Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Caseoplæg om Facebook.
LinkedIn Intro.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Arbejdspladsudvikling
Målgruppeanalyse Kategorisering 2.
Vi gennemførte en række interview ifm
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Målgruppeanalyse Kategorisering.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvantitative metoder
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Sociologi – Individ og samfund
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Hvad er målgruppeanalyse
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Et mærkeligt skib.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Livsstilsanalyse i Danmark
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Målgrupper og segmentering
Livsstilsanalyse i Danmark
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Målgruppeanalyse Kategorisering 2.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering 2

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse 1.Bourdieu om kategorisering 2.Idealtyper som kategorier 3.Gruppearbejde 4.Opgave og litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Kompleksiteten

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Bourdieus bud på en løsning: Bourdieu Kombination af en eller flere kapitalformer

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Bourdieus bud på en løsning: Sociale kapital – målgruppens sociale liv, dvs. sociale baggrund og sociale kontakter.Sociale kapital – målgruppens sociale liv, dvs. sociale baggrund og sociale kontakter. kulturelle kapital – målgruppens kulturelle liv, dvs. smag for kunst, uddannelse, opdragelse eller anden kulturel dannelse, der betinger ens præferencer og de valg man foretager.kulturelle kapital – målgruppens kulturelle liv, dvs. smag for kunst, uddannelse, opdragelse eller anden kulturel dannelse, der betinger ens præferencer og de valg man foretager. Symbolske kapital – målgruppens sprog og baggrundsviden, dvs. evnen til at beherske symboler, sprog og love som gælder indenfor det område der er tale om.Symbolske kapital – målgruppens sprog og baggrundsviden, dvs. evnen til at beherske symboler, sprog og love som gælder indenfor det område der er tale om. Økonomiske kapital – penge og købekraft, dvs. ikke kun penge men også andre materielle ressourcer, man er i besiddelse af.Økonomiske kapital – penge og købekraft, dvs. ikke kun penge men også andre materielle ressourcer, man er i besiddelse af. Bourdieu

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Bourdieus bud på en løsning: Dette betinger hvad folk synes er vigtigt/ikke-vigtigt, smukt/grimt, klogt/dumt højt/lavt, åndelig/materielt, fin/groft, let/tungt, frit/tvungent, bredt/smal, unikt/almindelig, lyst/mørk osv. Bourdieu

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse "Det er forbudt at forbyde noget som helst" Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Nogle gange vil Minervamodellen vise sig at være relevant, men andre gange vil anden slags kategorisering (eller mangel på samme) vise sig at være det mest hensigtsmæssige. Bourdieu

