Reform og digitale læremidler Thomas Illum Hansen, ph. d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Forældrearrangement om folkeskolereform
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Matematik er det nye sort!
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
På vej mod folkeskolereformen
Hvad er Khan Academy Verdens største gratis virtuelle skole
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
Skolereform august 2014………………
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Forskningsperspektiver på læremidler
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Et fagligt løft af folkeskolen.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Digitale læremidler kategorier.
Digitale læremidler Erfaringer fra Medfinansieringspuljen
Projekt: Koncept til formidling
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Reform og digitale læremidler Thomas Illum Hansen, ph. d Reform og digitale læremidler Thomas Illum Hansen, ph.d., videncenterleder

Vi skal sørge for, at der bliver udviklet flere digitale læremidler i en høj kvalitet til folkeskolen. De nye læremidler skal være med til at skabe en ny undervisningskultur, hvor pædagogisk it og nye læringsformer bliver styrket og i langt højere grad integreres i de enkelte fag. Christine Antorini 2012

Til at inddele Lærestoffet, give Eleverne det paa en synlig Måde, og gjøre Læregangen anskuelig, bruger man Læremidler. De bidrage saaledes baade til at gjøre Under-visningen interessantere og fatteligere for Børnene og til at vinde Tid for Lærerne. G.P. Brammer 1838

Praksis-stilladserende Input Modifikatorer Effekter Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Digitale læremidler Repetitive Faglige Formidlende Skolekontekst Pædagogiske Stilladserende Undervisningsmiljø Tidsmæssige Praksis-stilladserende Lærertype Linjefag it-didaktiske kompetencer Typiske roller UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt Fagforståelse Basisfaglig Redskab Kompetence Dannelse Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Bundsgaard og Hansen 2012

Didaktiske digitale læremidler Repetitive læremidler Formidlende læremidler Stilladserende læremidler Praksis-stilladserende læremidler Træning Transport Tilegnelse Deltagelse Adfærds-regulering Overførsel af viden Konstruktion af viden Samkonstruktion af viden Stimuli-respons Brugerkontrol Manipulation Praksis-fællesskab Historiefaget.dk Filmlinjen.dk ABCity.dk Kosmos Lego mindstorm Dansk. gyldendal Ekstra Bladet Redaktionen ElevLab iLitt.dk emat.dk Sæt skrivespor Kampagnekontoret Future City På banen Naturens univers Drabsag Melved Mingoville School Mingoville World

Repetitive læremidler Læremidler til træning af simple rutiner, procedurer og fakta

Formidlende læremidler Læremidler til formidling af viden inden for et fag, fagligt område eller tværfagligt tema, fx historie, litteratur eller danske dyr.

Stilladserende læremidler Stilladserende læremidler støtter elever og bygger et stillads op om deres refleksive erfaringer med et indhold inden for et fag, et fagligt område eller et tværfagligt tema. Karakteristika Elevcentreret stilladsbygning Konstruktion af viden Problemorienterede forløb Dialogiske/eksperimentelle Afgrænset omfang

Praksisstilladserende læremidler Praksisstilladserende læremidler støtter elever i at samarbejde og bygger et stillads op om løsning af virkelighedsnære problemer i et praksisfællesskab.

Reform og digitale læremidler Repetitive læremidler Formidlende læremidler Stilladserende læremidler Praksis-stilladserende læremidler Træning Transport Tilegnelse Deltagelse Adfærds-regulering Overførsel af viden Konstruktion af viden Samkonstruktion af viden Stimuli-respons Brugerkontrol Manipulation Praksis-fællesskab Teamsamarbejde Fagopdelt undervisning Åben skole Lektiecafé Ud-af-skolen-aktiviteter Understøttende undervisning

Intranet Ledelsessystemer Didaktiske/semantiske læremidler Kommercielle (forlag…) Brugergenererede (repositorier…) Gratis (museer, virksomheder…) Funktionelle læremidler Betalingsprogrammer Indirekte betaling (tilkøb/reklame) Open source Eksterne elevdata Test og afgangsprøver Overgangsportfolio Trivsel, sundhedsdata m.m. Intranet Integrative platforme Ledelsessystemer Kommunikation Distribution Forfatterværktøj Undervisning Elevens udvikling Ressourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering Adm. Systemer: ressourcestyring (økonomistyring), kompetencestyring og rapportering (KIS…) Afvikling IWB/projektor (fælles & offentlig) PC (fordybelse & bearbejdning) Tablet (multifunktionel) Smartphone (info & indsamling) Smarte briller (info & indsamling) Opsamling Ledelse-dashboard Lærer-dashboard Elev-dashboard Elevportfoilo Forældre-dashboard

Fagligt inklusionsbarometer Socialt inklusionsbarometer Learning rating scale Fagligt inklusionsbarometer Socialt inklusionsbarometer

