Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson. Oversigt Andenårsklasse, flere mindre forløb: Skriftlige opgaver i grupper Virtuelle forløb Diskussioner/Rollespil.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

Ligninger og uligheder
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Grundlæggende IT, niveau G
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
KappAbel en matematikkonkurrence for folkeskolens 8.klasser
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen
Anerkendende APV.
Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
3.lektion: De økonomiske mål
Nogle vigtige udvidelser A.Henførelsestidspunktet – sunk costs B.Investeringsplanlægning C.Ikke-monetære investeringer D.Skat E.Det realistiske alternativ.
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
Bobler og finanskrise - danske konjunkturudsving
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.lektion: De økonomiske mål
Lektion 10: Makroøkonomi og den simple Keynes-model
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
Lighed & ulighed Samfundsfag.
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. Økonomi på Spil (Arbejdshæftet: Styr på dine penge)
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
6 om året: Balance og effektivitet Mikkel Plannthin, Personalestyrelsen 22. september 2010.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Politik og organisation
Ligninger og uligheder
DEN GODE STIL.
Regneark.
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
DEN GODE STIL.
Produktion af PBL-forløb – fokus på rammer og strukturering
”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Danmarkspanel uge
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Dynamiske effekter af skatter og offentlige udgifter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson

Oversigt Andenårsklasse, flere mindre forløb: Skriftlige opgaver i grupper Virtuelle forløb Diskussioner/Rollespil i klassen

Indhold: Skriftlige opgaver Opgave der kombinerer IØ og MatB – Beregninger af privat og offentligt forbrug og investeringer

IØ og MatB Cp: Privat forbrug Co: Indkomstuafhængigt forbrug Yd: Disponibel indkomst c: Marginal forbrugskvote – Den del af den disponible indkomst, der går til forbrug Y: BNP G: Offentligt forbrug og investeringer Ip: Privat opsparing og investeringer T: Skatter

IØ og MatB Tegn forbrugsfunktionen Hvad bliver forbruget, når Yd = 500 Ved hvilken disponibel indkomst er opsparingen nul

IØ og MatB Forbrugsfunktionen Cp Yd

IØ og MatB

Disponibel indkomst når opsparingen er nul

IØ og MatB Økonomisk ligevægt Økonomisk ligevægt opnås når disse tre lighedstegn stemmer. Hvad er BNP i økonomisk ligevægt? Y: BNP, Y d : Disponibel indkomst, C p : Privat forbrug C 0 : Indkomstuafhængigt forbrug, I p : Privat opsparing G: Offentligt forbrug og investering, c forbrugsrate, T: Skat

IØ og MatB (Workshop) Økonomisk ligevægt Økonomisk ligevægt opnås når alle tre lighedstegn passer. Tag lige og regn lige den ud!

IØ og MatB (Workshop) Økonomisk ligevægt

IØ og MatB (Workshop) Økonomisk ligevægt

IØ og MatB (Workshop) Hvis ΔG =ΔT – balanceret budget.

Runde Hvad har I gjort/prøvet – kunne tænke jer at prøve Hvordan virker det didaktisk og fagligt (faglige mål – kernestof og supplerende)