Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Den 16.august 2010 Regionsgården
Trivselspolitik på Løsning Skole
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Lærerprofessionen.
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
PSS-Promoting Social Skills
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Klasseledelse og cooperativ learning
Selvopfattelse.. STIGMA
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Inquiry based science education
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvordan lettes overgangen relevant
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Læring, kommunikation og samarbejde
Social- og sundhedshjælper retning
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Write a Science Opera i folkeskolen. Opera for børn I en tid hvor begrebet kompetencer meget smalt forsøges gjort op i videnskapital og intellektuelle.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
At motivere til forandring

Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Hvad peger forskningen på?
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Karakterer og læring.
Velkommen til fagligt samspil
Overgange i matematik Den Absalon Skole.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Overgange i matematik Den Absalon Skole.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Carl Winsløv ”Didaktiske elementer” Kapitel 6: Kognitive temaer i fagdidaktik

Konstruktivisme Definition: viden, der opbygges aktivt gennem interaktion med omgivelserne. Mål: at muliggøre elevens personlige rekonstruktion gennem handlig og refleksion. Læreren: skal støtte elevens aktiviteter, hvilke er afhængige af elevens forudsætninger.

Fagdidaktik Handler om at forstå og overvinde elevens vaskeligheder med et bestemt fag. Problemer med naturfag: komplekse og abstrakte begreber og deraf abstraktioner og ræsonnementer. Løsning: brug af begrebskort.

Begrebskort Hjælper til forståelse af kompleksitet og abstraktion og fører heraf til en bedre forståelse af et fagligt emne. Forudsætning: for at eleven kan lave et begrebskort skal hun: Vide noget om emnet. Have hjælp til at organisere. Mål: at de faglige relationer vil skabe en større forståelse for det faglige emne og samtidigt styrkes elevens metakognition.

Metakognition Definition: refleksion over egen læreproces. Mål: når eleven er bevidst om egen læreproces vil det fremme læreprocessen! Bidrager til udviklingen af generelle metakognitive færdigheder. Modvirker at de naturvidenskabelige fag bliver uvedkommende og vil give eleven større kontrol og overblik. Kan være medvirkende til et øget engagement og motivation.

Begrænsninger og problemer ved metakognitions-fremmende aktiviteter. Kræver en formelt-operationel tankegang. (Piaget) Elevens indgroede indstilling om at det er svært! (specielt i matematik og naturfag) Kan skabe nye ”tabere”. Usikkerhed omkring hvad eleven tror læreren kræver. Løsning: at tage udgangspunkt i elevens forudsætninger.

Kognitive forhindringer Elevens forudtagede forkerte viden. Eleven kan danne parallelle og indbyrdes modstridende forståelser. Skoleviden og hverdagsviden kan eksistere parallelt. Faglige misforståelser. Læreren skal kunne frembringe og håndtere situationer, hvor det faglige strider mod elevens forestilling. Misforståelser, som skyldes elevens hverdagserfaring og misforståelser, som er opstået i forbindelse med undervisning!

Diagnostisk undervisning. Mål: at identificere og overvinde bestemte faglige misforståelser. Iværksættes ved vha. diagnostiske opgaver. Diagnostiske opgaver må ikke sammenlignes med evaluering. Eleven skal ikke nødvendigvis lære af opgaven, men elevens problemer skal identificeres. Lade eleven vide hvad formålet med en diagnostisk opgave er.

Kognitive konflikter ved diagnostisk undervisning Mål: at fremprovokere en kognitiv konflikt hos eleven. Eleven skal indse utilstrækkeligheden i sin aktuelle viden. Skal ikke gøres ved større dele af undervisningen. Eleven vil miste motivationen. Må ikke være orienteringspunkt for undervisningen. Conceptual change (begrebsforandring) som mål for undervisningen.

Problembaseret undervisning. Mål: at gøre undervisningen mere meningsfuld og udbytterig. Problemet skal være en udfordrende, åben og realistisk arbejdsopgave. Problemet skal ikke umiddelbart kunne løses! Er afhængigt af den enkeltes elevs forudsætninger. Skal tage udg.pkt. i elevens forudsætninger og interesser. Læreren skal fungere som vejleder. (støtte, ikke overtage)

Lærerens rolle ved problembaseret undervisning. Kræver indsigt i elevernes forudsætninger. Skal være opmærksom på ressourcer, heuristik, kontrol, forestillingsevne. Når eleven går i stå kan det skyldes alle fire ovenstående faktorer. Ressourcer: faglig viden. Heuristik: forstå, udtænke, agere, kontrollere. Kontrol: spørge ind, skabe overblik. Forestillingsevne: manglende erfaring med typen af opgave.

Affektive faktorer Betydning om eleven forbinder faget med glæde/spænding eller kedsomhed/angst. Motivation og sympati for et fag fører til at undervisningen opleves meningsfuldt. Betingelser for positiv affekt: realistiske situationer (elevens erfaringsverden) elevens oplevelse af succes (engagement og motivation) NB: ZNU respekten for elevens tilgang til opgaven (at dele ansvaret!) Kræver en atmosfære af tillid og gensidig respekt.

Spørgsmål til teksten Muligheder/begrænsninger: Begrebskort Metakognition Diagnostisk undervisning Problembaseret undervisning