Seminar for Ungdomsskoleledere kreds Midt- og Vestjylland d. 25. september 2008 Fremtidens ungdomsskole – udfordringer, opgaver, ledelse, ungdomsskolens kulturskabende opgaver. Ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen, Næstved Kommune, formand for BKF
Hvad påvirker ungdomsskolen Samfundsudviklingen og de unge Strukturreformen – sammenlægninger og serviceniveau Kvalitetsreformen – fokus på kvaliteten i den offentlige sektor Principper for god offentlig service – fokus på borger/bruger Trepartsaftalen – organisationernes blå stempel på reformen Økonomiaftalen – knappe ressourcer Ungestrategi og ungdomskultur Lokal og national ungdomspolitik – ungdomsskolepolitik Behov for en dynamisk ungdomsskole og en dynamisk ledelse
Samfundets udvikling mod 2015? Grænser for hvad den offentlige sektor kan løse og regulere Dialog på tværs af faglighed, sektorer og organisationsformer Udvikling af demokrati Behov for at forskellige fællesskabsformer og kulturer finder sammen Større konkurrence og mere marked Modsætninger mellem generationer samfund Kultur og folkeoplysningen kan blive kittet
VidensamfundKulturfællesskab Forenings- Danmark Nye deltagelses- former Kulturens egenværdi Kultur som økonomisk dynamo SelvdannelseAlmendannelse
Ungdomsskolens fundament Den historiske arv fra folkeoplysningen Den uddannelsespolitiske søjle – f.eks. Erhvervsklasser, brobygning, 10. klasse centre, 20%-gruppen, vejledning – sikre de unge en uddannelse – de bliver glade for, som de er stolte over og kan leve af Den kultur- og fritidspolitiske søjle – kernetilbudene Den socialpolitiske søjle – klubtilbud – SSP - integration Den demokratiske søjle – al virksomhed Ungdomsskolen som fristed og værested Sammenhængen i indsatsen Hænger det sammen i dag ?
Ungdomsskolens kompetencebegreb At være At gøreAt vide Kompetence
De unge
Udgangspunktet : De unge Troløse Usikre Krævende Urolige Fagligt stærke og svage Flagrende og omskiftelige Meget forskellig gruppe – mange subkulturer Tendens til at samfundet dyrker ungdommen som ideal Tidligere ung – længere ung Unge der ikke deltager – unge der vil selv – unge der har et særligt talent.
De unge – en kæmpe ressource Sociale Innovative Aktive Mobile Engagerede Fleksible Selvstændige
Fremtidens ungdomsskole - udviklingstendenser Individualisering Frit valg De unge Helhed og sammenhængskraft Ressourcekonflikt mellem generationer Subkulturer Mange om de unge Vi skal udvikle og bevise vores værd (dokumentere)
Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende Demokratitrappen
Ungestrategi - ungdomskommission En ungestrategi med følgende elementer Fritids- og kulturliv Uddannelse Arbejdsliv Socialt sikkerhedsnet, Inklusion og integration, Boligmuligheder Et sundt liv Indflydelse Tværfaglig koordination Vi har haft ungdomskommissioner i 50`erne og 80`erne – er der behov for en ny
Kvalitetsreformen – vedkommer den ungdomsskolen ? Udgangspunktet er: Befolkningens ( de kræsne unge) stigende forventninger til velfærdsservice Begrænsede samfundsmæssige og personalemæssige ressourcer Dette gør det nødvendigt med: Nytænkning og udvikling Ledelse og kompetenceudvikling Derudover er der en styringsmæssig dagsorden: Central styring/decentral udmøntning
Overvejelser om kvalitet – forskellige former Oplevet kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Organisatorisk kvalitet Udtryk for effektiv arbejds- tilrettelæggelse, ledelse, ressourceudnyttelse o.s.v. Faglig kvalitet Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Vi skal sikre, at vi taler om det samme! Brugertilfredsheds- undersøgelser m.m. Selve ydelsen og uddannelse Rammerne
Ungdomsskolens værdier Åbenhed ”højt til loftet” Omstillingsparathed ”plads til det umulige” Fornyer Solidaritet Engagement Samarbejde og respekt Tydelighed Arbejde med at bryde den negative sociale arv
Den politiske rolle Formulere mål og visioner for ungdomsskolen Prioriterer indsatsen indenfor de rammer byrådet har fastsat indholdsmæssigt og budgetmæssigt Formulerer en ungdomsskolepolitik Vurderer tilbudene til de unge i by og på land Drøfter ungdomsskolens rolle i forhold til det samlede tilbud i kommunen Kan komme med ideer til nye aktiviteter Har et særligt fokus på de unge, der ikke deltager aktivt i fritids- kultur – og uddannelseslivet Overordnet ansvarlig for budgetoverholdelse Sparringspartner til ledelsen – anerkendende kritisk
Ledelse og ledelsesprincipper – et eksempel 1. Vi skaber resultater med klart formulerede mål 2. Vi skaber helhed og sammenhæng 3. Vi udøver professionel og situationsbestemt ledelse 4. Vi anerkender og hjælper hinanden 5. Vi lærer og tænker nyt 6. Vi skaber en kommune, der er lydhør og kan påvirke omverdenen
Ungdomsskolens politiske og administrative ledelse Ordentlighed og redelighed Fasthed og gennemslagskraft Den klare og bevidste kommunikation Generøsitet og ”kulturel tolerance” Varsom formningsvilje Indfølingsevne Tydelighed Innovation
Udfordringer for ungdomsskolen i fusionstider Faglig bæredygtighed Fleksibilitet - selvorganisering Nærhed Central – decentral Differentierede tilbud Målgruppeorientering – særlige tilbud til Brian og Bettina Give de unge livsfærdigheder Brobygger Kompetenceudvikling Styring og dialog Dokumentation af indsats
Ungdomsskolens medarbejderprofil hvor de voksne stiller tydelige krav og forventninger til de unge hvor de unge føler sig anerkendt hvor de unge får kompetencer, der sætter dem i stand til at løse fremtidige og ukendte problemer på utraditionelle måder i en kompleks verden, der er svær at overskue. en pædagogik præget af megen systematik og hvor de unge får faglige udfordringer hvor de voksne er synlige rollemodeller hvor de unge får respons og føler sig anerkendt
Udvikling i sammenhæng – ungdomsskolens kompetenceregnskab
Spørgsmål til overvejelse Hvilken rolle skal ungdomsskole spille i fremtiden ? Hvordan skal dialogen med brugerne tilrettelægges ? Hvilke forventninger har man/I til ungdomsskolens rolle ? Er der behov for en egentlig ungdomsskolelov i fremtiden eller er der behov for en rammelov om ”aktiviteter for unge” Ungdomsskolens søjler – skal de fornys? Hvilket værdigrundlag skal ungdomsskolen basere sig på? Er der behov for at formulere en egentlig ungdomsskolepolitik lokalt