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Personas User scenarios Bruger scenarier Idealtypificeringer […] dens betydning består i å være et rent ideelt grensebegreb, som virkeligheten måles med i den hensikt å tydeliggjøre bestemte betydningsfulle empirisk foreliggende forhold, og som den empiriske virkelighet sammenlignes med. […] dens betydning består i å være et rent ideelt grensebegreb, som virkeligheten måles med i den hensikt å tydeliggjøre bestemte betydningsfulle empirisk foreliggende forhold, og som den empiriske virkelighet sammenlignes med. Max Weber: Magt og bureakrati (1922) Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse At forenkle det komplekse Individet i de mange kontekster = komplekse mennesker: Hyper Individuelle Personer (Henrik Vejlgaard): HIP: En større og større gruppe af mennesker falder uden for de traditionelle segmenteringskasser. Derfor skal man ikke henvende sig til forbrugeren eller modtageren, men til forbrugeren/modtageren i forskellige eller bestemte situationer.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Idealtypescenarier kan både anvendes til: beskrivelse af nuværende arbejdsgange og til beskrivelse af udkast til nye – evt. problematiske arbejdsgange. 1)Respondentudvælgelse 2)Beskrivelse af målgruppen som den er. 3)Beskrivelse af produktets ideelle anvendelse. 4)Beskrivelse af en problematisk anvendelse Det vigtige er at der redegøres for brugerscenariets anvendelse og pointe Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse 11 1.Informere 2.Forandring/handling 3.Salg 4.Læring 5.Underholdning 6.Danne fællesskab (faglig, socialt) 7.Andet? Produktet og idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Demografiske variable: Alder, bopæl, køn. Socio-økonomiske variable: Arbejde, indtægt, uddannelse, socialgruppe. Kulturelle variable: Etnicitet, seksualitet, subkultur, værdier, livsform og livsstil. Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Bag Idealtypen Indledende (kvantitativ) afdækning af den ønskede målgruppe: -Fx via statistik fra Index Danmark (Gallup), Danmarks Statistik. -Eller via kundedatabase. Kvalitativ uddybning og perspektivering af målgruppen: - Fx gennem kunde- og ikke-kundeinterview, besøg på arbejdsplads, fokusgrupper, osv. - Undersøgelse af de ”bløde” værdier.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Hvem er modtageren? Hvem er modtageren? (Alder, køn, kultur, status)Hvem er modtageren? (Alder, køn, kultur, status) Modtagerens informationsbehov og -niveauModtagerens informationsbehov og -niveau Modtagerens holdninger til emnet?Modtagerens holdninger til emnet? Forudsætninger/barrierer hos modtagerenForudsætninger/barrierer hos modtageren Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Forskellige målgrupper til produktet? Presse, privatpersoner, potentielle økonomiske støtter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende. Er der overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Hvad er idealtypen interesseret i? Hvad slags sprog? Er han/hun interesseret i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilhørsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Kendskab til hjemmesiden. (Hvad findes der af udbytterige strategier til at udbrede kendskabet til hjemmesiden?) Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse 1.Eksponering (kendskab) 2.Indledende opmærksomhed (første brug) 3.Fortsat opmærksomhed (forventning tilgodeses) 4.Forståelse (oplevelse af nytte) 5.Erindring (positiv vurdering af erfaringen) 6.Forstærkning (tages i videre brug). Idealtypens forløb med produktet - Forslag til beskrivelse: - Forslag til beskrivelse:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse KapitalformerneKapitalformerne Hvordan vurderes afsenderenHvordan vurderes afsenderen Hvordan vurderer han/hun sig selvHvordan vurderer han/hun sig selv Hvordan vurderes medietHvordan vurderes mediet Hvordan bruges erfaringHvordan bruges erfaring Idealtypens løbende vurdering - Forslag til fokus:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Idealtypens redskaber - Udvidet forslag til fokus: 1.Æstetisk orientering. 2.Funktionel orientering. 3.Indholdsmæssig orientering 4.Viden om afsenderen – f.eks. ”hvad er afsenderens motivation?” 5.Viden om sig selv – f.eks. ”hvad har jeg brug for?” 6.Viden om den kommunikative sammenhæng. 7.Institutionaliseret erfaring – f.eks. ”hvad er en søgemaskine?” 8.Tillid som forankring – f.eks. ”tør jeg foretage en pengetransaktion?” 9.Rekontekstualisering – udfyldning af huller. 10.Relevans – f.eks. ”er sammensætningen af hjemmesidens indhold, funktionalitet og det grafisk-æstetiske udtryk relevant for mig?” …og husk MAYA!

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Konstruerede tankebilleder Karakteristika ved målgruppen Ikke (nødvendigvis) idealer - men ideel Kan være en gennemsnitsperson … men KAN også være en speciel person der illustrerer f.eks. produktets mangeartethed Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målret idealtypen Hvilket formål skal idealtypen tjene?! -Hvilket motiv har forbrugeren for at vælge produktet? -Hvordan hænger pris og kvalitet sammen? -Hvor velovervejet er forbrugeren i købssituationen? Hvem skal læse idealtypebeskrivelsen? - Kreative hjerner har brug for ’bløde’ og billedrige beskrivelser - Teknikere og finansfolk har brug for ’kolde’ data - Kunden har typisk brug for en mellemting

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Den ideelle idealtype Er nøje tilpasset sit formål: - Fremhæver det, der tjener formålet bedst - Er kort og præcis, men også inspirerende og fuld af billeder - Normalt fokus på kvalitative data, men kan indeholde kvantitative beskrivelser. - Vær målgruppens talsmand - Hvor meget skal forklares, og hvordan skal det forklares? - Vurder hvad der er ’nice to know’ og ’need to know’.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse MEN der er ingen formel – hver case skal behandles selvstændigt – hver case skal behandles selvstændigtForslag: - Vær nysgerrig og åben - Kombination helhedsforståelse fra fx livsstilssegmentering og detailanalyse af feltet - Brug bare livsstilstermerne – de er lette at forstå for de fleste Husk: - Idealtyper skal ikke være nøjagtige og altomfattende men forenklede, tendentiøse og inspirerende!... men forenklede, tendentiøse og inspirerende! Idealtyper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Link

