Indskrivning 2013 1.Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Østervangsskolen 2010.
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Skoleparathed. Hvad er det?
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
- Hvad kan I forvente som forældre?
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Skoleparathed Sunds skole.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Læsning.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT HEDEBOPARKEN. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE.
VELKOMMEN Til Ikast Nordre Skole (DOF) og SFO (DUF)
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
VIRUPSKOLEN ORIENTERINGSAFTEN 2014/15 FOR KOMMENDE 0. KLASSE FORÆLDRE Den 8. januar 2014.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
En god start på livet – i dagplejen
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale ved bordene, samt kaffe og kage 6. SFO 7. Indskrivnings-procedure 8. Rundvisning og spørgsmål

Livstræet

Barnelivet i skolen At gå i skole, hvad vil det sige?

Fokus på læring Fokus på bøger, tegn, sprog Det talte sprog og det skrevne sprog (kendskab til bogstavers form og lyd tale om og undre sig over tegn og sprog lytte til historier og genfortælle) Faglige begreber Benytte redskaber, og teknikker (Bruge en lineal, skriveredskaber, pincet, forstørrelsesglas) Aktiviteter med regler forstå regler handle efter regler

Barnelivet i skolen Socialt Instruktionsstyrede aktiviteter Forstå og følge en instruktion Gebærde sig efter regler, aftaler og instruktion Deltage i samtaler om normer og regler Tage ansvar for dagligdags funktioner personligt og i fællesskabet Bruge sproget i konfliktløsning

Børnehave og skole To forskellige strukturer Børnehaven Omsorg /læring Mindre grupper ”Få” børn pr. voksen Pædagoger Skolen Læring, faglig læring, undervisning Større grupper (indtil 28) Mange børn pr. voksen Lærere

Skoleparathed Kan barnet holde opmærksomheden over et stykke tid? Kan barnet forstå en besked og lytte til en historie og huske væsentlige dele af indholdet bagefter? Kan barnet selv tage initiativ til at skabe og indgå i en leg (eller står det altid og venter)? Viser barnet nysgerrighed på ”skoleverdenen”, dvs. de områder som er omtalt ovenfor? Kan barnet vente efter tur og udsætte behov i tilstrækkelig grad? Har barnet i almindelighed mod på livet og er lærelystent?

Brobygning mellem Børnehave og skole

To forskellige strukturer Børnehaven Omsorg /læring Mindre grupper ”Få” børn pr. voksen Pædagoger Skolen Læring, faglig læring, undervisning Større grupper (indtil 28) Mange børn pr. voksen Lærere

Overgange Livet er fyldt med overgange –Dagpleje Børnehave –Børnehave Skole –Skole Ungdomsuddannelse –Ungdomsudd.Videregående læring –UddannelseAnsættelse –AnsættelseAnsættelse –AnsættelseEfterløn

Behov for opmærksomhed ved overgange Hver overgang repræsenterer noget nyt –Ukendt –Nye personer –Nye fysiske rammer –Nye udfordringer –Nye traditioner –Nye mål Risici/ muligheder ved overgangene.

Indskrivning Foregår digitalt via

Indskrivning