Intranet Ledelsessystemer Didaktiske/semantiske læremidler Kommercielle (forlag…) Brugergenererede (repositorier…) Gratis (museer, virksomheder…) Funktionelle læremidler Betalingsprogrammer Indirekte betaling (tilkøb/reklame) Open source Eksterne elevdata Test og afgangsprøver Overgangsportfolio Trivsel, sundhedsdata m.m. Intranet Integrative platforme Ledelsessystemer Kommunikation Distribution Forfatterværktøj Undervisning Elevens udvikling Ressourcestyring Sammenhæng og genbrugelighed Videndeling og samarbejde Big data og education intelligence Brugervenlighed og tilgængelighed Inklusion og undervisningsdifferentiering Adm. Systemer: ressourcestyring (økonomistyring), kompetencestyring og rapportering (KIS…) Afvikling IWB/projektor (fælles & offentlig) PC (fordybelse & bearbejdning) Tablet (multifunktionel) Smartphone (info & indsamling) Smarte briller (info & indsamling) Opsamling Elevportfoilo Elev-dashboard Lærer-dashboard Ledelse-dashboard Forældre-dashboard

Næste generation af læremidler 1. Fleksibilitet mikrobetaling metadatering og søgbarhed digitale læringsmål 2. Kreativitet og samarbejde online samarbejde og videndeling udvidede brugs- og redaktionsrettigheder 3. Stilladsbygning interaktive assistenter og procesværktøjer simulerings- og modelleringsværktøjer 4. Augmented reality 3D-interaktivitet objektgenkendelse lokationsbasering

Hvad er augmented reality Kendetegn kombinerer det virkelige og det virtuelle er interaktivt i realtid opfattes i 3D Betydning udvidet virkelighed forstærket virkelighed

www.dipity.com

Kilde: http://www.arined.org

AR-teknologier

Projektionsbaseret AR-læremiddel Kilde: Dillenbourg m.fl. (2013)

Lokationsbaseret AR

Lokationsbaseret læremiddel

Billedbaseret AR

Billedbaseret AR

Billedbaseret læremiddel

Hvordan fungerer AR? Computer 4. Virtuelle input Film & billeder Lyd og bevægelse Tekst & modeller 1. Reale input GPS, ur, kompas, gyroskop & accelerometer Kamera, mikrofon og bevægelsesteknologi Objektgenkendelse & tracking (Cloud) Computing Computer 3. Repræsentation Skærm & projektion Højtaler Vibrator 4. Output Forstærket virkelighed 3D-opfattelse Interaktivitet i realtid

AR i folkeskolereformen AR i ud-af-skolen-aktiviteter Stedsbestemmelse og objektgenkendelse skal bruges til at skabe situeret og undersøgelsesorienteret undervisning i skolens omverden. AR i faglokaler Projektion og bevægelsesteknologi skal bruges til at simulere problemstillinger, der på én gang er faglige og virkelighedsnære. Lokationsbaseret AR Skole Omverden Projektionsbaseret AR

Litteratur Azuma , Ronald T. : ”A Survey of Augmented Reality”, In Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6, 4 (August 1997), 355-385. Bodnar, Nathan, Mobil Baseret Augmented Reality, 2010 Bundsgaard, J. & Hansen, T. I. (2013): Kvaliteter ved digitale læremidler og ved pædagogiske praksisser med digitale læremidler, Lokaliseret d. 5.januar 2014 på uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/I-fokus/Oeget-anvendelse-af-it-i-folkeskolen Elinich, K. J. (2011). Augmented hands-on: An evaluation of the impact of augumented reality technology on informal science learning behavior., Pepperdine University, Malibu, CA. Gynther, K. (2005): Blended Learning, Unge pædagoger Hansen, T.I. (2014). ”Digitale læremidlers rolle i folkeskolereformen”, i.p. , Kognition og pædagogik Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., & Woolard, A. (2006). „„Making it real‟‟: exploring the potential of Augmented Reality for teaching primary school science. Virtual reality(10), 163-174. Koschmann, T. (1996a): Paradigm shifts and instructional technology. In T. Koschmann (Ed.), CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm (1-23). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Papert, S. (1980): Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, Basic Books Pea, R. (2004): ”The Social and Technological Dimensions of Scaffolding and Related Theoretical Concepts for Learning, Education, and Human Activity”, The journal of the Learning Sciences, 13 (3), 423-451 Shaffer, D. W. (2006): “Epistemic frames for epistemic games”, Computers & Education 46(3), 223 - 234 Sawyer, K. (2006). “Introduction” I: Sawyer, K. (red.): The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. Cambridge: Cambridge University Press Tabak, I. (2004): ”Synergi: A complement to emerging patterns of distributed scaffolding”, The journal of the Learning Sciences, 13 (3), 305-335