov for undersøgelser/forskning om validitet - a la Stenlunds - også i realkompetencevurderingers ‘robusthed’ - magtrelationer og økonomiske interesser ??? Stenlunds afhandling er et godt afsæt !!!