Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At bruge disse to ord rigtigt
Advertisements

F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Politisager En multimedia-opgave.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
LæseUdviklingsSkemaet
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Fag lærer på SDE Odense siden 2003
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Grammatik hvorfor og hvordan?
How to boost students´ vocabulary via reading
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Å.
Dansk 1. klasse.
?.
Engelbert H – og den sidste chance
Bogskabeloner i PowerPoint
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Videreudvikling af ide 2&2
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Google Drev på Stolpedalsskolen
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
1.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Et mærkeligt skib.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læsning.
KONTERINGS SPILLET Tietgenskolen, Jan Christiansen.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Design på Christiansfeld Skole 2009/2010. Design er et skemalagt fag på Christiansfeld Skole. Hvilket betyder at design er et fag på lige fod med andre.
Synopsis.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Velkommen Mit navn er Lis Winther Indhold Tekst Punkt Figurer Smart Art Tegn selv Styring Masteren Temaer og skabeloner Til PP Til hele Office Lyd.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Velkommen Mit navn er Lis Winther Indhold Tekst Punkt Figurer Smart Art Tegn selv Styring Masteren Temaer og skabeloner Til PP Til hele Office Lyd.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Modul 2.
Lav en fugle-folde-bog
At bruge disse to ord rigtigt
Titel – Forfatter - Årstal
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Lige før lukketid Victor, Sarah & Line.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Personkarakteristik “Mor”
READ – sammen om læsning
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen Grantræet af H. C. Andersen – tekst Grantræet – filmstriben Grantræet m. billeder Grantræet som tekst: http://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/grantraeet Grantræet som film: http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=9000000634

Reading to learn Prepare before reading Detail reading Indepent writing Reading to learn Prepare before writing Et undervisningsforløb i indskolingen med H. C. Andersens eventyr – grantræet. Individual rewritning Joint rewriting

Prepare before reading

Forberedelse til læsning (Preparing before Reading) 10 minutter Juletræet i klassen pyntes Julebagning, julemad H. C. Andersens juleeventyr - film Museumsbesøg Eventyret fortalt i hverdagsprog Fortælle et referat af eventyret Eventyret læses vha. Af PP med billeder Forberedelse til læsning (Preparing before Reading) 10 minutter Baggrundsviden Forforståelse: Juletræ i klasse som pyntes med julepynt gl. design Julebagning og julemad på en fordybelsesdag (pebernødder, havregrynskugler, figurkager, udendørs julesuppe/risengrød) H. C Andersens juleeventyr Museumsbesøg: se juletræer i historisk perspektiv (Peters jul) På Filmstriben kan man finde Grantræet (26min) http://www.filmstriben.dk/skole/film/details.aspx?filmid=9000000634 Fortælle om eventyret I et hverdagsagtigt sprog: Eventyret handler om et lille grantræ som vokser sig stort. Det bliver fældet og brugt som juletræ. Vi hører om hvad grantræets oplever og hvad det tænker. Vi starter i skoven, hvor grantræet venter på at blive lige så stor som de andre træer omkring sig. Ventetiden er lang, og strækker sig over flere år før træet, bliver fældet og kørt hjem i stuen til en familie, der skal holde jul sammen med det. Efter juleaften bliver træet båret op på husets loft for så at ende sine dage på et bål om foråret.   Referat af tekst Eventyret handler om et lille juletræ, som år efter år så de største juletræer blive fældet. Det juletræ var nysgerrig og misundelig for gråspurvene fortalte at de store juletræer sår inde i varme stuer – pyntet med de dejligste ting – Så gik der nogle år og pludselig en dag blev grantræet fældet. Grantræet kom ind i en stor sal, hvor den blev pyntet med forskellig flot julepynt: forgyldte æbler, hundrede blå, hvide og røde lys blev stukket fast i grenene. I toppen blev der sat en stjerne af guld. Grantræet havde svært ved at glæde sig fordi den var bange for at tabe al pynten. Da det blev aften blev alle lysene tændt – og som en juleaften er – så brændte lysene ned børnene væltede ind i træet og plyndrede alle kræmmerhusene og legede med alle deres julegaver. Der blev fortalt et eventyr og grantræet lytter med. Grantræet glæder sig over sit nye liv og er allerede spændt på næste dag. Næste morgen kom tjenestefolkene og hentede juletræet og satte det op på loftet i en mørk krog. Grantræet tror at menneskene har sat træet pga. vinteren og at den snart skal plantes ud i skoven igen. Grantræet fortæller de små mus på loftet om den fantastiske juleaften, eventyret fra juleaften og om livet i skoven. Hver aften kom der flere og flere mus for at høre grantræet fortælle. Alle musene hyggede sig sammen med grantræet. Søndag kom der to rotter og hørte på – de synes ikke det var morsomt – de ville hellere have hørt historier om mad. Rotterne fik overbevist musene om at grantræets historie ikke var sjov og nu kom musene ikke mere hen til grantræet. Det var grantræet ked af – men så tænkte den på at den snart skulle ud fra loftet. En tidlig morgen kom der en masse folk og ryddede op på loftet og de tog grantræet med ud i gården. Grantræet glædede sig. Børnene som dansede om juletræet for længe siden fik øje på grantræet og råbte: Se hvad der sidder endnu på det ækle gamle juletræ. Og så trampede de på grantræet. Grantræet kikkede på sig selv og ønskede at den var blevet på loftet. Den tænkte tilbage på: sin friske ungdom i skoven, den sjove juleaften, de små mus som lyttede til hans fortælling. Træet blev hugget i små stykker af tjenestefolkene og lagt ind i gangen til brændeovnen. Mens træet brændte i brændeovnen tænkte det på sine gode oplevelser og tænkte det er vigtigt at glæde sig mens man kan for lige pludselig er det forbi. Nu er træet brænd og historien er slut I første klasse forklares de enkelte afsnit vha. foto i hverdagsprog – et sprog som alle forstår. (Kan evt. kobles sammen med referatet) Eventyret læses for eleverne evt. med billeder Brug ”dias til fortælling.ppt” på SmartBoardet og ”Grantræet med billeder.doc” til oplæsningen

