24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Lærerprofessionen.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Mental sundhed i skolen
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Undervisning i særklasse
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
DPU – Aarhus Universitet
Målstyret undervisning
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
AARHUS UNIVERSITET Torsdag den 27.oktober 2016
Innovation i Naturfaglige fag
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården Jens Rasmussen Hvordan kan vi øge elevernes læring ved at indføre differentierede mål i folkeskolen?

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Udfordringerne ›Svage og stærke elever ›Drenge og piger ›Uddannelse til alle ›Kreativitet og innovation ›Stram økonomi

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Struktur før mål? Mål før struktur? Fremtidens skole Fremtidens kompetencer Fremtidens skole Fremtidens komeptencer

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Mål før struktur – struktur for mål Kommune Skole Læringsmiljø Mål Elevudbytte

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Differentierede mål Normalmål MinimumsmålMaksimumsmål

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Kreativitet og innovation Kompetencer Grundlæggende viden og færdigheder

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Evaluering Grundlæggende viden og færdigheder Kompetence Kreativitet og innovation Under klassetrinsniveau Novice Klassetrinsniveau Capable Over klassetrinsniveau Proficient

Jens Rasmussen24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET * Enhedsskolens fremtid ›Skolevæsenets, skolens og læringsmijløets organisering og struktur ›Understøtte mål ›Støtte lærernes bestræbelser på at nå mål ›Understøtte undervisningsdifferentiering ›Målsætning: Optimalt udbytte for alle elever › Ikke nødvendigvis samme udbytte ›En fleksibel målstyret skole ›Mange veje til samme mål ›Mange måder at organisere skolevæsen, skole og læringsmiljø på ›Mange måder at tilrettelægge læringsstimulerende undervisning på ›Så længe mål holdes for øje