Fremtidens byudvikling i Østjylland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
Kilde: Danmarks Statistik.
Mette Verner, Kønsfordelingen i dansk erhvervsliv. Mette Verner Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Hvordan tiltrækker Rudersdal nye borgere og holder på de nuværende? Hans Skifter Andersen Statens Byggeforskningsinstitut.
Internationalt konkurrensedyktige byregioner Professor Peter Maskell, Dr. Merc, PhD Department of Industrial Economics and Strategy.
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
FredericiaC – mere end en ny bydel.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Dansk Landskabsøkologisk Forenings 20. årsmøde
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Miljøvurdering – Slagelse Kommuneplan 2013 Identifikation af væsentlige miljøfaktorer Overskrifterne • Kommuneplan 2013 • Miljøvurdering.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Landdistriktspolitik - i en ny forvaltningsstruktur?
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Planlovsdage 2004 Nyt fra Landsplanafdelingen Vicedirektør Niels Østergård, Skov- og Naturstyrelsen.
Kilde: Danmarks Statistik.
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
Byen, boligen og bæredygtigheden Billeder fra en amerikansk forstad Boligdagen 14. april 2010 Claus Bech-Danielsen.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 BOLIGØKONOMISK VIDENCENTER Hvordan ser fremtiden ud for boligmarkedet v/ Curt Liliegreen, Boligøkonomisk Videncenter / BL Kredsmøde.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Life projekt Agwaplan Samarbejde med landbruget om vandplaner med fokus på Ravn Sø Henrik.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Planlægning i kystnærhedszonen Byudvikling Lovforslaget om nye sommerhus- områder.
Miljømålsloven - planproces
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Symptompræsentation i almen praksis
Er mere motorvej løsningen?
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
1 Festforelæsning Den danske Landinspektørforening 125 år.
Brug af kvadratnet klynger til analyse af erhvervsudvikling Thomas S. Nielsen, Aalborg Universitet Forum Conzoom fredag d. 3 september 2004.
Planlovsdag 2004, 2., 3. og 9 marts Fælles planstrategi for Sønderborg-området Opgaven fra Landsplanafdelingen Hvordan organiseres samarbejdet mellem kommunerne?
Virksomhedsplan - emner
Præsentationens transcript:

Fremtidens byudvikling i Østjylland Arealanvendelsesmodellering i GIS

Agenda Byudviklingstendenser i udlandet Byudviklingen i Østjylland Byudviklingsmodellering og fremtidens byudvikling i Østjylland

Udviklingstendenser i udlandet Suburbanisering Vækst i forstadsbebyggelse Bycentrene affolkes Monofunktionalitet Pendling er nødvendigt [Hayden, 2004] Urban sprawl Byer og forstæder spreder sig ukontrollabelt i rurale områder Lav befolkningstæthed Ingen overordnet struktur [Miller, 2004] Melbourne, Australien Billede top.: Melbourne, Australien Billede bund.: Baltimore, USA Suburbanisering og urban sprawl genfindes i hele den vestlige verden Tendenserne er stærkest omkring de store byer Baltimore, USA

Årsager Push faktorer Pull faktorer Forurening Trængsel Social forskellighed Pull faktorer Lavere boligomkostninger Større boligarealer Mere privatliv Fragmenterede administrative enheder betyder ringe koordinering af udviklingen [Miller, 2004] Fremskridt i transportteknologien muliggør suburbanisering [Richardson & Bae, 2004]

Konsekvenser Ringe mulighed for offentlig transport Længere pendlingsafstande Større byggemodningsomkostninger Stort forbrug af rurale landområder Lav diversitet i det visuelle udtryk og bylivet Underminering af byernes skattegrundlag [Miller, 2004] Det er omdiskuteret hvorvidt disse negative konsekvenser faktisk følger. – Især længere pendlingsafstande. Skel mellem de praktiserende planlæggere og den akademiske verden. Folk får hvad de vil have! – Er det et udtryk for markedsfejl?

Den østjyske region

Funktionel integration Arbejdsdeling mellem byerne Større pendlings-oplande Arbejdspladserne koncentreres i et tyndt bælte Befolkningen koncentreres i mindre grad i bæltet [Nielsen, 2006] [Landsplanafdelingen, 2006] Videnserhverv i Århus Logistikerhverv i Trekantsområdet Området oplever som helhed fremgang - Lokale forskelle

Administrative enheder Består af 53 af de gamle kommuner Består nu af 20-17 kommuner (Afhængigt af Tønder, Mariager Fjord og Ikast-Brande) Mange små administrative enheder giver mulighed for sprawl.

