Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Dynamisk split - samhandelsvilkår i spil…. Samhandel i spil…  Baggrund  Et andet syn på ”garanti”  Dynamisk split – et muligt alternativ?  Modellen.
Det rådgivende salg Tanke-eksperiment del 1 De tre sælger arketyper
En konflikthåndterende kultur
Supervision og faglig feedback
MUNDTLIG FREMSTILLING
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
RevisorM atch. Koncept RevisorMatch er en virksomhed, som udelukkende specialiserer sig i at tilbyde andre virksomheder, gratis rådgivning og assistance.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Sådan opnår du en god pris på salgsafgrøder Konsulent Jacob Winther Nymand Landscenter Planteproduktion.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Prisgrupper Ø90-Temadag januar 2006 Konsulent Erik B. Jørgensen Hobro-Aalborg Landboforening.
Handel med korn mellem landmænd
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Kommunikation i kontekst
Bisidderrollen i praksis
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Lønhemmelighed – hvorfor er det et problem?
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Organisering af procesarbejde
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
Kapitel 10 Internationale køb
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Forhandlingens DIAMANT
Aktiviteter i en forhandlingsproces
Præsentationens transcript:

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer Hans Luunbjerg Sørensen

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Disposition Spil Teori Praksis

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Spil I A får tilbudt 100 kr. til deling med B A foreslår fordelingen – interval af 5 kr. B godkender/forkaster tilbudet Hvis B godkender tilbudet får begge parter de foreslåede beløb Hvis B forkaster tilbudet får begge parter 0 kr.

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Spil II A får tilbudt 100 kr. til deling med B A foreslår fordelingen B godkender/forkaster tilbudet Der spilles tre gange!

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Spil III A får tilbudt 100 kr. til deling med B A foreslår fordelingen B godkender/forkaster tilbudet Hvis B godkender tilbudet gentages spillet Hvis B forkaster tilbudet afbrydes spillet

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Spil IV A får tilbudt 100 kr. til deling med B A og B taler sammen (forhandler) A foreslår fordelingen B godkender/forkaster tilbudet

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandlingsforløbets faser og de fire grundregler

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Faser og grundregler Forberedelse Forhandling Hold sag og person adskilt Interesser frem for standpunkter Flere tilfredsstillende løsninger Benyt objektive kriterier Afrunding Når samtalen bliver vanskelig

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Skab klarhed for dig selv: Hvad skal der forhandles om? (sagen) Hvem skal der forhandles med? (personen) Hvad har du brug for? (oplysninger) Hvordan har du det med det? Opstil flere realistiske løsningsforslag bl.a. Ønskede løsning og minimumsløsning Bedste Alternativ til en Forhandlingsløsning (BAF)

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Skab klarhed for modparten: Aftal spillereglerne (hvad, hvem og hvornår) Undersøg hvad der er modpartens interesser Præsenter egne interesser

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Hold sag og person adskilt

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Interesser frem for standpunkter

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Flere tilfredsstillende løsninger

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Flere tilfredsstillende løsninger

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Flere tilfredsstillende løsninger

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Flere tilfredsstillende løsninger

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Benyt objektive kriterier

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Time-out

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Afrunding: Prøv løsningen af Fremstil modpartens forpligtigelse og få accept Fremstil din forpligtigelse og få accept Bliv enige om fremstilling af løsningen Hvad kan der evt. arbejdes videre med?

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling i dagligdagen

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Handel i hverdagen Køb af gødning, såsæd, kemikalier etc. Sender mail indeholdende de ønskede varer Skab klarhed over vilkårene pris betaling levering

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling i hverdagen Vær forberedt og sørg for din forhandlingspartner er forberedt. Skab god stemning. Hør efter hvad der bliver sagt. Rids aftaler op som afrunding

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Spørgsmål og refleksion … Spørgsmål? Hvad er det vigtigste, du har lært i dag? Hvordan vil du bruge det fremover?