Seminar for Ungdomsskoleledere kreds Midt- og Vestjylland d. 25. september 2008 Fremtidens ungdomsskole – udfordringer, opgaver, ledelse, ungdomsskolens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Formand Jens Chr. Birch Næstved Kommune, Teatergade 8, 4700 Næstved Telefon: Ledelse i en reformtid Kommunaldirektør.
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Politikernes og borgernes forventninger
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Seminar for Ungdomsskoleledere kreds Midt- og Vestjylland d. 25. september 2008 Fremtidens ungdomsskole – udfordringer, opgaver, ledelse, ungdomsskolens kulturskabende opgaver. Ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen, Næstved Kommune, formand for BKF

Hvad påvirker ungdomsskolen Samfundsudviklingen og de unge Strukturreformen – sammenlægninger og serviceniveau Kvalitetsreformen – fokus på kvaliteten i den offentlige sektor Principper for god offentlig service – fokus på borger/bruger Trepartsaftalen – organisationernes blå stempel på reformen Økonomiaftalen – knappe ressourcer Ungestrategi og ungdomskultur Lokal og national ungdomspolitik – ungdomsskolepolitik Behov for en dynamisk ungdomsskole og en dynamisk ledelse

Samfundets udvikling mod 2015?  Grænser for hvad den offentlige sektor kan løse og regulere  Dialog på tværs af faglighed, sektorer og organisationsformer  Udvikling af demokrati  Behov for at forskellige fællesskabsformer og kulturer finder sammen  Større konkurrence og mere marked  Modsætninger mellem generationer  samfund  Kultur og folkeoplysningen kan blive kittet

VidensamfundKulturfællesskab Forenings- Danmark Nye deltagelses- former Kulturens egenværdi Kultur som økonomisk dynamo SelvdannelseAlmendannelse

Ungdomsskolens fundament  Den historiske arv fra folkeoplysningen  Den uddannelsespolitiske søjle – f.eks. Erhvervsklasser, brobygning, 10. klasse centre, 20%-gruppen, vejledning – sikre de unge en uddannelse – de bliver glade for, som de er stolte over og kan leve af  Den kultur- og fritidspolitiske søjle – kernetilbudene  Den socialpolitiske søjle – klubtilbud – SSP - integration  Den demokratiske søjle – al virksomhed  Ungdomsskolen som fristed og værested  Sammenhængen i indsatsen  Hænger det sammen i dag ?

Ungdomsskolens kompetencebegreb At være At gøreAt vide Kompetence

De unge

Udgangspunktet : De unge  Troløse  Usikre  Krævende  Urolige  Fagligt stærke og svage  Flagrende og omskiftelige  Meget forskellig gruppe – mange subkulturer  Tendens til at samfundet dyrker ungdommen som ideal  Tidligere ung – længere ung  Unge der ikke deltager – unge der vil selv – unge der har et særligt talent.

De unge – en kæmpe ressource  Sociale  Innovative  Aktive  Mobile  Engagerede  Fleksible  Selvstændige

Fremtidens ungdomsskole - udviklingstendenser  Individualisering  Frit valg  De unge  Helhed og sammenhængskraft  Ressourcekonflikt mellem generationer  Subkulturer  Mange om de unge  Vi skal udvikle og bevise vores værd (dokumentere)

Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende Demokratitrappen

Ungestrategi - ungdomskommission En ungestrategi med følgende elementer  Fritids- og kulturliv  Uddannelse  Arbejdsliv  Socialt sikkerhedsnet,  Inklusion og integration,  Boligmuligheder  Et sundt liv  Indflydelse  Tværfaglig koordination  Vi har haft ungdomskommissioner i 50`erne og 80`erne – er der behov for en ny

Kvalitetsreformen – vedkommer den ungdomsskolen ? Udgangspunktet er: Befolkningens ( de kræsne unge) stigende forventninger til velfærdsservice Begrænsede samfundsmæssige og personalemæssige ressourcer Dette gør det nødvendigt med: Nytænkning og udvikling Ledelse og kompetenceudvikling Derudover er der en styringsmæssig dagsorden: Central styring/decentral udmøntning

Overvejelser om kvalitet – forskellige former Oplevet kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Organisatorisk kvalitet Udtryk for effektiv arbejds- tilrettelæggelse, ledelse, ressourceudnyttelse o.s.v. Faglig kvalitet Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Vi skal sikre, at vi taler om det samme! Brugertilfredsheds- undersøgelser m.m. Selve ydelsen og uddannelse Rammerne

Ungdomsskolens værdier  Åbenhed  ”højt til loftet”  Omstillingsparathed  ”plads til det umulige”  Fornyer  Solidaritet  Engagement  Samarbejde og respekt  Tydelighed  Arbejde med at bryde den negative sociale arv

Den politiske rolle  Formulere mål og visioner for ungdomsskolen  Prioriterer indsatsen indenfor de rammer byrådet har fastsat indholdsmæssigt og budgetmæssigt  Formulerer en ungdomsskolepolitik  Vurderer tilbudene til de unge i by og på land  Drøfter ungdomsskolens rolle i forhold til det samlede tilbud i kommunen  Kan komme med ideer til nye aktiviteter  Har et særligt fokus på de unge, der ikke deltager aktivt i fritids- kultur – og uddannelseslivet  Overordnet ansvarlig for budgetoverholdelse  Sparringspartner til ledelsen – anerkendende kritisk

Ledelse og ledelsesprincipper – et eksempel 1. Vi skaber resultater med klart formulerede mål 2. Vi skaber helhed og sammenhæng 3. Vi udøver professionel og situationsbestemt ledelse 4. Vi anerkender og hjælper hinanden 5. Vi lærer og tænker nyt 6. Vi skaber en kommune, der er lydhør og kan påvirke omverdenen

Ungdomsskolens politiske og administrative ledelse  Ordentlighed og redelighed  Fasthed og gennemslagskraft  Den klare og bevidste kommunikation  Generøsitet og ”kulturel tolerance”  Varsom formningsvilje  Indfølingsevne  Tydelighed  Innovation

Udfordringer for ungdomsskolen i fusionstider  Faglig bæredygtighed  Fleksibilitet - selvorganisering  Nærhed  Central – decentral  Differentierede tilbud  Målgruppeorientering – særlige tilbud til Brian og Bettina  Give de unge livsfærdigheder  Brobygger  Kompetenceudvikling  Styring og dialog  Dokumentation af indsats

Ungdomsskolens medarbejderprofil  hvor de voksne stiller tydelige krav og forventninger til de unge  hvor de unge føler sig anerkendt  hvor de unge får kompetencer, der sætter dem i stand til at løse fremtidige og ukendte problemer på utraditionelle måder i en kompleks verden, der er svær at overskue.  en pædagogik præget af megen systematik og hvor de unge får faglige udfordringer  hvor de voksne er synlige rollemodeller  hvor de unge får respons og føler sig anerkendt

Udvikling i sammenhæng – ungdomsskolens kompetenceregnskab

Spørgsmål til overvejelse  Hvilken rolle skal ungdomsskole spille i fremtiden ?  Hvordan skal dialogen med brugerne tilrettelægges ?  Hvilke forventninger har man/I til ungdomsskolens rolle ?  Er der behov for en egentlig ungdomsskolelov i fremtiden eller er der behov for en rammelov om ”aktiviteter for unge”  Ungdomsskolens søjler – skal de fornys?  Hvilket værdigrundlag skal ungdomsskolen basere sig på?  Er der behov for at formulere en egentlig ungdomsskolepolitik lokalt