“World Trade Talks” Forhandlinger, resultater og konsekvenser Søren E. Frandsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Regler ved job i Sverige
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Energierhvervsanalyse 2008 juni 2009 Energistyrelsen og DI Energibranchen har i fællesskab udviklet et analyseredskab for dansk energiteknologi med fokus.
Reform af førtidspension og fleksjob
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Landbrugets indtjeningsevne sammenlignet med de øvrige EU lande
Indeks 90 Indeks 88 Indeks 90 Indeks 87 VOD estimat (Wilke analyse) Indeks 90 Indeks 87 Hvis vi medregner værdien af VOD markedet, befinder vi os faktisk.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Hvorfor? V. direktør Per Grønbæk, Sønderjysk Lndboforening
Danmark har behov for en anden skattepolitik
mulige reformstrategier
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Muligheder og udfordringer ved brug af udenlandsk arbejdskraft Søren Kaj Andersen Arbejdsmarkedskommissionen, fagligt seminar, den 21. februar 2008.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Amerikanske Tilstande. Danskernes holdning til USA Ja: 24,3 % Nej: 59,7 % Ved ikke: 16,1 % Kilde: Catinet for CEPOS, juni 2008 ”Mener du, at der er elementer.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvordan nås målene i Vandrammedirektivet ? - Hovedkonklusioner fra Gotfredsenudvalget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Fundamentale datastrukturer
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Konsekvenserne af yderligere regulering af landbrugets næringsstofanvendelse – Hvad kan definitioner.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Danish Farm Design Building the future Dyrevelfærd Portugal, Spanien, Italien Bjarne Kornbek Pedersen.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Landskonsulent Christian Haldrup
”Tilpas markplanen” (efter EU-reformen) v/ Ole Schou Planteavlskonsulent LandboCentrum.
Danish Agricultural Council - Brussel WTO - Harbinsons forslag (1) Importadgang Told reduceres over 5 år med følgende gns./min.: Toldsatser over 90%, reduktion.
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

“World Trade Talks” Forhandlinger, resultater og konsekvenser Søren E. Frandsen

Hong Kong – December 2005 De 150 medlemmer blev enig om en fælles sluterklæring Landene er kommet tættere på hinanden Man undgik et ødelæggende sammenbrud Enighed om rammen for de videre forhandlinger Forhandlingerne skal afsluttes den 30. april 2006 Ultimo juli 2006 er deadline for første udkast til en traktat Tekniske detaljer færdiggøres resten af året Annex A Report by the Chairman of Special Session of the Committee on Agriculture: … ”is not anything more than my personal report – in particular, it is not in any sense an agreed text of Members… … and, it certainly does not bind Members in any way … … to get a pretty clear idea of what it is that remains to be done”

Mødets baggrund Uruguay-runden identificerede de 3 hovedområder Eksportstøtte Markedsadgang Indenlandsk støtte Hertil kom den formelle rammeaftale af juli 2004 Udfasning af al eksportstøtte Delvis udfasning og disciplinering af eksportkreditter, fødevarehjælp mv. Betydelig reduktion af samlede indenlandske handelsforvridende støtte 5 pct. loft på produktionsværdien over støttemuligheder i den “blå boks” Reduktion i såkaldte de minimis støtte Særlig og differentieret behandling af u-landene, herunder fritagelse for LDC’s

Rammeaftalen af juli 2004 er dog mindre klar vedr. Kriterierne for reduktionskrav i den blå boks Ambitionsniveauet for nedsættelse af toldbeskyttelse, Loft på størrelsen af toldsatser Landes muligheder for selv at udpege ’følsomme produkter’ Udviklingslande udpegning af antal specielle produkter (fleksible ordning) Og lidt om virkeligheden og mål for forhandlerne …. Nå en aftale, der fremstår vidtgående Vende hjem og forsikre ministre om, at de ikke behøver at gennemføre seriøse / vidtgående reformer / tilpasninger Smuthuller / undtagelser er det ideelle instrument for at nå disse mål Så der skal holdes øje med smuthullerne Mødets baggrund

