Læsning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
”Jeg vil hjælpe julemanden” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Bevidst undervisning i billeder
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Læringsstile og lektier
TV- og filmreklamer.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Dialogisk læsning.
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Struktureret tematisk sprogarbejde
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
De sidste undervisningstimer
”Hvad skal vi lave til påske?” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
LæseUdviklingsSkemaet
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
How to boost students´ vocabulary via reading
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Å.
Dansk 1. klasse.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
En kompleks opgave for dansklæreren
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Faglig fordybelse i indskolingen
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Velkommen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ClioOnline – den humanistiske pakke. SOSU Nyk. F.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Skoleparathed Sunds skole.
Når børn skriver sig til læsning
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Arbejdsgangsanalyse En arbejdsgangsanalyse i begyndelsen af projektet
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Dialog om samarbejdet mellem jeres grupper/funktioner
READ – sammen om læsning
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Læsning

Hvornår begynder man at lære at læse? Når man begynder i skole? Eller lang tid før?

Den formelle læseindlæring begynder i skolen, men lang tid før er barnet begyndt at lægge mærke til ords betydning, ords lyde, skrift, bøger, logoer. Alt det peger frem mod den læseindlæring, som foregår i skolen.

Hvad er læsning? Læsning er en meningsskabende aktivitet. Alle tekster vil fortælle læseren noget. Læsning indeholder to del elementer. Afkodning Tekstforståelse

Undervisning i bogstavernes navne og lyde. Afkodning Undervisning i bogstavernes navne og lyde. i + s = is løbe fisk , hvor løbene , løbende produktionsprocesser

Tekstforståelse For at man kan tale om læsning, skal læseren forstå, hvad der læses. Ellers giver læsning jo ingen mening. I den første læsning vil fokus være på afkodningen. Vi arbejder med tekstforståelse, når der læses højt for børnene, når der snakkes om ord og sproglige vendinger, når vi snakker om begreber.

Læseuglerne Se på billederne – og snak om dem. Brug gerne de ord, som står i teksten. Sig 1. lyd i ordet du vil læse. Stav ordet. Sig alle bogstaver i ordet. Lyder. Sig alle lyde i ordet.

Et par gode læse råd Lad læsestunden hjemme blive en rar og rolig rutine. Inden I læser så snak om, hvad teksten handler om. Brug læseuglerne som hjælp til afkodningen. Læs evt. teksten højt for jeres barn. Det er vigtigt, at jeres barn læser ofte. Jo mere man læser, jo hurtigere bliver man en god læser.