Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Formåls-beskrivelsens betydning
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Lærerprofessionen.
Pligtetik.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lærerprofessionen - en definition.
Den posthumane horisont Teknik, etik, æstetik
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Etik, patenter og gener.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Pårørende på opvågningsafsnit. Et etisk dilemma?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Etisk dilemma – to definitioner
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Etik i den kliniske praksis
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Lærerprofessionen.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Livsglæde gennem udvikling - Kierkegaard og ledelse
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Livsstilsanalyse i Danmark
Lederdyder.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Bioetiske overvejelser - GMO
| Next EUD Etik, respekt og værdier Next EUD præsentation 23. Februar 2014 Af Susanne Strandbygaard 1.
Voices of the unheard.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Videregående kvalitativ metode Kursusgang 10 Etik og kvalitet i kvalitative metoder Blandede kvalitative metoder Forår 2016.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Etik.
Det gode liv og den etiske fordring
Det gode liv De store spørgsmål.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
og frivillige/ufrivillige
ved Jacob Birkler, klinisk etiker, ph.d. fhv. formand, etisk råd
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentationens transcript:

Etik, værdi – hen imod en selvstændig etisk praksis for socialpsykiatrien … Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen? Og er de specielt gode til praksis inden for social psykiatri? For hvad er praksis? 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Filosofi: Ord, begreber – og praksis Hvorfor al den filosofi? Hvorfor al denne snak om begreber? Etik drejer sig om at handle, at gøre det rigtige Men: Som man begriber en sag, således handler man på den Kan man ændre begreber, kan man ændre handlinger Gælder både det beskrivende og det normative idiot, åndsvag, udviklingshæmmet, menneske med… Værdi, pligt, ret, dyd, omsorg … god, ond… sårbar Filosofi er konkret – går direkte til sagen 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Etik og etik, moral og moral.. Forskellige betydninger i forskellige kontekster Umiddelbarhed, følelse, intuition, oplevelse vs. refleksion og eftertanke Praktisk perspektiv - praxis betyder handling Handletvang > Etik uetisk, moral umoralsk Engelsk Tysk Fransk Teologi Løgstrup Filosofi Singer Habermas Sartre Sociologi Weber Durkheim 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Thyssen: ”5. Værdier” (1996) Krav til løsning… man foretrækker…grænse Sociologisk analyse af værdi – Luhmann, Weber Tredje person vs. Første person Objektivering vs. engagement og pligt empiriske Normative Ubegrundede begrundede Individuelle 1. smag 2. intuition/ Følelse 5. Personlige principper Kollektive 2. Stil 4. moral 6. Etik 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Værdi: begrebslig knude eller glidning 1770-1890 økonomi Værdi vs. pris – Adam Smith og Immanuel Kant 1850-1940 filosofisk kernebegreb – mere end blotte interesser det man foretrækker noget individuelt Åndeligt vs. vigtig for livsudfoldelse (Nietzsche) 1910-2014 sociologisk fortolkning Fælles, kollektivt, samfundsmæssigt (Durkheim) Betingelser for handling, beslutning, valg, løsning… Den rationelle aktør Det økonomiske menneske Måske ikke så godt til socialpsykiatrisk praksis Den anden – irrationel afviger 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Kemp: ”Det skrøbelige og det sårbare” (2003) Værdi: Det vi vurderer som godt i det gode liv Ha’ det rart vs. i sig selv Æstetik vs. etik Det uerstattelige som absolut værdi(fuldt) Det enkelte menneske, singulært, individuelt Fire rangordnede etiske principper for at tage vare på det: Integritet, autonomi, værdighed, sårbarhed Men: Hvad begrunder rangordning? 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Dilemmaer, etik og moral Etisk praksis – krav om handling Værdi, principper og pligter - flerhed Usikkerhed og skepsis – krav om absolut gyldighed – der er umulig Aristoteles: Ikke orientering efter teoria (anskuelse), men praxis – som kan være anderledes I praksis må man : Gøre det gode og det rigtige Gøre erfaringer, blive klog af skade Lære dyder, udvikle forståelse Blive opdraget og karakterdannet 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk

Etisk praksis for socialpsykiatrien Mange etiske begreber er umenneskelige i deres krav: Menneskeret – kræver at man hævder den Pligter – kræver at han kan leve op til dem Diskurs – kræver evne til at begrunde Værdier – kræver handlekraft at efterstræbe Dyder – kræver karakterdannelse Ensidighed – af hensyn til lighed Aristoteles: Retfærdighed – at behandle det lige ens, det ulige forskelligt Den anden er I ens varetægt, udleveret til en, afmægtig Sårbar, Skrøbelig, uerstattelig Kravet for socialpsykiatrien må være Offentlighed, åbenhed erkendelse af magt, ansvar, pligt til at udvikle karakterdyder 19-01-2014 Værdier, etik… og etik. Filosofi og praktik. Slagelse 21/1-14. Asger Sørensen aso@dpu.dk