Egenbetaling på sygeplejeartikler til sårbehandling i Odder Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VE-anlæg Solceller (Case og opgave).
Advertisements

Automatic Delivery Rewards Hovedtræk. Automatic Delivery Rewards •ADR eller Automatic Delivery Rewards er et program, hvor en distributør eller kunde.
Erfaringer fra pakkeforløb i Danmark
Best practice i sårbehandlingen
PengeSpillet.
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Reform af førtidspension og fleksjob
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Vedtægtsændringer  Ved Hans Bekkevold. Vedtægtsændringer På baggrund af:  Medlemsønsker  Erfaringer.
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Folkeoplysningsloven •En frivillig folkeoplysende forening, der er godkendt i henhold til Folkeoplysningslovens bestemmelser i § 4 stk. 2, er berettiget.
Kompressionsarbejdet på Bornholm
Kompression i Sønderborg
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
DEF-licenser DEF Statusseminar Fredag d. 21. September 2001 Thøger Kristensen accessionschef - Aalborg Universitetsbibliotek formand - Licensgruppen.
Møde vedr. AKF overtagelse af EFKV. Ferslev d. 04. oktober 2011.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Indtægter (indtjening)
26.2 Kapacitetsomkostninger
Styringskrav for jobcentre
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Type 2 Diabetes Sociale forhold Emne: Sociale forhold Formål
ØKONOMISK KOMPENSATION: - RESTITUTION - AFSLAG - FORDRINGSHAVERMORA
Kommunalreformen VEU som brobygger
REGNSKAB 2009 (PR møde d. juni 2010, PB/SH/ØU) Oprindelige budget (primo 2009) kr Resultat for 2009kr Estimat for året var (pr. dec.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
Den Danske Kvalitetsmodel
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Deputation 22. September Agenda Konsekvenser af L23 Dansk hestesport i dag Forslag til at redde branchen.
Udviklingen i nøgletallene på asylområdet i de nordiske lande: Hvad viser de seneste tal? Diskussionsoplæg til mødet i Nordisk Udlændingeudvalg, den 24.
Fairtrade Business Brunch 2010 Dansk Erhverv. Ansvarlighed – hvorfor er det interessant for virksomheder? Attraktivt for medarbejdere 90% Bedre omdømme.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Passivhus Nordvest Generalforsamling 28. september 2011.
Økonomiseminar maj måned 2009 Mål: Langtidssikret fornuftig økonomi i SVØM. Skaffe nye indtægter i form af frie midler, som samlet set ikke belaster SVØMs.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
24. januar 2013.
Organisationsudviklingsprojekt 28. juni 2007 Igangværende proces med afdækning og kortlægning af arbejdsgange opprioriteres, idet indsatsen skal.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Velkommen. Repræsentantskabsmøde, Københavns Madhus, April 2011.
www.oddernettet.dk Forvandlingskuglen i Odder. ”Giver øget medarbejderindflydelse øget trivsel?”
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Introduktion til arbejdet som kasserer
Nye ældre – nye muligheder
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
Valget i Haderslev kommune
8.1 Faktura 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at se.
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
 Afrunding. Kvalitet - sundhedsøkonomi  God sundhedsøkonomi Glad borger – såret heler hurtigt Glad behandler - udvikling af faglige kompetencer Glad.
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Prisdiskrimination af 2. grad
Oplæg om danskuddannelse
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Betalingsmetoder vi ikke tilbyder mere Hvor kommer opkrævningerne fra:
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Vejlednings- og Motiavtionsforløb
Bestilling og ordrebekræftelse
Præsentationens transcript:

Egenbetaling på sygeplejeartikler til sårbehandling i Odder Kommune.

Baggrund. Som et led i kommunens spareplan, blev der fra august 2010 indført egenbetaling for sygeplejeartikler.

Lovgrundlaget: Kapitel 38 – Hjemmesygepleje. § 138. ”Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for, at der ydes vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvisning til personer med ophold i kommunen”. § 5. ”Kommunalbestyrelsen skal sikre, at udøverne af hjemmesygepleje har adgang til almindeligt anvendte plejehjælpemidler, således at behandling umiddelbart kan iværksættes”.

Vi opkræver betaling for: Sygeplejeartikler til sårbehandling udover en uges varighed, og al kompressionsbehandling. Opkræver ikke til opstart af behandling. Opkræver ikke for personalets arbejdsredskaber som ex. handsker, pincetter, swabs og lignende. Opkræver ikke hos de borgere som har et forbrug på under 50 kr. over 3 måneder.

Forløbet. Arbejdsgruppe nedsat med ledelses-repræsentanter og sår ressourcepersoner. - mange diskussioner om faglig forsvarlighed. - arbejdsgange ift. borgerens indkøb, administration, depot og medarbejderne. - afklaring af muligheder for økonomisk tilskud. - informationsmateriale. - bestillingsliste. - prisliste.

Arbejdsgange. Udfyldning af bestillingsliste hos borgeren / på arbejdspladsen vha. prislisten. Produkterne pakker på depotet. Der tages kopi af bestillingslisten til administrationen. Produkterne bliver lagt til personalet som bringer det ud til borgeren sammen med bestillingslisten. Administrationen sender en gang om måneden faktura til borgeren – betales enten via PBS eller posthus. Vi anbefaler at borgeren gemmer bestillingslisten, for at kunne sammenligne med fakturaen.

Resultater. I perioden aug. 2010 – aug. 2011 har: - 241 borgere modtaget hjælp til sårbehandling og/eller kompressions- behandling, og i gennemsnit betalt 140 kr. pr. borger pr. måned. - 5 borgere haft en gennemsnitlig egenbetaling over 250 kr. pr. måned. - 2 har haft udgift mellem 250 – 300 kr. pr. måned. - 2 har haft udgift mellem 300 – 500 kr. pr. måned. - 1 har haft en udgift på 1452 kr. pr. måned gennem de seneste 12 mdr. med en maksimal betaling på kr. 4883 kr. for en enkelt måned.

Resultater. Indtægt på 120.000 kr. det første år. Besparelse på sygeplejedepotet på 100.000 kr. det første år. Gavnlig effekt af bevidstheden om produkternes priser. Gavnlig effekt af mindre udvalg i sygeplejedepotet. Gavnlig effekt af at der bringes mindre ud til borgerne, og deraf mindre spild. Projektet har skabt et øget fokus på effektfuld sårbehandling. Blev modtaget langt bedre end forventet hos både personale og borger.

Hvem sørger for materialer? Skal der være betaling fra dag et? Hvilke materialer skal borgeren betale for? Hvad siger loven om sygepleje? Hvordan skal betalingen foregå? Hvad får man bestilt produkterne på depotet? Hvad gør vi hvis borgeren ikke køber via os, og ikke selv har købt når vi kommer?

Ved brug for mere information: Spørgsmål til praksis: birgit.bertram@odder.dk Spørgsmål til organisering: louise.nyholm@odder.dk