Sundhedsforsikringer indenfor og udenfor OK

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Hvad er behovene i Danmark?
Et samarbejde med AL Finans Factoring giver dig mange fordele
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Aftalelov, købelov og CISG
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Fra inkontinensproblem til bevilling
Ved du….  At der i øjeblikket er en konflikt mellem de praktiserende læger og regionerne ?
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Entrepriseforsikring
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Netværk af forebyggende sygehuse
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Finansiering af behandlingen Møde den 21. juni 2006.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
PLO-konflikt orienteringsmøde. Program: Kl Velkommen v. kreds/regionspolitiker Præsentation af DSR og dbio konsulenter Forhandlingerne mellem.
Betaling og matchning Temadag om takstberegning Tirsdag d. 27 feb Danhostel, Herning.
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Temadag for tandlægekonsulenter
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Ydernumre Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
17. september 2008Jordemoderforeningen TR efteruddannelsen FEA og andet ekstraarbejde.
Samarbejde om VF patienterne Perspektiver, roller og udfordringer i samarbejdet mellem praksissektor og kommunerne.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Praksis Plus Sjælland 15. januar Præsentation af Primær Sundhed Den virksomhedsenhed i Region Sjælland som administrerer alle overenskomster med.
Hospitalsenheden VEST
RevisorM atch. Koncept RevisorMatch er en virksomhed, som udelukkende specialiserer sig i at tilbyde andre virksomheder, gratis rådgivning og assistance.
Egenbetaling på sygeplejeartikler til sårbehandling i Odder Kommune.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.
Forholdet til kunderne
Rekruttering af udenlandske læger til almen praksis?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Vederlagsfri fysioterapi Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Handel med korn mellem landmænd
Pakkeforløb for kræftpatienter
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
TVÆRFAGLIG BEHANDLING I SUNDHEDSCENTER. Indhold >Tværfaglig behandling >Sundhedscentret >Tidsbestilling.
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
RSD-LS Region Syddanmark Økonomiseminar Sundhedsstyrelsen afregningssystem - Revision af afregninger til kommuner (Kommunal medfinansiering)
Ijo © Fodterapimøde Onsdag den Dagsorden: 1.Velkomst, siden sidst. 2.Rettelse af risikostratificeringsskema 3.Aftaler omkring fremtidige fejlrettelser/ny.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Kvalitetsudvikling hvordan
Institutionernes erfaringer med møbelindkøb
Bestilling og ordrebekræftelse
Under udbudsgrænserne
Bestilling og ordrebekræftelse
Metoden fælles beslutningstagning
Regnskab
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Eksempel på en forsikringspakke
Præsentationens transcript:

Sundhedsforsikringer indenfor og udenfor OK

Program 17.00 – 17.10 Velkommen Regionsformand 17.10 - 18.30 Aftaler indenfor og udenfor OK Esben Riis 18.30 – 19.00 Pause snak mv. 19.00 – 19.40 Konkurrencereglernes betydning Anne Bisgaard 19.40 – 20.15 Vækst og strategi på det frie marked Claus Pedersen

Hvilke modeller for samarbejde er der om sundhedsforsikring? Overenskomstloyal model Lægehenvist fysioterapi, hvor selskab blot refunderer egenandel helt eller delvist Forsikringsspecifikke krav til lægehenvist fysioterapi Selvom det er indenfor OK har selskabet betingelser for dækning 3. Udenfor OK: Ren forsikringsbaseret fysioterapi

2. Forsikringsspecifik lægehenvist fysioterapi Selskabet vil gerne styre henvisningsprocessen Tjekke betingelser, give sundhedsfaglige råd, ”lede patienten til det rette tilbud” Forsikringsbetingelserne er ofte begrænsende i forhold til indhold og proces i ydelsen: Holdtræning, opfølgende træning, hjælpepersonale ”Faglig” indblanding – krav om status og lign. Fra fys. Netværksaftaler Samarbejdsaftaler mellem klinik of mellemhandler/formidler Aftalebetingelser rækker ofte ind over overenskomstens regulering FHC, Nordic Netcare, Presciba, Dansk Sundhedssikring

3. Forsikringsbaseret fysioterapi Udenfor OK Ikke en offentlig ydelse, men en forsikringsydelse Evt. krav om lægehenvisning via refhost Kan i princippet være tværfaglig ”Alt” er til forhandling mellem klinik og selskab Henvisningsproces Hvilke ydelser vil selskabet betale for Hvem skal være leverandør Frie priser DFYS rolle: Ikke kollektiv forhandling Rådgive den enkelte uden at samordne væsentlige vilkår Faglige standarder

Ad model 2. Forsikringsspecifik fysioterapi og overenskomsten Problematiske områder: Ligebehandling Patientens frie valg Det faglige ansvar Bestemmelser om betaling Fysioterapeuter må ikke indgå aftaler med et selskab/formidler der er i strid med OK

