Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chefkonsulent Leif Knudsen Videncentret for Landbrug Naturerhverv.dk
Advertisements

Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
15-års-opfølgning af 'Sundhedsprojekt Ebeltoft'
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Dummyvariabler 13. oktober 2006
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
TRÆNGSELSAFGIFTER Drawing by Ruairi O Brien TRÆNGSELSAFGIFTER.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Matematik i økonomi.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Er mere motorvej løsningen?
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Økonomi 2 Indhold Økonomisk vækst Visionen: bæredygtig udvikling
Synopsis: Klima Hvilke former for politisk deltagelse har den største indflydelse på folks holdning til klimaspørgsmål?
Ny rådgivningsstrategi Fra AGRINORD´s Svinerådgivning.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
El-biler.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
Europæiske udstødningsnormer for motorkøretøjer
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
Støjreducerende asfalt, international status Seniorforsker Hans Bendtsen Vejdirektoratet Vejteknisk Institut Trafikdage på AUC august 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Modulvogntog (MVT) Workshop Trafikdage i Aalborg
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Sven G. Sommer Aarhus Universitet
Driftsøkonomiske Muligheder for en Reduceret Pesticidanvendelse Indlæg på 1. Danske Planteavlskongres 2004 Jens Erik Ørum FØDEVAREMINISTERIET FØDEVAREØKONOMISK.
Er mere motorvej løsningen?
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Hvordan får jeg min marksprøjte til at registrere oplysninger fuldautomatisk? Thomas Bak, Danmarks JordbrugsForskning,
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Kommunikation i private Hjem Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing Aarhus Universitet.
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion samt afledte forurening Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøg.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Nyt kontingentsystem? Et debatoplæg.
Billund, 5. oktober 2015 Søren Kolind Hvid Planter & Miljø
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Hvad er prisen for de næste tons kvælstof i vandplanerne ?
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Trafikale og miljømæssige effekter
Forslag til masterplan for infrastruktur
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard og Mikal Holmblad Danmarks Transportforskning

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Baggrund Økonomisk teori foreskriver differentierede afgifter – Tilpasset størrelsen af marginale eksterne omkostninger – Efficiens (Pigou) – Velfærdsmaksimering Teknisk muligt at differentiere – Tid og sted – Køretøjstype – Læs – …. Direktiver giver mulighederne

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Formålet med analysen At vurdere de potentielle velfærdsgevinster ved at differentiere kørselsafhængige afgifter for lastbiler Forsøge at udstikke rammerne for ændringerne i velfærden

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Metode Udregner ændringerne i eksterne omkostninger som følge af afgifter Antager, at alle ture (vognkm) gennemføres med ”billigste” lastbil – Også selvom det i praksis ikke er muligt – Korrigerer vognkilometre i forhold til lasteevne (gennemsnitlig last) – Samlet efterspørgsel antages uændret Eks. Hvis det bliver dyrere, at benytte lastbiler med en lavere EURO norm – Alle ture gennemføres med lastbiler i bedste EURO norm klasse (EURO4/4+) Eksterne omkostninger består af – Miljø (CO2, Partikler, NOx, SO2, HC, CO) – Ulykker – Støj – Vedligehold af infrastruktur – Ingen trængsel – flest km på motorveje og hovedveje med begrænset trængsel Priser fra nøgletalskataloget samt tilpasning til yderligere differentiering

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Hvad kan vi se på?/scenarier Lastbilernes størrelse Miljøklasse (EURO norm) Vejtype (Aksler) Udifferentierede afgifter –> store lastbiler relativt billigst Store biler skal betale mere –> benyt små lastbiler Miljøafgifter –> Benyt EURO 4/4+ biler Kun motorveje –> omvejskørsel

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Udifferentierede afgifter Eksterne omkostninger

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Miljødifferentiering Eksterne omkostninger

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Sammenligning

Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Hvad kan vi sammenfatte? Ingen nagelfaste konklusioner, men – Effekterne tilsyneladende små Resultaterne viser den maksimale effekt, der kan opnås Gevinsterne små i forhold til ændringer i driftsomkostninger – Det største potentiale opnås ved udifferentierede afgifter – Differentiering på EURO norm kommer ”af sig selv” over en årrække Hvor ligger vi indenfor rammerne? – Siger resultaterne ikke noget om – Alle effekterne er ”overvurderede” – Praktiske forhold hindrer total overflytning