Workshop Sund By Netværket Ved Louise Byrge Sørensen og Jonna Langeland Christensen www.denkreativeplatform.aau.dk jonnalc@socsci.aau.dk
www.denkreativeplatform.aau.dk
www.denkreativeplatform.aau.dk Med lidt tålmodighed kan man finde flg open source materialer: Bøger og artikler, bl.a. Søren Hansen og Christian Byrge: ”Den Kreative Platform i skolen: Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehaven til arbejdspladsen” 3D cases (videoer og tekst) Online forelæsninger Værktøjskasse med træningskort (ord, personanalogier m.fl.) til brug ved 3D-cases. (klar til udprintning)
Den Kreative Platform Teori
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel Tænkning Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden
3D cases 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde opgavefokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA
Workshop
Formål: at skabe kreative løsninger der øger trivslen og beskæftigelsesmulighederne for borgerne
Al jeres viden og erfaring skal i spil Al jeres viden og erfaring skal i spil. Derfor: Hjælp hinanden med at får idéer og tænk ukritisk videre på hinandens idéer! (Den kritiske vurdering er vigtig – men det sker senere)
Metode: Den Kreative Platform 3D-øvelser Båthorn
Spilleregler for dagen
Spørgsmålsvæg Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen.
Telefoner, ure og bærbare Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet
Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen
Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
Sid ned
Opgave Få idéer til hvordan vi sammen øger ledige borgeres trivsel så de får bedre beskæftigelsesmuligheder.
Skriv alle dine idéer ned Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it
Asger Aamund
”Dovne Robert”
Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
Hæng alle jeres idéer op Anvend kort 11 før næste slide vises
Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet
Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…
2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere? (Hvordan gør vi det?)
Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer
2 og 2 Ja og Nyt bud Hvad sker der så? Hvad mere? Hvordan gør vi det?
Sid ned
Renskriv dit Idékoncept!
Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet
Sid ned I gruppen
DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned
Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter
Arbejd videre med det fælles idé-koncept vha Ja og … Hvad sker der så? /hvad mere? Nyt bud Forfra De øvrige idékoncepter kan måske være stimuli
Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
Sid ned Husk kuglepen og post-it
Husk gruppens fælles idé-koncept
Én idé pr. post-it
Løsningen skal være attraktiv for en beduin
Løsningen skal være elastisk
Løsningen skal kunne bruges på en trappe
Løsningen skal udnytte ansigtsgenkendelse
Løsningen skal være attraktiv for en viking
Løsningen skal kunne flettes
Sid ned I gruppen
Indarbejd de nye idéer i jeres idékoncept (Den med lysest hår starter)
Sid ned I gruppen Husk kuglepen og post-it
Én idé pr. post-it
Løsningen skal være udgiftsneutral
Løsningen skal overholde gældende love og regler (Tag udgangspunkt i de regler du kan huske)
Hvilken viden mangler I for at komme videre med idéen og hvor kan I evt finde den viden
Hvad er de 3 første skridt I skal tage for at realisere idéen? (Bliver der f.eks behov for efteruddannelse af medarbejdere eller nye medarbejdergrupper)
Gør klar til fremlæggelse
Fremlæggelse Grupperne har hver 3 min til at fremlægge deres idé for de andre. Den gruppe med det højeste gruppemedlem starter
Afstemning: Hvilke af de 5 idékoncepter skal fremlægges for panelet? Hver person kan stemme på 2 forskellige idékoncepter (Sæt én post-it på hvert idékoncept. Sæt dit kryds på post-itén)
Det af de 5 idékoncepter, der har fået flest stemmer, fremlægges for alle deltagere + panelet
Aflever alle idékoncepter, der ikke skal fremlægges for panelet – også A3 ark.