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Case: Fiat Stilo (BENTON & BOWLES) Fiat Stilo – Lanceringskampagne: Målgruppen er år, bor primært i hus/rækkehus, deres indkomst ligger over landsgennemsnittet. De har børn – den yngre del af målgruppen har vuggestue-/ børnehavebørn – den ældre del af målgruppen har børn i skole- og gymnasiealderen. Kvalitet og miljø er interesseområder. Bil er en nødvendighed – i flere af husstandene er der to biler. Ferie er for størsteparten = bilferie, hvorfor en rummelig bil er altafgørende. Den ældre del af målgruppen er sandsynligvis mere praktisk orienteret og vil typisk vælge en 5-dørs, mens den yngre del med småbørn fortsat er mest til en smart bil – altså 3-dørs versionen. Målgruppen vil gerne ha’ meget bil for pengene, og de har en svaghed for små finesser og ny teknologi.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Case: Læger uden Grænser Læger uden Grænser – Indstik i ugeblad: Målgruppen er Alt for Damernes læsere. Målgruppen er Alt for Damernes læsere. Læseren er en kvinde i alderen år, som: - lever et aktivt liv, nyder at gå ud og er storforbruger af kultur - er veluddannet og interesseret i både sig selv og omverdenen - er travl, udadvendt og søger gerne udfordringer – udfordringer betragtes som en stor del af den personlige identitet - er en kvalitetsbevidst forbruger, der er åben og modtagelig for impulser – og hun har råd til at følge dem, da hun og evt. familien har indkomster over gennemsnittet - bor typisk i HT-området - har økonomisk overskud til at give humanitærbidrag, men skal opfordres før, hun tager action. Det er vigtigt, at dette indstik er meget følelsesmæssigt formuleret, så vi taler til de moderlige instinkter hos kvinderne!

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Case: Alfa 147 Alfa 147 – Dansk lancering af ny model: Vi taler til primært til Kosmopolitterne, Parcellisterne og Karrierestarterne. De har høje indkomster, bor oftest i villa og er højtuddannede – husstanden har ofte to eller flere biler. Køberne af Alfa er stærkt overrepræsenteret på Sjælland (Frb. Kommune, Københavns amt, Frederiksborg amt og Roskilde amt) med en enkelt afstikker til Århus amt. Køberne er primært mænd – De elsker alle biler! Alfa er drengedrømme – Det lækre design appellerer til deres selvopfattelse som værende kendere af kvalitet.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Case: Kellogg’s Special K Overordnet kommunikationsmålgruppe – rationelt: Kvinder 20–40 år. De fleste bor i større byer. Generelt tænker de mere på sundhed og deres vægt. Udfra studier baseret på behov har man identificeret følgende adfærd i den gruppe, hvor der er flest fra Special K’s målgruppe: - De træner mere end andre - De kontrollerer deres vægt og fedt indtag mere i forhold til andre - De spiser mere frugt og grøntsager - De spiser morgenmad og anser det for et meget vigtigt måltid - De ser nyheder

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Case: Kellogg’s Special K Overordnet kommunikationsmålgruppe – emotionelt: Shape conscious women age – core 25 (Healthy Body Controllers & Full Till Lunch Health Seekers- from Need Studies) Female shape watchers (priority ‘healthy maintainers’ – those women who strive to control their body shape through everyday healthy eating) They “feel good” about themselves as a result of “looking good”. They feel they look good because they are healthy and have a body (shape) they are happy with. When they feel good about themselves they have a greater confidence to act the way they would like to act rather than the way they are expected to act

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Kompendie: (Rogers) + ”Målgruppeanalyse”: Side 70-77

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Idealtyper: ØVELSE Vælg mindst 2 af følgende i forhold til jeres projekt – eller formuler selv hvad idealtyperne skal illustrere. 1)Respondentudvælgelse 2)Beskrivelse af målgruppen som den er (gerne flere typer). 3)Beskrivelse af en realistisk ideel anvendelse af produktet (fra start til slut). 4)Beskrivelse af en realistisk problematisk anvendelse (fra start til slut). Øvelse