Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Alle børn skal være del af fællesskabet
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
KIE-modellen på museum
Roskilde Tekniske Skole
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Ledelse i Praksis – 4. aften
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Erhvervsfaglige kompetencer
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Velkommen til HANSENBERG
Deltagerstyret undervisning
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Elevtrivselsundersøgelsen 2010 Allerød Gymnasium Svarprocent: 95% (546/573)
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Strategisk kompetenceudvikling
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
Elevtrivselsundersøgelsen 2013 Gl. Hellerup Gymnasium Svarprocent: 99% (965 besvarelser ud af 978 mulige)
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Obligatorisk selvvalgt opgave
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Studiemetodik og teamarbejde
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Tech College Aalborg Svarprocent: 73% (549 besvarelser ud af 757 mulige)
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
Elev- og Kursisttrivselsundersøgelsen 2010 VUC Vestsjælland Nord Svarprocent: 63% (347/555)
DPU – Aarhus Universitet
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Fra teori til praksis SIP Aalborg, d. 9/ Grundforløb 1.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Work-shop 3 Hvordan sikrer vi lærernes kompetenceudvikling i korte forløb i virksomheder? SIP kursus Aalborg
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Dorthe Mølgaard & Karen Paaske - Program Vejledning og mentoring
Elevtrivselsundersøgelsen 2010
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Lærere og team arbejder videre
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
SIP 4 Virksomhedspraktik
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015

Disposition Historik –Tematiseret undervisning –En del af modelskolesamarbejdet Ledelse –Tid som en væsentlig faktor –Del af teamet Undervisere –Organisering –Refleksioner –Barrierer –Muligheder Elever –Fastholdelse –interviews Opmærksomhedspunkter –Trivsel hos eleverne –Processer

Tematiseret undervisning Før Benchmark Frustration hos elever Frustration hos lærere Elevernes opfattelse af fagene som adskilte elementer Erfaring fra projekt orienteret arbejde Efter Tematiseret undervisning Fornemmelse hos eleverne for fagenes samspil Lærerne får viden om hinandens fag Sikrer samarbejde mellem elever og mellem lærere Større afhængighed underviserne imellem Indlagte perioder med fag- faglige emnerAq<<2

Modelskolesamarbejdet Pædagogisk ledelse –Ført hånd –Sikre forankring af tiltagene –Ejerskab Motivationspædagogik –Udgangspunkt i hvor afdelingen var Helhedsorienteret undervisning –Hjælp til videreudvikling pædagogikken i temaer

Ledelse Tid som en væsentlig faktor –Tid til at underviserne kan være sammen om at tale pædagogik, tværfaglighed og ikke mindst planlægge forløbene. –Planlagte tidsrum for fælles planlægning Elevfrie dage –Opprioritering af planlægning i forhold til undervisernes aktiviteter iøvrigt

Ledelse Del af teamet –Nærmeste leder har deltaget i planlægning og implementering på lige fod med undervisere i øvrigt. –Deltagelse i kursusdage –Mulighed for at agere prompte i forhold til ændringer. –Alle ”hjælpefunktioner” i forhold til HG uddannelsen er med. (LOP og UE)

Undervisere Organisering –Alle undervisere på holdene deltager Refleksioner –Aflæring af gammel praksis Erhvervsfag og fagfaglige mål Barrierer –Pensum i dansk og engelsk Muligheder –Indsigt i andre underviseres fag

Undervisere Frustrationer –Afhængighed af hinanden –Fælles holdning til pædagogik og metode –Vanetænkning mht egen fag- undervisning Muligheder –Viden om nye fag og sammenhænge –Sammenhæng for eleven –Se eget fag i sammenhæng med andre fag

Elever Fastholdelse –21 elever startede i den hg1 klasse, som har arbejdet systematisk med temaer og modelskole –1 elev er gået over på en anden skole –1 elev har valgt at følge en anden klasse hos os Interview –4 elever var med til interviews i forbindelse med en Rambøll evaluering. –Udvalgt tilfældigt. –Helhedsorienteret undervisning som fokus. –Link:

Opmærksomhedspunkter Frustrationer hos undervisere –Kernekompetencer skal nytænkes –Egen praksis vs fælles praksis –Organisering af kollegial sparring om underviserens ændrede praksis Frustrationer hos elever –Afsmitning fra undervisere –Elevernes nye roller