Hvad blev der nået ? Eksportstøtten –Eksportstøtte skal være afviklet ultimo 2013 –Substantiel nedskæring midtvejs i overgangsperioden (progressivitet) –Alle former for eksportstøtte (kreditter, fødevarhjælp) er omfattet (parallelitet) –Vil først og kun blive bekræftet ifm. færdiggørelsen af aftalen generelt

Hvad blev der nået ? Produktionsstøtte Samlet støttereduktion – 3 kategorier: –Støtterammer > 60 mia. $ reduceres med 70-80% (EU) –Støtterammer mia. $ reduceres med 53-75% (USA og Japan) –Støtterammer <10 mia. $ reduceres med 31-70% (resten af i-lande + u-lande) De minimis støtte –Reduktioner: 50-80% for de udviklede lande –Fortsat uenighed vedr. udviklingslandene (fra 0% til 2/3 af ovenstående) Blå boks -En vis konvergens – enighed om at begrænse denne form for støtte -Uenighed om teknikken til at gennemføre begrænsninger AMS – 3 kategorier -Ikke fuld enighed om den nøjagtige grænser for de 3 bånd -AMS >25 mia. $ skal reduceres med 70-83% (EU) -AMS 12/15-25 mia. $ skal reduceres med 60-70% (USA + Japan(?)) -AMS 0-12/15 mia. $ skal reduceres med 37-60% (resten af i-landene) Grønne boks -Igen enighed på dette punkt

Hvad blev der nået ? Markedsadgang Niveaudelt tilgang –Inddelt i 4 kategorier – højeste satser reduceres mest –Langt fra enighed om kategorier og reduktioner –Nogle forkaster helt ideen om maximale toldsatser andre foreslår % Følsomme produkter -Forslag fra 1% til 15% af toldsatserne kan karakteriseres som særligt følsomme -Langt fra enighed Særlig og differentieret behandling -Arbejdshypotese om 4 niveauer for reduktioner for udviklingslandene -Enighed om mindre reduktioner i alle niveauer

Velfærdsgevinster – fuld liberalisering De globale gevinster ved at fjerne nuværende told på alle varer + landbrugsstøtte opgøres til 287 mia. dollars pr år i Det svarer til ca. 5 gange den årlige udviklingsbistand fra rige til fattige lande 177 mia. dollars (62%) forklares af landbrugsliberaliseringer 158 mia. dollars (55%) forklares af de rigere landes liberaliseringer 1) 350 mia. dollars, hvis reformer i perioden indregnes

Velfærdsgevinstens fordeling Af de samlede globale gevinster tilfalder 201 mia. $ de rige lande (70%) Men udviklingslandenes gevinster er relativt større I-landenes gevinst = 0,6 % af BNP U-landenes gevinst = 1,2 % af BNP Antal fattige falder med 32 mio. (der lever for 1$ eller mindre pr. dag)

Kilder til gevinster i udviklingslandene 62 % af udviklingslandes gevinster kan tilskrives landbrugsliberalisering Godt halvdelen heraf er et resultat af udviklingslandenes egne liberaliseringer

Kilder til velfærdsøkonomiske gevinster Markedsadgang er kilden til gevinsterne (de meget høje toldsatser) Øget markedsadgang forklarer 93% af de samlede gevinster Elimineringen af eksportstøtte (spiller ikke nogen større økonomisk rolle) og en mindre indenlandske støtte (som ikke er særligt forvridende) forklarer resten (7 %)

Hold øje med detaljerne - told Markedsadgang og told Forhandlede toldsatserFaktiske toldsatser Udviklede lande Udviklingslande Fattigste udviklingslande EU20,511,8 USA 6,2 2,7 Mercosur (Brasilien, Argentina, Paraguay, Uruguay) 34,012,9 SSA-LDC62,813,1 Reduktioner i de bundne toldsatser vil således ikke altid føre til tilsvarende reduktioner i de faktiske satser og dermed til en øget markedsadgang

Hold øje med detaljerne – direkte støtte Blå Boks: Delvis afkoblede støtteordninger under produktionsbegrænsende foranstaltninger AMS: Mål for samlede forvridende produktionsstøtte (gule boks) – støtte der skal reduceres iflg. URAA de minimis – den den af direkte støtte som ikke indgår i AMS, hvor den produkt-specifikke støtte er mindre end 5 (10) % af produktionsværdien

