Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Undervisningsevaluering i matematik
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Velkommen til workshoppen
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Differentiering og funktioner generelt
Kulturforståelse niveau C
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Tina Sneholm Andersen tian
”Anvendelse af it-redskaber er en integreret del af matematikundervisningen. I undervisningen indgår træning i at udvælge og anvende it- programmer, lommeregnere.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Tina Sneholm Andersen tian
Funktioner Generelt De grønne spørgsmål.
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Niclas kønig nielsen Skive handelsgymnasium 3. øma
Eksamen.
Problemformuleringer med matematik
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
Funktioner Generelt (De røde spørgsmål).
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fælles mål 2009 Isboden.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik efter reformen
Mundtlig matematik eksamen
Integraler og differentialligninger
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
RENTE & ANNUITET. Indholdsfortegnelse ■Tillægsspørgsmål 1: Redegør for mindst to måder til bestemmelse af restgælden midt i et forløb. Du må gerne tage.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Regionsmøde 4. maj 2017 Velkommen.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Matematik Niveau F E D C.
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
Program onsdag den 20. marts 2019
Præsentationens transcript:

Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou

Faglige mål Eleverne skal kunne: redegøre for matematiske problemstillinger, kunne vurdere, udvælge og anvende metoder til løsning, herunder it-baserede løsningsmetoder, af disse genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger, vurdere i hvilke tilfælde de forskellige repræsentations-former er hensigtsmæssige, samt udvælge og anvende en hensigtsmæssig repræsentationsform på en given problemstilling argumentere, herunder føre bevis, for centrale udsagn fra algebra og geometri samt fra matematisk analyse

opstille og håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog, og anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold gennemføre modelleringer ved anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, arealbetragtninger, plangeometriske eller trigonometriske betragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have forståelse af den opstillede models begrænsninger rækkevidde formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog.

Kernestof Kernestoffet består af emner fra algebra og geometri, matematisk analyse, beskrivende statistik samt finansiel regning. Kernestoffet inden for algebra og geometri er: rette linjer: linjer, ligninger, uligheder, polygoner, lineær programmering og følsomhedsanalyse flerleddede størrelser: regning med parenteser, ligninger, uligheder og faktorisering geometri og trigonometri: klassisk geometri og trigonometri vektorer i planen: koordinater og regneregler; anvendelser.

Kernestoffet inden for matematisk analyse er: grundlæggende funktionskendskab: det generelle funktionsbegreb, polynomier, eksponentielle funktioner, logaritmefunktioner, potensfunktioner, trigonometriske funktioner og stykkevis definerede funktioner; grafer, fortegn og monotoni; omvendte funktioner; sammensatte funktioner; funktioner af to variable (lineær og kvadratisk programmering) differentiation: monotoniforhold, krumningsforhold og ekstrema; tangenter og vendetangenter; regneregler integralregning: ubestemte og bestemte integraler; regneregler og arealer.

Kernestoffet er endvidere: beskrivende statistik med diskrete og grupperede variable rentesregning, herunder annuitetsregning og kapitalværdi som funktion af tiden.

Arbejdsformer Gruppe-, emne- eller casearbejde skal prioriteres som arbejdsform, når eleverne arbejder med fagets undersøgende sider og anvendelser af faglige metoder og modeller. I forløb, hvor der arbejdes med opbygning af og indsigt i matematiske teoriområder, skal lærerstyret undervisning kombineret med individuelt arbejde prioriteres som arbejdsform.

Emneopgaver I tilknytning til de enkelte hovedemner skal eleverne individuelt udarbejde en emneopgave, der sammenfatter de centrale dele af emnet og dokumenterer de faglige mål, der er opnået gennem arbejdet hermed. Emneopgaverne skal tilsammen bredt dække fagets indhold.

Opgaveregning Træning og fastholdelse af færdigheder skal ske gennem løbende arbejde med mindre træningsopgaver, multiple-choice-opgaver eller tilsvarende. Der skal endvidere arbejdes med traditionelle individuelle opgaver til aflevering. Dette arbejde skal udgøre ca. 2/3 af elevernes samlede skriftlige arbejde

IT Anvendelse af it-redskaber, herunder lommeregner, er en integreret del af matematikundervisningen. I undervisningen indgår træning i at udvælge og anvende it-programmer og lommeregnere til beregninger, til håndtering af større datamængder og til grafisk repræsentation af sammenhænge. It anvendes endvidere til træning af basale færdigheder, ligesom test kan gennemføres ved hjælp af it. I undervisningen skal it-redskabernes muligheder for grafiske repræsentationer og visualiseringer udnyttes til støtte for udviklingen af elevernes matematiske intuition og kreativitet.

Prøveformer - mundtlig Der er to mundtlige prøveformer: Prøveform a) : Mundtlig prøve på grundlag af et antal spørgsmål stillet inden for fagets emner. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives 30 minutters forberedelsestid. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens besvarelse af eksamensspørgsmål i tilknytning til et fagligt emne suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator.

Prøveform b) : Mundtlig prøve på grundlag af en af de af eksaminanden udarbejdede emneopgaver. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ingen forberedelsestid. Det afgøres ved lodtrækning, hvilken af de udarbejdede emneopgaver der er grundlag for prøven. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation af centrale dele af emneopgaven med uddybende spørgsmål fra eksaminator.

Prøveformer - skriftlig Grundlaget for den skriftlige prøve er et todelt centralt stillet opgavesæt. Hele opgavesættet udleveres ved prøvens start. Prøvens varighed er 5 timer. I den første time må computer og faglige hjælpemidler ikke benyttes. Efter 1 time indsamles alle besvarelser af første del af opgave-sættet, og herefter må alle hjælpemidler benyttes til besvarelse af anden del af opgavesættet.