Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn
Vores oplæg 1. Projektet, processen og produktet Thorarinn 2. Brugerundersøgelse Christina 3. Målgrupper og troværdighedsdiskussion Mette 4. Opsummering Thorarinn
Den store Vores Øl gruppe ● 15 personer delt op i 5 mindre grupper ● To fælles produkter: – 80 liter øl – websitet voresoel.dk
Websitets opdeling
Problemformulering Hvordan formidles ideen med, at man knytter open source-begrebet til et analogt produkt på bedst mulig vis, så den forstås og indbyder til debat og videreudvikling?
Forslag til websitets fokus ● Et produkt-site som så viser sig at informere om ideen. ● Ideen er præsenteret ved at sætte fokus på øllet.
Vores værdisæt ● Åbenhed ● Enkelthed ● Troværdighed ● Engagement
Vores demo-site
Fire tekstkategorier ● Hvad er Vores Øl? ● Nyd Vores Øl ● Det frie øl ● English info
Kategori: Hvad er Vores Øl? ● Fokus på produktet – smag og farve – energien ● Storytelling-gruppens historie – nysgerrighed ● Næsten ikke noget om Open Source
Kategori: Nyd Vores Øl ● Afslører at øllet ikke bare kan købes ● Opskriften ● Mulige ændringer til opskriften – udvikling af opskriften / ideen ● Bryg selv, enkel visuel manual ● Henvisning til grundigere information andre steder
Kategori: Det frie øl ● Fokus på open source ideen ● Scenarier for at vise de friheder, som øllet indebærer på en enkel måde ● Forklaring af vore ideer og projektets baggrund ● Tekst fra storytelling-gruppen om ophavsret ● Henvisning til grundigere information andre steder
Kategori: English information ● Tænkt for de (få) udlændinge som kunne komme til at støde på sitet ● Forklaring af nøgleelementer i projektet ● Opskriften på engelsk ● Enkle ”spørgsmål og svar” tekster
Brugernes dom ”...vi vil gerne opnå, at de forstår ideen...” ”...hvordan formidles ideen...på bedst mulig vis, så den forstås?”
Formålet er at fastlægge: ● Om de forstår ideen ● Hvilke værdier de forbinder med sitet ● Om de finder os troværdige ● Om teksterne fungerer ● Om vores navigation er brugervenlig
Resultaterne ● Positiv respons ● Ideen forstås ● ”Man forstår jo ret hurtigt...hvad baggrunden er”
Vores værdier ● Åbenhed ● Engagement ● Troværdighed ● Enkelhed
Kommunikationsstil ● Sjovt ● Spændende ● Anderledes
Testdeltagernes egne ord ● Åbent og liberalt ● Nytænkende ● Moderne ● Brugervenligt
”Man skal ikke være nørd i et eller andet for at forstå det”
Troværdighed? ● ”Man får en stærk fornemmelse af, at det har I virkelig prøvet, I har stået og kogt og alt det der.” ● ”Det virker meget oprigtigt, og man får forklaret, hvad der ligger bag.” ● ”Jeg har overhovedet ikke forstand på, hvordan man gør, men hvis man fulgte den [manualen], så ville man kunne finde ud af det.”
Afsløringen ● Må man godt bruge opskriften? ● En tredjedel eller en tilfældighed?
Teksterne skulle være: ● Nemme at forstå ● Underholdende og informative ● Ikke for lange Talesprog på skrift - et plus eller et minus?
Navigation
Smag og behag... ● Enkelte konkrete forslag til forbedringer ● Men ingen redundans... ● Bortset fra det manglende forum...
En kort opsummering ● 3 respondenter ● Generel forståelse af ideen ● Alle synes, vi var troværdige ● Positive konnotationer ● Tilfredshed med teksterne ● Fin navigation
Hvorfor teste? ● Svar på vores spørgsmål ● Bekræftelse af vores valg
Holdt hypotesen om målgruppen? …og hvad med troværdigheden?
Hypotesen ● Brygentusiaster og open source- interesserede ● Fortrinsvis danskere ● ITU-studerende
Vurderingsgrundlag ● Mails ● Omtaler ● Forum på haandbryg.dk
Eksempler på henvendelser ● Tysk ”kopist” ● Danske grafisk design-studerende ● Svensk hobby-brygger ● Australsk radiovært ● En ”hurtig” amerikaner ● En amerikansk Firefox
Mulige ændringer til bredere målgruppe ● Komplet engelsk oversættelse ● Kort information på andre sprog ● Sektion til pressen ● Forum
● Troværdighed skal fortjenes ● Identitet ⇄ Selvfremstilling ● Kritiske bryggere
Konklusion ● Viljen til troværdighed ● Kun få stiller spørgsmålstegn ● Generelt en glad, kraftigt udvidet, målgruppe
En spændende model af virkeligheden ● Markedsføring af en ny, kompleks ide ● Design af et nyt brand; stil, tone – indtryk af troværdighed ● Stor projektgruppe med forskellige ideer og formål ● Krævende tidsramme
Processen begrænses af en kunstig tidsramme
Men hvad hvis...
Forudsigelig videreudvikling ● Brugerundersøgelser ● Erfaring af øllet (troværdighed) – virkelige billeder – smagskommentar ● Feedback fra brugere
Uforudsigelige videreudviklingskrav ● Genovervejelse af målgrupper ● Udenlandsk interesse ● Oversættelse til andre sprog (engelsk) ● Mere fokus på detaljer i overførelsen af en klassisk opskrift til open source opskrift ● ”Pressen skrev...”