Formidling 22. Oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Advertisements

Workshop almene boligdage
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Argumentationslære Henriette Lungholt
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Sigrid .
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
individuel lønforhandling
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.
Praktisk argumentation
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Synopsis VIP3/2012.
Henriette Lungholt marts 2010 Argumentationslære.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Sådan strukturerer du et essay
Vejlederens kommunikation
Argumentationslære Henriette Lungholt
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Argumentationsteori.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Synopsis VIP13 HH3.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Argumentationsteknik
Retorik og Argumentation
Mundtlig matematik eksamen
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
The Rhetorical Situation
Medierne og den politiske kommunikation
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SRO SKRIV!.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Præsentationens transcript:

Formidling 22. Oktober 2007

Dagens program Dagens formål Gruppeoplæg om Bitzer Gruppeoplæg om Vatz Analyse af ’Ich bin ein Berliner’ Frokost Gruppeoplæg om Toulmins arg. model Gruppeoplæg om god argumentation Debatøvelse

Formålet med dagens undervisning At få jer til at overveje, om man selv kan skabe situationer og hvordan man bør reagere i dem. At give jer indsigt i to modsatrettede synspunkter inden for kommunikation. At introducere jer til argumentationsteori, så I kan gennemskue og analysere argumenter. At give jer øvelser, så I får prøvet teorien i praksis.

Vigtige begreber Exigence = påtrængende problem Mediators of change = publikum med handlemuligheder Constraints = fordele og ulemper, der skal inddrages Fitting response = det passende (lig kairos)

En klassisk kommunikationsmodel Emne (Exigence) Situation (Constraints) Afsender Publikum (mediators of change) Sprog (tone, korrekthed osv.)

Argumentationsmodel Påstand Belæg Hjemmel Styrkemarkør Gendrivelse Rygdækning

Argumentation Argumentation skal være Interessant Redelig

Gendrivelser Gendriv punkt for punkt Benægt det pure Bestrid det Afvis autoriteten Opstil et dilemma Benyt udelukkelsesmetoden Før det ud i det absurde Afslør selvmodsigelser Angrib argumentationsformen

Farlige elementer Ad hominem Ad absurdum Løgn Fortielse Fordrejning: Overdrivelse Forenkling Udskiftning

Debat To hold debatterer et politisk forslag. Pro-holdet er for forslaget. Contra-holdet er imod forslaget. Ordstyreren modererer debatten. Hvert hold vælger to debattører til at deltage i debatten. Den ene debattør indleder, den anden afslutter. De to indledninger og de to afslutninger (pro et. contra) er på hver to minutter. Mellem indledninger og afslutninger er der fri debat i cirka 10 minutter. Forberedelse: Hvert hold har 10 minutter til at finde de væsentligste argumenter frem og forberede debatten.

Argumentationsmodellen Markerer hvor stærkt vi fremfører vores argument (nok, sikkert, måske m.fl.) Styrkemarkør Belæg Påstand ”Argumentationen” for påstanden (fordi) Hjemmel Det vi vil overbevise om Gendrivelse Den almene betragtning, som modtageren accepterer, hvis de godtager argumentet (derved at) Undtagelser, hvor påstanden ikke holder (undtagen). Rygdækning Et underbyggende eksempel på, at påstanden holdt (det skete for)

Opsummering på dagen I har fået en forståelse af en række faktorer, der spiller ind på en situation. I har fået redskaber og begreber til at beskrive en formidlingssituation.