Hvad skete der egentlig med corporate branding?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Forretningsudvikling og Urmennesker
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Dansk Landskabsøkologisk Forenings 20. årsmøde
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Kan innovation måles – EXHAUSTO har gjort det i flere år
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Corporate Identity og Branding
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Status på danske patientforeninger
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Statistik.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)

22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Klimakommunikation - er vi gode nok? v/ Steffen Lüders, Mannow Mandag den 28. april 2008.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
1 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Dorthe Feveile, Projektleder Dansk Design Center og DesignAndelen , DANSK LIVE, Esbjerg Brugerinddragelse - ”Kom tæt på dine kunder”
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Strategisk kommunikation og muséer
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.

Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Hvad skete der egentlig med corporate branding? FINN FRANDSEN CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION

Agenda Introduktion: hvad er branding? Dengang branding kom til byen (læs: København)… Omdømme og omdømmeledelse Kritiske røster Den nyeste forskning i omdømme Omdømme – et multi-dimensionelt fænomen Status, stigma, berømmelse og alle de andre nye begreber

Finn Frandsen Professor i virksomhedskommunikation (2004 -) Leder af Center for Virksomhedskommunikation (2001 -) Forskningsområder: Kriseledelse og krisekommunikation Miljø- og klimakommunikation Institutionalisering af kommunikation

Hvad er branding? Universel ”branding” Menneskets evne til at danne sig billeder af f.eks. ting, mennesker og organisationer Menneskets evne til at evaluer Behovet for symboler Strategisk branding Den strategiske udnyttelse af disse evner og dette behov til kommercielle formål

Hvad er branding? Typer af strategisk branding: Genstanden for branding F.eks. produkt versus virksomhed versus person Niveauer for branding F.eks. produkt, organisation, branche, brug, bruger og oprindelsesland Målgruppen for branding F.eks. slutforbruger versus industriel forbruger

Verdens vigtigste brands

Da branding kom til byen… 1996 George Fombrun: Reputation 1997 Reputation Institute Jesper Kunde: Corporate religion 1999 Grundfos og ”Be Think Innovate” 2000 Majken Schultz m.fl.: The Expressive Organization

Da branding kom til byen… 2005 ”Anden bølge” 2008 ”Tredje bølge” Men så gik det ligesom i stå….

Drivkræfterne bag denne udvikling Kognitiv kapitalisme Mange stakeholdere med mange forskellige krav Et marked, hvor produkterne ligner hinanden mere og mere Virksomhederne bag produkterne Opkomsten af en ”symbolsk markedsplads”

George Fombrun Definition af en virksomheds omdømme ”A corporate reputation is a perceptual representation of a company’s past actions and future prospects that describes the firm’s overall appeal to all of its key constituents when compared with other leading rivals” (Fombrun, 1996)

Reputation Institute

Grundbegreber Corporate identity Corporate image Corporate reputation Brand Brand promise Brand equity

Kritiske røster Naomi Klein: No Logo: Mærkerne, magten, modstanden (2000) Lars Thøger Cristensen: Bag om corporate communication (2004) Martin Kornberger: Brand Society: How BrandsTransform Management and Lifestyle (2010) Gruppe af forskere på og omkring Universitetet i Tromsø Har offentlige organisationer (brug for) et omdømme?

Det nyeste inden for branding (1) Multi-dimensionel forståelse af omdømme: Omdømme for hvad (specificitet)? Omdømme hos hvem og hos hvor mange (akkumulation)? Hvor godt et omdømme (appel)? Hvem måler omdømmet (kodificering)? Ny opfattelse af de aktører, som foretager omdømmemålinger

Det nyeste inden for branding (2) Omdømme og alle de andre begreber: Status Stigma Berømmelse Legitimitet Ny opfattelse af de aktører, som foretager omdømmemålinger

Omdømme og… Omdømme Evaluering af hidtidig performance (fortid) set i forhold til forventninger (fremtid) Status Placering i socio-kulturelt hierarki (sammenlignet med andre organisationer) Tegn på status

Vejle Boldklub

Omdømme og… Omdømme Evaluering af hidtidig performance (fortid) set i forhold til forventninger (fremtid) Stigma Social afvigelse Af-individualisering Core and event stigma

Tobaksindustrien

Omdømme og… Omdømme Evaluering af hidtidig performance (fortid) set i forhold til forventninger (fremtid) Berømmelse Eksponering i medierne Fokus på personer

Berømt for at være berømt?

Omdømme og… Omdømme Evaluering af hidtidig performance (fortid) set i forhold til forventninger (fremtid) Legitimitet Overensstemmelse med normer og forventninger i samfundet Performativ, etisk og kognitiv legitimitet

Legitimitetsproblemer?

Det nyeste inden for branding (3) Mennesker som ”social evaluators” Daniel Kahneman: Thinking, Fast and Slow (2011) Nobelpris 2002 for forskning i beslutningstagning To måder at tænke på: Den langsomme rationelle evaluering Den hurtige emotionelle evaluering => social approval

Dislikes på Facebook

Forslag til videre læsning Michael Barnett og Timothy Pollock (red.): The OxFord Handbook of Corporate Communication (2012)