Danskfaget som medskaber af et kønsblik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Den lille Mads.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
- hvorfor og hvordan? Af Cecilie Nørgaard & Bonnie Vittrup
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kladde til informationsdias
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Jeg støtter barnet ved:
Arbejde med at give børnene empati. Den gode stol. Kort og godt.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Principprogramsoplæg
Skridtet ud af biologien: Når dansk ikke slår til
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Konfliktforebyggelse
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
1. lektion: Danmark i verden
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Visioner for arbejdet i skolebestyrelsen på Rolloskolen.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Inklusion i Skæring Dagtilbud
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Brikker til litteraturhistorien
Den pædagogiske læreplan
Digital trivsel på gymnasiet
Hvorfor dansk på GF1?.
Forskning i hjemløshed blandt kvinder
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Danskfaget som medskaber af et kønsblik Bonnie Vittrup

Disposition Aktionsforskningsprojekt om kønsperspektiver To tilgange til køn Hvordan køn? Danskfaget og køn Lærer M og Lærer B Dansk didaktisk kønsperspektiv

Ationsforskningsprojekt om kønsperspektiver To dansklærere i hhv. 2. og 10. klasse (hver sin skole) Fokus på italesættelser omkring køn og kønnede normer Muligheder og barrierer ift. at arbejde med et kønsperspektiv Konstruere nogle bud på et praksisnært dansk didaktisk kønsperspektiv

Den biologiserende tilgang vs. Den sociokulturelle tilgang

Den biologiserende tilgang Det biologiske køn har afgørende betydning for, hvordan børn er.

Den sociokulturelle tilgang Forventninger og fordomme til køn har afgørende betydning for, hvordan børn bliver.

Paradoks Køn afvises som betydningsbærende i mødet med barnet Paradoks Køn afvises som betydningsbærende i mødet med barnet. Samtidig mødes barnet kønsstereotypt.  Usynlig konflikt

Køn er kun ét parameter blandt mange Stereotypt køn er en kulturel opfindelse

Fælles Mål Dansk - Undervisningsvejledning Arbejde med litteratur ( Fælles Mål Dansk - Undervisningsvejledning Arbejde med litteratur (...) ”Dette kaldes tekstens tema og vil ofte fremtræde som modsætningspar: godt og ondt, frihed og ufrihed, mand og kvinde, rig og fattig, natur og kultur.”

Kanonudvalget om kanonpædagogik "Inden mødet med Herman Bangs frøkener arrangeres en udstilling på katederet af gammelt mellemværk og broderier. Og den modige lærerinde kunne den dag være iført hat og handsker - og fortælle om ugifte kvinders vilkår for 100 år siden.” (2004)

2. klasse Faglig læsning om København

10. klasse Reklameanalyse

Fælles mål - dansk i et kønsperspektiv Udvikle elevernes personlige og kulturelle kønsidentitetsdannelse Fremme elevernes forståelse for køn i forbindelse med æstetiske, etiske og historiske emner Udvikle den enkelte elevs analytiske indstilling til samtidens og andre tiders måder at fremstille og ”gøre” køn på.

Tips til at arbejde med kønsperspektiv Stil dig spørgende Fortæl modhistorier Vis mangfoldigt køn Opfordr til alsidig aktivitet Hav differentierede forventninger, uanset køn Undgå at generalisere Diskuter firkantede forestillinger Tænk over din sprogbrug Opfordr til at interagere på tværs af køn