Reduktion i den direkte støtte – 75%

EU15 – skal reducere AMS med 11,9 mia. € USA – skal reducere AMS med 5,3 mia. $ ….men men … hold øje med detaljerne ! For i AMS er indregnet en element af markedsprisstøtte (MPS) 15,6 mia. € for EU og 1,3 mia. $ for USA Reelle krav om reduktion i direkte støtte efter reformer: 0 for EU og ca. 4 mia. $ for USA …og med seneste reformer

Regneeksempel på Doha resultat Indenlandsk støtte StøtteloftFaktisk støtte EU -75% (AMS>20%) -16% USA -75% -28% Australien -75% -10% Norge -75% -18% Canada -60% (AMS>20%) - 0% Eksportsubsidier fases helt ud Markedsadgang for i-lande Rigere lande: t < 15% -45 % 15% < t < 90% -70 % t > 90% -75 % Udviklingslande:t < 20% -35 % 20% < t < 60% -40 % 60% 120% -50 % t > 120 % -60 % Told for ikke-landbrugsprodukter (-services) -50% / -33% / 0%

Hvad vi risikerer at gå glip af Landbrugsliberaliseringer… fører til globale indkomstgevinster på 75 mia. $ …hvoraf kun 9 mia. $ (12 %) tilfalder udviklingslandene …og antallet af fattige falder med (der lever for 1$ eller mindre pr. dag) Realindkomsten i EU25 forøges med ca. 29 mia. $ om året (0,29%) Følsomme produkter: Hvis enighed om mindre reduktioner for blot 2 % af landbrugsprodukterne reduceres de globale gevinster med 75% (fra 75 mia. $ til kun 18 mia. $) …Og gevinsterne for udviklingslandene forsvinder helt fordi –mindre (eller slet ingen) reduktioner i udviklingslandene –megen ’luft’ mellem forhandlede og anvendte toldsatser i u-landene

Hvad vi risikerer at gå glip af …. plus øget markedsadgang for ikke-landbrugsvarer fører til at velfærdsgevinsten stiger med 21 mia. til 96 mia. $ (1/3 af fuld lib.) …hvoraf 16 mia. $ (17 %) tilfalder udviklingslandene …og antallet af fattige falder med 2,5 mio. (der lever for 1$ eller mindre pr. dag) Realindkomst i EU25 forøges med knap 200 mia. kr. om året (0,31 %) Og konsekvenser for Europæisk landbrug Værditilvæksten reduceres med 15 % Produktionen reduceres med 0,3 % Beskæftigelsen reduceres med 2,8 %

Analysens konklusioner Meget store økonomiske gevinster på spil i forhandlingerne U-landene kan vinde forholdsvis meget i forbindelse med en aftale –Antal fattige kan falde med 32 mio. mennesker ved fuld liberalisering (5%) Det er fortsat på landbrugsområdet, hvor der er størst behov for reformer Disciplinering af indenlandsk støtte er vigtig – øget markedsadgang er afgørende Store reduktioner i direkte støtte er nødvendig for nå reelle reduktioner –Selv med 75% reduktioner er det kun 2-4 lande, som skal reducere støtten

Analysens konklusioner Store reduktioner i aftalte toldsatser er nødvendige for at øge markedsadgangen –Skal den gns. faktiske toldsats på landbrugsprodukter reduceres med 33% skal de aftalte satser reduceres med mindst 45% og med 75% for de højeste toldsatser Selv med meget store reduktioner i toldsatserne vil der nås relativt lidt, hvis enighed om lempelige vilkår for de følsomme produkter –Med 2 % undtagelser (-15% fald) reduceres velfærdsgevinsten med 75%. Med den meget store forskel mellem forhandlede satser og faktisk told indebærer at udviklingslandene kun skal gennemføre få reduktioner At få liberaliseringer for industriprodukter (og services) vil forøge gevinsterne mærkbart og særligt i udviklingslandene