Privatbilisme 1992 2002 Vækst Danmark 401 451 12% USA 777 808 4% Bilejerskabet i Danmark er godt halvt af hvad det er i USA, men væksten er tre gange så stor! – Forudsætning for suburbanisering og sprawling! Trafikarbejdet stiger også stødt. Øget privatisering af transporten giver mulighed for sprawl. [Nielsen, 2007a]

Befolkningsvækst Indbyggere Vækst [%] Århus 2,9 20.000 – 100.000 2,0 5.000 – 20.000 4,1 1.000 – 5.000 3,9 200 – 1.000 3,1 Landdistrikter - 1,5 Østjylland i alt 2,3 Relativ lav vækst i de store byer. Relativt stor vækst i forstæderne. – Ligner 60’er, 70’er og 80’ernes Frankrig. Yderområderne oplever ikke lige så meget vækst. [Nielsen, 2007b]

Kommunernes planer [Hovgesen & Nielsen, 2005] Urban sprawl omkring Århus. – Ligner animationen af Baltimore. Erhverv flyttes ud fra byerne – Ligesom i Thatcher-tidens London. [Hovgesen & Nielsen, 2005]

Opsamling Østjylland udvikler sig mod en funktionelt integreret region De administrative enheder er små og fragmenterede Bilejerskabet er stigende Befolkningsudviklingen går i retning af suburbanisering Kommuneplanerne viser tendenser til urban sprawl

Fremtidens Byudvikling Bolig Erhverv Slet ikke lige så kontinuerlig overflade som med bolig – Fejlestimater eller er det bare fordi erhverv er mere afstandsafhængigt? Koncentreret om motorvejen – som i kommuneplanerne.

Usikkerhed - Bolig Residualerne fordeler sig omkring 0 Ingen store overestimeringer Residualerne er koncentreret omkring nul. Ingen store overestimeringer – Væksten er mindre i sogne udenfor motorvejen end lignende sogne ved motorvejen. I det store hele velestimeret. Underestimeringerne afslører urban sprawl.

Usikkerhed - Erhverv Systematisk underestimering Ingen store overestimeringer Store absolutte fejlestimater Systematisk underestimering. – Tyder på, at erhvervsbyggeri vokser kraftigere omkring motorvejen end i sogne med lignende betingelser. Det meste er samlet omkring nul. Størrelserne er meget større her – Der er større diversitet i erhverspræferencer end i boligpræferencer. Erhvervsbyggeri er større end boligbyggeri, så én virksomhed betyder mere end én bolig.

Opsamling Ikke behov for en state-of-the-art model Grundlag for udbredende diskussion Evaluering af forskellige scenarier En del af et beslutningsgrundlag, og ikke enevældigt determinerede Der kræves en iterativ proces. På den ene side skal modellen afspejle de politiske vægtninger, mens model-outputtet har indflydelse på de politiske beslutninger. Ikke underminere dialog-sigtet i dialogprojektet.

Fremtidens planlægning [Danmarks Transport Forskning, 2007]

Kilder Danmarks Transport Forskning, 2007, Langsigtet fremskrivning af vejtrafik – indikation af fremtidige problemområder, Hentet på: http://www.infrastrukturkommissionen.dk/graphics/Synkron-Library/ISK/PDF/Langsigtet%20fremskrivning%20af%20vejtrafik.%20Hovedrapport.pdf den 25. august 2007 Hayden, D., 2003, Building Suburbia – Green fields and urban growth 1820 – 2000, New York, Vintage, ISBN: 978-0-375-72721-4 Hovgesen, H. H. & Nielsen, T. S, 2005, Geodata fra forskningsprojektet: Byen, vejen og landskabet – Motorveje til fremtiden, 2005 Landsplanafdelingen, 2006, Landsplanredegørelse 2006 – Det nye Danmarkskort – planlægning under nye vilkår, Miljøministeriet, ISBN: 87-7279-731-4 Miller, D., 2004, Local inovations in controlling urban sprawl: Experiences with several approaches in the Seattle urban region, I: Richardson, H. W. & Bae, C. H. C., 2004, Urban sprawl in western Europe and the United States, 2004, Ashgate, ISBN: 0-7546-3789-1 Nielsen, B, 2006, Det østjyske bybånd – en udfordring for planlægningen, I Byplan, 58. årgang, Nummer 1/2, 2006, pp. 80-85 Nielsen, T. S., 2007a, Pendlingsmønstre i Østjylland, Indlæg ved ”det første møde i dialogprojektet om byudviklingen i Østjylland” den 30. januar 2007, Hentet på: http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/ den 5 marts 2007 Nielsen, B., 2007b, Østjylland på Danmarkskortet, Indlæg ved ”det første møde i dialogprojektet om byudviklingen i Østjylland” den 30. januar 2007, Hentet på: http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/E44771DE-3967-4DDB-ACBDD97B396F2937/36986/301indlæg.ppt den 5 marts 2007 Richardson, H. W. & Bae, C. H. C, 2004, Transportation and urban compactness, I: Haynes, K. E. & Stopher, P. R. (eds.), 2004, Handbook of transport geography and spatial systems, ISBN: 0-08-044208-4