forståelse & støtte til mønsterbrydere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Anonym Digital Rådgivning
Familie og børn i en opbrudstid
Selvopfattelse.. STIGMA
Introduktion til centrale begreber
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Dansen omkring handicapbegrebet
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Program - ICDP International Childhood Development Program
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Et mærkeligt skib.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Socialisering Kapitel 5.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Rita Buhl 22. september 2018.
© Statistik i økonomisk perspektiv 2 udg
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

forståelse & støtte til mønsterbrydere Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS forståelse & støtte til mønsterbrydere Tema 1.2 Workshop 3. v/Aannguaq Poulsen

Workshoppens udgangspunkt Enhver form for afvigelse / enhver form for mønsterbrydning; udtryk for samspillet mellem individet eller grupper, der har handlet og dem, der reagerer på handlingen Samfundet skaber afvigende adfærd; ved at definere ‘afvigeradfærd’ ex. ‘funktionel’ kontra ‘dysfunktionel’ samfund mv. Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS

Forståelse & støtte til mønsterbrydere For at opnå en vis grad af konstruktivitet i støtten til mønsterbrydere, nødvendigt at reflektere over forskellige forhold i samfundet; 1. det historiske - 2. det organisatoriske - 3. det teoritiske - 4. det socialpolitiske - 5. det metodiske - 6. det demografiske - 7. det økonomiske perspektiv Og forhold mere eller mindre på individniveau; 8. det sociale - 9. & det adfærdsmæssige perspektiv Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS

Workshoppens udgangspunkt ET NYTTIGT BEGREB Begrebet ‘social eksklusion/-inklusion’; ikke-deltagelse eller deltagelse inden for for personen/gruppen forskellige, centrale & nødvendige områder for at skaffe ressourcer eller som giver livskvalitet fordi det giver mening for individet eller gruppen Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS

Workshoppens perspektiv SOCIALE FORHOLD - sjældent et resultat af pludselige hændelser Mere tale om betingelser & processer på; - samfundsniveau - mellemniveau - individniveau Hensigtsmæssigt at spørge; hvilke muligheder & begrænsninger har gjort sig gældende - for individet? - for gruppen? Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS

Workshoppens udgangspunkt OPVÆKSTVILKÅR har yderst begrænset brugbarhed som indikator for hvordan det videre livsforløb vil udarte sig Ovennævnte indebærer m.h.t. spørgsmålet om social arv; at oprindelse fra problemfamilier ikke er ensbetydende med social eksklusion i voksenlivet når langt hovedparten af problemernes oprindelse ikke har deres udspring i problemfamiliers sociale historik Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS

Workshoppens perspektiv UDVIKLING AF RESILIENS - afhænger meget af omgivelsernes følelsesmæssige reaktioner Faktorer, der har betydning for resiliens; omgivelserne skal have - stabilitet - klare rollemodeller - følelsesmæssig tryghed endvidere - omsorgssvigtens art - den betydning, svigtet tillægges - & især omgivelsernes reaktion på omsorgssvigtet Nuna Tamakkerlugu Ilitsersuisarfik // ITS

Workshoppens udgangspunkt “Man skal slås ud to gange for at blive traumatiseret” Det første slag, der sker i virkeligheden giver et smertefuldt minde måske en følelse af at have mistet noget og indebærer langvarig helingsproces Det andet slag kommer når tankerne føres tilbage til det første slag hvori følelserne af at være ydmyget og forladt dukker frem smerten fra det andet slag dæmpes ved at ændre billedet af det skete & derved rumme følelserne & lægge en vis afstand til fortiden GOD UDVEKSLING AF IDEER

Litteraturhenvisninger: Becker, Howard S. Outsidere. Studier i afvigelsesteori. Hans Reitzels Forlag, Kbh, 2005. 1. udg., 1. opl. Christensen, Else m.fl. Børn i Grønland. En kortlægning af 0-14-årige børns og familiers trivsel 09:01. SFI, Kbh. 2008. Thormann, Inger. De voksne børn. Om omsorgssvigt og resiliens. Hans Reitzels Forlag, Kbh. 2009. 1. udg., 1. opl. GOD UDVEKSLING AF IDEER