Møde mellem kontaktforældrene og skolebestyrelsen tirsdag den 18

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Skolen er vores fælles ansvar
Er det ikke noget i klassen?
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Skolebestyrelsens opgaver
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Arbejde med at give børnene empati. Den gode stol. Kort og godt.
Det gode klasserådsarbejde
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Kontaktforældre Program
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Fri for Mobberi.
Velkommen til fælles Informationsmøde
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Hvem sidder i skolebestyrelsen? 7 forældrerepræsentanter: - Lena Uldall, formand, kontaktperson til førskolegruppe.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Årgangsforældremøder Skovgårdsskolen Det gode samarbejde Skolebestyrelsen: Beskæftiger sig med principperne for skolens virksomhed Skolelederen:
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Gesten Børnecenter Bestyrelse. Hvem er vi 7 Forældrevalgte – valgt for 4 år 2 Medarbejderrepræsentanter – valgt for 1 år 1 Leder og 1 Souschef 1 Repræsentant.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Skolebestyrelsens beretning 2018
Princip for kontaktforældre
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Møde mellem kontaktforældrene og skolebestyrelsen tirsdag den 18 Møde mellem kontaktforældrene og skolebestyrelsen tirsdag den 18. januar 2011

Dagsorden • En kort præsentation af – den nye skolebestyrelse – hvad laver en skolebestyrelse – hvad har denne skolebestyrelse lavet siden sommerferien • Tema: Trivsel. Hvordan skaber vi trivsel på Kirstinedalsskolen til glæde for børnene, forældrene og lærerne? • Afrunding

Hvem sidder i skolebestyrelsen Forældrevalgte Tommy Gladov (formand), Søren Kruuse (næstformand) Sune Hjorth Bach, Stine Helgstrand, Britt Bauer Kortegaard, Søren Nicolaisen og Heidi Hansen Fire suppleanter 1. Merethe Bork, 2. Mikkel Klausen 3. Lasse Odgaard, 4. Søren Hesselberg Bruun Elevrepræsentant: Sara HöhnPetersen Medarbejderrepræsentant for SFO: Annelise Sørensen Medarbejderrepræsentant for lærerne: Claus Melcher Pædagogisk afdelingsleder: Tine Peitersen Skoleleder: Hanne R. Andersen

Valg og arbejdet Valg Ny bestyrelse pr. 1. august 2010 Halvdelen af de forældrevalgte er denne gang valgt for 2 år, og halvdelen er valgt for 4 år, dvs. valg om 1½ år. Arbejdet i skolebestyrelsen 8 møder om året Mødetid: kl.18.30-21.00 Arbejdet laves med udgangspunkt på møderne Skiftende møde ugedag Tavshedspligt Referat på Forældreintra

Skolebestyrelsens rolle og kompetence Tilsyn med hele skolens virksomhed, dog undtagen personale og elevsager. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendigt for at varetage tilsynet Påvirkning af skolen gennem udformning af principper, fx brug af mobiltelefon, princip for badning, princip for vikartimer, princip vedr. færden udenfor skolens område i frikvartererne etc. Beslutningskompetence vedr. skolens udviklingsplan, budget, ordensregler og værdiregelsæt Skal udtale sig til spørgsmål som kommunalbestyrelsen forelægger, fx skolestrukturændringer Deltager i forskellige fora, fx dialogmøde og møde i skolerådet

Hvad har denne skolebestyrelse lavet Udarbejdet og sendt høringssvar til kommunen om budget 2011-2014, Børne-og Ungdomsudvalget Møde med byrådet og borgmesteren om budget 2011-2014, Børne-og Ungdomsudvalget Møde med Jens Ring (SFO), ny skoleinspektør Mai-Britt Herløv Petersen samt ny adm. Afdelingsleder Tommy Godkendt årsregnskab 2010 for skole og SFO Arbejder med princip for anvendelse af vikartimer Bidraget med i indlæg i lokalaviser Forberedt møde mellem kontaktforældre og skolebestyrelsen med fokus på trivsel

Dialog Kontaktforældrene er altid velkommen til at kontakte skolebestyrelsen. Hvad gør vi godt, hvad kan vi gøre bedre, gode ideer/input, ønske om specifikke principper etc.

Kort om trivsel

Hvorfor er trivsel en fælles problemstilling? ”Børn, der ikke trives, kan ikke lære – voksne, der ikke trives, kan ikke undervise”

= forebyggelse af mobning? Hvad er Trivsel? God trivsel = forebyggelse af mobning? Definitionen på mobning er følgende: En person eller gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, i en social sammenhæng (på et sted), hvor denne person er ”tvunget” til at opholde sig. Kilde: ”Grundbog mod mobning” af Helle Rabøl Hansen   Er mobning blot et symptom på dårlig trivsel?

Hvad er Trivsel? Dårlig ledelse? På en arbejdsplads med trivsel har den enkelte medarbejder positive forventninger til arbejdssituationen og opgaverne. Trivsel indebærer blandt andet, at man oplever balance og følelsen af at være i overskud både fysisk og mentalt. Stress indebærer, at man oplever ubalance mellem krav, ressourcer og forventninger i en given situation.

Hvad er trivsel ? Noget relationelt? ”At børnene kan gå trygge og glade i skole. God trivsel giver bedre indlæring.”   ”At børnene har det godt indbyrdes, og at der er plads til alle.” ”Et sted, der er godt at være, hvor man respekterer andre – og andre respekterer en for de forskelligheder, vi har i forhold til hinanden.

Hvad kan der gøres for at fremme trivsel? Forældre Skole Kontaktforældre Skolebestyrelsen

Hvad kan forældre gøre? Støt dit barn i at indgå legeaftaler med alle på kryds og tværs i børnegruppen – både i skolen - og fritiden.  Tal ikke dårligt om de andre børn i klassen. Etabler et tæt samarbejde og dialog mellem hjemmet og klasselæren og mellem forældrene  Indfør social fødselsdagspolitik - fødselsdage betyder meget for børnene.   Giv dit barn opmuntring til at støtte og forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv. Vær åben og positiv, når andre forældre fortæller om deres barns problemer. Kilde: www.redbarnet.dk/mobning

Hvad kan skolen gøre? Tydelig kommunikation og formidling til forældre Tydelig omkring skolens værdier/holdninger At se forældrene som en ressource At sikre at alle undervisere har de fornødne værktøjer til at sikre en pædagogisk gennem-førelse af undervisningen Aktiv brug af AKT lærere ved støj/uro i timerne Trivselsproblemer er ikke den enkelte lærers problem – men en fælles problemstilling

Hvad kan kontaktforældrene gøre? Sætte fokus på klassens sociale liv Være bindeled mellem skolebestyrelsen og klassens forældre Sørge for at der sker en hensigtsmæssig kommunikation på tværs af forældre, børn og lærere (fremme dialogen mellem forældre, elever og lærere) Øge opmærksomheden på skiftende behov og problemstillinger, der måtte være i klassen

Hvad kan skolebestyrelsen gøre Principper for arbejdet med trivsel Trivselspolitik, værdisæt, strategisk oplæg til udmøntningen af initiativer til fremme af trivsel Trivselsråd/ trivselsambassadører Være bindeled mellem skoleledelsen og kontaktforældrene

En sidste kommentar…. ”Trivsel er, når du ikke kan få øje på en idiot i miles omkreds!”