Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er et tidsskrift? Et videnskabeligt tidsskrift er ikke formidlende – Præsenterer videnskabelige resultater for fagfæller – Giver mulighed for kontinuerlig.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er et tidsskrift? Et videnskabeligt tidsskrift er ikke formidlende – Præsenterer videnskabelige resultater for fagfæller – Giver mulighed for kontinuerlig."— Præsentationens transcript:

1 Hvad er et tidsskrift? Et videnskabeligt tidsskrift er ikke formidlende – Præsenterer videnskabelige resultater for fagfæller – Giver mulighed for kontinuerlig specialiseret feedback Specialiseret A+ tidsskrift: Ulæseligt for andre! Højner det endelige resultat: Den videnskabelige monografi Mange steder fortabes monografien dog i det stadig højere tempo Tidskriftets funktion for videnskabeligt felt – Højner og sikrer et fags faglige niveau – Definerer et nyt fag (SPF) – Skaber og vedligeholder forskningsfællesskab 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel1

2 Hvilken rolle spiller et tidsskrift for et fag? Bedømmelse og kritik – essentielle dele af videnskabeligt arbejde – kun sandheden er acceptabel! – Rangordner viden og videnskabsmænd og –kvinder Merton: Videnskab fungerer pga. af CUDOS – Communism – mht. viden – Universalism – almen gyldighed – Disinterestedness – upartiskhed – Organized Scepticism system af bedømmelser, eksamen, kritik, vurdering etc 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel2

3 Rangordninger - sortering Citationindex, impact factor (betydning og alder) – Afvisnings procent – Sortering – chance for at læse noget vigtigt højere, dvs. flere læsere, højere oplag, større anseelse – op til 90 % Bibliografisk Forsknings-Indikator (BFI): – 68 faggrupper – Artikel i niveau 1 tidskrift giver 1 point, niveau 2 = 3 – Niveau 2 – max. 20 % af verdens produktion BFI bestemmer andel af basis forskningsmidler – 2010 10 %, 2011 15 %, 2012 25% 45 % uddannelse, 20 % eksterne bevillinger, 10 % Ph.D.-produktion – 2013: KU 32 %, AU 25 % …RUC 3 % 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel3

4 Forskningsbaseret undervisning Humboldts universitetsideal: Videnskab, uddannelse og dannelse – Newman lidt anderledes – Frankrig helt anderledes – Forsker vs. Universitetslærer, underviser etc. Forskningsmæssige krav til ansættelse: Accepterede artikler – I udlandet – naturvidenskab og samfundsvidenskab forud 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel4

5 Forskningsbaseret undervisning – materielle aspekter AU, ARTS, incl. IUP/DPU: 60 % undervisning vs. 40 % forskning – Undervisning pr. år: ca. 930 t uv; forberedelse faktor 4 (2,5) 40-50 t forelæsning, ca. 300 t vejl, eks. Mm. Løn primært som forsker – Stor frihed; – Nulforskning reel risiko; forskningsvogtning Resten af tiden: Forskning – Papers, præsentation på konferencer, artikler, review, bøger – Forskning er kollektiv, idet vi kommenterer hinandens arbejde som fagfæller 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel5

6 Hvad er et review? Tidskrifter er højt specialiserede én redaktør ikke kan forventes at kunne vurdere kvalitet – derfor kollegial vurdering af fagfæller – dansk: fagfællevurdering Feedback til skribent gennem trykte artikler og reaktioner, men også gennem review Dvs. review skal ideelt være del af forskning Sortering for læser Sikrer at artikel er værd at læse for specialister Sørger for, at kollegaer ikke spilder tiden At give kritik er en gave – tid og opmærksomhed er dyrebare ressourcer 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel6

7 Det gode review Efter desk rejection… Lavet af fagfæller – dvs. kollegaer, der ved noget om sagen – Lavet på 1-8 timer, 10 linier til flere sider Er tydelig i præmisser og konklusioner – ikke blot: ‘Duer ikke!’ Kommer efter kort tid; snarere uger end år – 3 mdr. er ok – Men: Langsommelighed ikke ond vilje, men tid til læsning er begrænset ressource hos videnskabsmænd og –kvinder Det anonyme review – anonymiseret artikel og unavngivne bedømmere, mindst to – dvs. kan være uenige Redaktørs rolle i forhold til bedømmere er spørgsmål om tidsskriftets politik 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel7

8 Hvordan reviewer man? Se på sagen – har man intet kendskab til den, så giv den videre. Læser grundigt – ikke nemt! Så objektivt som muligt, præcist i påpegninger af svage sider og konstruktivt, så skribent kan lære – en gave! Behersk dig, selv hvis du synes det modtagne er meget ringe. Tænk på at det var dig der modtog bedømmelsen – husk: peer review Ikke: Når jeg har fået hug, så giver jeg det videre! 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel8

9 Den gode artikel 1 er en lille afhandling, lille monografi er et langt argument nummerer afsnittene i argumentationen: 1., 2., … præsenterer ærinde i alment sprog (hook) er typisk et af følgende: – Præsentation af større arbejde, – status på igangværende arbejde, – kommentar til filosofisk tænker eller begreb, – bidrag til aktuel filosofisk diskussion, – elementer til større projekt, har været præsenteret mindst én gang til seminar, konference etc. har været læst og kommenteret af peers 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel9

10 Den gode artikel 2 Krav: – Substantielle: Sammenhæng mellem ærinde, struktur og indhold – Formelle: Referencer, Abstract, En ad gangen Kritik af artikel: – Lær – tro krænkelse! – Bidrag til akademisk dannelse Afvisning – kom over det! – Ret det kritiserede eller send det til ringere tidsskrift – Med tiden får man større mulighed for at afsætte møjet… Fjender: Det har man ikke – men man kan være ligegyldig – og det er krænkende! 6-11-2014Asger Sørensen: Tidskrift, review og artikel10


Download ppt "Hvad er et tidsskrift? Et videnskabeligt tidsskrift er ikke formidlende – Præsenterer videnskabelige resultater for fagfæller – Giver mulighed for kontinuerlig."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google