Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Advertisements

Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Kreativitet og innovation i ALT
Opfølgning på web-undersøgelse
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Vi gennemførte en række interview ifm
AT-1 - efterspil 2013.
Hvordan laver man en hjemmeside? Velkommen! Februar 2007.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Hjemmesider i efterskoleverden
Hvad skal en test på basis af referencerammen kunne? Testen kan ses på Give et realistisk billede.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Nyt ansvar.
Analyse- og udviklingsmodel
Feedback Manual.
Om feedback og tilbagemeldinger
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation / it.
Inquiry based science education
Hvem sagde udsatte? Den 8. februar 2012
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Design af hjemmeside til udsatte børn
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Trigonometrisk Lommeregner
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Andreas, Busola, Emma-Amalie, Johan og Mie. Gruppefordeling Emma-Amalie – Leder Busola og Mie – Interviewere / tekstforfattere Johan – Fotograf Andreas.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Æstetisk Kommunikation Keramiker og IT-studerende Vigdis Petersen
Introduktion til. Eksempler på anvendelse Jeg skal bruge avisartikler på fransk til min gymnasieopgave Jeg vil gerne se avisen fra mit hjemland Libanon.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Sitemap Hvad er et sitemap Gennemgang af vores sitemap
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Enes Kücükavci !.  Planlægning  Krav og testspecifikation  Design  Implementering  Test/Afprøvning  AMANDA.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Øvelse 1: First Impressions
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Company programme - Veda
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
MUNDTLIG FREMSTILLING
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn

Vores oplæg 1. Projektet, processen og produktet Thorarinn 2. Brugerundersøgelse Christina 3. Målgrupper og troværdighedsdiskussion Mette 4. Opsummering Thorarinn

Den store Vores Øl gruppe ● 15 personer delt op i 5 mindre grupper ● To fælles produkter: – 80 liter øl – websitet voresoel.dk

Websitets opdeling

Problemformulering Hvordan formidles ideen med, at man knytter open source-begrebet til et analogt produkt på bedst mulig vis, så den forstås og indbyder til debat og videreudvikling?

Forslag til websitets fokus ● Et produkt-site som så viser sig at informere om ideen. ● Ideen er præsenteret ved at sætte fokus på øllet.

Vores værdisæt ● Åbenhed ● Enkelthed ● Troværdighed ● Engagement

Vores demo-site

Fire tekstkategorier ● Hvad er Vores Øl? ● Nyd Vores Øl ● Det frie øl ● English info

Kategori: Hvad er Vores Øl? ● Fokus på produktet – smag og farve – energien ● Storytelling-gruppens historie – nysgerrighed ● Næsten ikke noget om Open Source

Kategori: Nyd Vores Øl ● Afslører at øllet ikke bare kan købes ● Opskriften ● Mulige ændringer til opskriften – udvikling af opskriften / ideen ● Bryg selv, enkel visuel manual ● Henvisning til grundigere information andre steder

Kategori: Det frie øl ● Fokus på open source ideen ● Scenarier for at vise de friheder, som øllet indebærer på en enkel måde ● Forklaring af vore ideer og projektets baggrund ● Tekst fra storytelling-gruppen om ophavsret ● Henvisning til grundigere information andre steder

Kategori: English information ● Tænkt for de (få) udlændinge som kunne komme til at støde på sitet ● Forklaring af nøgleelementer i projektet ● Opskriften på engelsk ● Enkle ”spørgsmål og svar” tekster

Brugernes dom ”...vi vil gerne opnå, at de forstår ideen...” ”...hvordan formidles ideen...på bedst mulig vis, så den forstås?”

Formålet er at fastlægge: ● Om de forstår ideen ● Hvilke værdier de forbinder med sitet ● Om de finder os troværdige ● Om teksterne fungerer ● Om vores navigation er brugervenlig

Resultaterne ● Positiv respons ● Ideen forstås ● ”Man forstår jo ret hurtigt...hvad baggrunden er”

Vores værdier ● Åbenhed ● Engagement ● Troværdighed ● Enkelhed

Kommunikationsstil ● Sjovt ● Spændende ● Anderledes

Testdeltagernes egne ord ● Åbent og liberalt ● Nytænkende ● Moderne ● Brugervenligt

”Man skal ikke være nørd i et eller andet for at forstå det”

Troværdighed? ● ”Man får en stærk fornemmelse af, at det har I virkelig prøvet, I har stået og kogt og alt det der.” ● ”Det virker meget oprigtigt, og man får forklaret, hvad der ligger bag.” ● ”Jeg har overhovedet ikke forstand på, hvordan man gør, men hvis man fulgte den [manualen], så ville man kunne finde ud af det.”

Afsløringen ● Må man godt bruge opskriften? ● En tredjedel eller en tilfældighed?

Teksterne skulle være: ● Nemme at forstå ● Underholdende og informative ● Ikke for lange Talesprog på skrift - et plus eller et minus?

Navigation

Smag og behag... ● Enkelte konkrete forslag til forbedringer ● Men ingen redundans... ● Bortset fra det manglende forum...

En kort opsummering ● 3 respondenter ● Generel forståelse af ideen ● Alle synes, vi var troværdige ● Positive konnotationer ● Tilfredshed med teksterne ● Fin navigation

Hvorfor teste? ● Svar på vores spørgsmål ● Bekræftelse af vores valg

Holdt hypotesen om målgruppen? …og hvad med troværdigheden?

Hypotesen ● Brygentusiaster og open source- interesserede ● Fortrinsvis danskere ● ITU-studerende

Vurderingsgrundlag ● Mails ● Omtaler ● Forum på haandbryg.dk

Eksempler på henvendelser ● Tysk ”kopist” ● Danske grafisk design-studerende ● Svensk hobby-brygger ● Australsk radiovært ● En ”hurtig” amerikaner ● En amerikansk Firefox

Mulige ændringer til bredere målgruppe ● Komplet engelsk oversættelse ● Kort information på andre sprog ● Sektion til pressen ● Forum

● Troværdighed skal fortjenes ● Identitet ⇄ Selvfremstilling ● Kritiske bryggere

Konklusion ● Viljen til troværdighed ● Kun få stiller spørgsmålstegn ● Generelt en glad, kraftigt udvidet, målgruppe

En spændende model af virkeligheden ● Markedsføring af en ny, kompleks ide ● Design af et nyt brand; stil, tone – indtryk af troværdighed ● Stor projektgruppe med forskellige ideer og formål ● Krævende tidsramme

Processen begrænses af en kunstig tidsramme

Men hvad hvis...

Forudsigelig videreudvikling ● Brugerundersøgelser ● Erfaring af øllet (troværdighed) – virkelige billeder – smagskommentar ● Feedback fra brugere

Uforudsigelige videreudviklingskrav ● Genovervejelse af målgrupper ● Udenlandsk interesse ● Oversættelse til andre sprog (engelsk) ● Mere fokus på detaljer i overførelsen af en klassisk opskrift til open source opskrift ● ”Pressen skrev...”