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading

Prepare before reading Eleverne har kopi af teksten og overstregningstus Prepare before reading Detaljeret læsning, lektionsplan (30 minutter) Kopi af teksten til eleverne + blyant eller tusch til understregning – hæfte eller blankt papir Filen “Detailed Reading tekst.docx” – deles ud til eleverne Eksempel 1.: Nu kom to tjenere i fuld stads og bar grantræet ind i en stor, dejlig sal. Rundt om på væggene hang portrætter, og ved den store flisekakkelovn stod store kinesiske vaser med løver på låget; der var gyngestole, silkesofaer, store borde fulde af billedbøger, og med legetøj for hundrede gange hundrede rigsdaler — i det mindste sagde børnene det. Og grantræet blev rejst op i en stor fjerding, fyldt med sand, men ingen kunne se, at det var en fjerding, thi der blev hængt grønt tøj rundt om, og den stod på et stort broget tæppe. Oh, hvor træet bævede! Hvad ville der dog ske? Både tjenere og frøkener gik og pyntede det. På en gren hang de små net, udklippet af kulørt papir; hvert net var fyldt med sukkergodt; forgyldte æbler og valnødder hang, som om de var vokset fast, og over hundrede røde, blå og hvide smålys blev stukket fast i grenene. Dukker, der så livagtig ud som mennesker, — træet havde aldrig set sådanne før — svævede i det grønne, og allerøverst oppe i toppen blev sat en stor stjerne af flitterguld; det var prægtigt, ganske mageløst prægtigt.   Eksempel 2: Nu turde træet ikke engang bæve. Oh, det var en gru! Det var så bange for at tabe noget af al sin stads; det var ganske fortumlet i al den glans, – – og nu gik begge fløjdøre op, og en mængde børn styrtede ind, som om de ville vælte hele træet; de ældre folk kom besindige bag efter; de små stod ganske tavse, — men kun et øjeblik, så jublede de igen så at det rungede efter; de dansede rundt om træet, og den ene present efter den anden blev plukket af.

Prepare Elaborate Task

Forberede Uddybning/detaljer opgave

Nu turde træet ikke engang bæve Den første sætning fortæller os om hvordan træet har det (sætningen læses op) Først i sætningen står der to ord der fortæller at træet ikke er modig(turde ikke) Sidst i sætningen er der et ord som fortæller os hvad træet ikke tør, man kan bruge ordet gyser/ryster (bæve) Træet er bange for at ryste /bæve fordi den så vil tabe alt det fine pynt Turde ikke - bæve Nu turde træet ikke engang bæve

Tekststykke læses op – læreren læser alle ordene og eleverne læser med i kor på de understregede ord.

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading Prepare before writing

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading De understregede ord skal nu laves om til noter – De understregede ord skrives op i noteform sætning for sætning (eksempel 1. sætning) Noterne til hver sætning skrives op på en linje – og noterne fra hver linje skal stå under hinanden i punktform

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Metoden i punkterne 4,5 og 6 er den samme som i Læse-skrive-cirklen Joint rewriting

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Noterne på tavlen skal foldes ud til hele sætninger igen. Læreren modellerer en fælles genskrivning af teksten med udgangspunkt i noterne.

Noter

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Individual rewritning Joint rewriting

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Eleverne rekonstruerer teksten ud fra noterne – evt. som gruppeaktivitet Joint rewriting

Prepare before reading Detail reading Prepare before reading Indepent writing Prepare before writing Individual rewritning Joint rewriting

Eleverne skriver ny selvstændig tekst ud fra noterne

Reading to learn Prepare before reading Detail reading Indepent writing Reading to learn Prepare before writing Individual rewritning Joint rewriting