Hvad er det for en ydelse? Er det en offentlig ydelse eller et forsikringsprodukt? Lægehenvist fysioterapi med offentlig tilskud er altid en offentlig ydelse Kan man overhovedet indgå forsikringsaftaler om disse patienter? Aftalefrihed, men fysioterapeuten er begrænset til at indgå aftaler, der er forenelige med det at være tilsluttet overenskomsten Forsikringsselskaber/formidlere kender ikke nødvendigvis OK og er ikke juridisk forpligtet af den Det er fysioterapeuten, der skal sige til og fra

Ligebehandling: Det følger både af sundhedsloven og overenskomsten at der er let og lige adgang til fysioterapi: Der kan ikke være forskellige ventelister afhængigt af hvilke forsikringer patienten har Separate bookingsystemer vil i praksis føre til ulige adgang Reservation af et bestemt antal timer på klinikken vil ligeledes i praksis føre til ulige adgang Overenskomstens parter har aftalt, at ventetider på de enkelte klinikker skal fremgå på Sundhed.dk

Patientens frie valg Overenskomstens § 6: Patienten kan frit vælge mellem de til overenskomstens tilmeldte fysioterapeuter Aftaler må ikke direkte eller indirekte begrænse denne rettighed for patienterne Særlige behandlernetværk begrænser rettigheden i praksis Utilsigtede konsekvenser: afbrudte forløb, fordyrende forløb At gå med i et ekskluderende behandlernetværk kan være en omgåelse af fritvalgsbestemmelserne Men: principielt må patienten selv vælge om de vil gøre brug af forsikringen eller ej

Det faglige ansvar for behandlingen Tilrettelæggelsen skal være baseret på en fysioterapeutisk undersøgelse (§ 3) Sundhedsfaglige telefoniske råd er også omfattet af journalpligt Fysioterapeuten laver individuel behandlingsplan i samarbejde med patient og henvisende læge Progression i behandlingen indtil afslutningen er ligeledes fysioterapeutens ansvar ”antal bevillinger” er uvedkommende for behandlingsplanen Fysioterapeuten bør ikke give faglige status til 3. part, der ikke har noget fagligt ansvar

Bestemmelser om betaling fra patienten Overenskomsten fastlægger standarden for betalingerne mellem patient og fysioterapeut Patienten kan afkræves betaling pr behandling eller opsamlet Typisk pr gang eller ved md. Udgang ”Når behandlingen er udført og afregnet med patienten fremsender fysioterapeuten inden den 3. i måneden” honorarkrav til regionen for sygesikringsandelen Fysioterapeuten skal kunne dokumentere at patienten har betalt det overenskomstaftalte honorar – ”kvittering” for behandlingen Derefter kan der afregnes med regionen Fysioterapeuten skal således have patientbetalingen fra foregående måned senest den 3. i efterfølgende måned

Eksempler på betalingsbetingelser: Falck Healthcare: ”Faktura skal fremsendes straks efter d.1. i hver måned. Tilgodehavende vil være til udbetaling senest 3 hverdage efter modtagelse af elektronisk faktura.” Vi vil gøre FHC opmærksom på at ”timingen” ikke er i overensstemmelse med OK Nordic Netcare: ”Der afregnes udelukkende for afsluttede behandlingsforløb. Samarbejdspartneren er uberettiget til at foretage modregning eller udligning af eventuelle mellemværende i den månedlige brugerafgift. Betaling af faktura, til den sidste dag i måneden +10 dage brutto, fra modtagelse af korrekt registrering / e-faktura.” Ny aftale: Sygesikringen danmark/Skandia: Vælge mellem pr gang (”2-3 dages eksp. tid”) eller opsamlet: ”danmark” vil afregne indsendt materiale fra forrige måned den 1. i måneden Fysioterapeuten kan følge OK og sende betalte regninger ind senest den 3. til regionen

Fokuspunkter i forhold til FHC og overenskomstmedholdelighed: Særlig booking/kalender vil ofte i praksis give ulige adgang Henvisning til fysioterapi ikke tværfagligt - der må ikke være tvivl om hvad patienten er henvist til. FHC skal ikke agere sundhedsfaglig henviser Fysioterapeuten er IKKE leverandør til FHC men til det offentlige Klageregler for offentlige ydelser er fastsat andetsteds og skal følges Overenskomstens betalingsfrister skal overholdes. Fysioterapeuten skal have betaling fra patienten før der afregnes med regionen i den følgende måned jfr. OK § 26. stk. 3

Fokuspunkter for NNC og overenskomstmedholdelighed: NNC skal ikke foretage en sundhedsfaglig visitation ved lægehenviste patienter Hverken ved opstart - på baggrund af tlf. samtale Eller senere i forløbet – rådgive til at finde ny behandler De må gerne tjekke klinikker ventetid Manglende dækning af holdtræning mv. skævvrider behandlingsplanen og OK økonomien Progrediering, status og behandlingsplanen er NNC uvedkommende (intet fagligt ansvar) Overenskomstens betalingsfrister skal overholdes. Fysioterapeuten skal have betaling fra patienten før der afregnes med regionen i den følgende måned jfr. OK § 26. stk. 3

Den nye aftale mellem Skandia og ”danmark” Patienten får en bevilling hos Skandia Ikke krav om offentligt tilskud eller henvisning Frit behandlervalg – alle kan afregne med ”danmark” Kan vælge fysioterapeut indenfor eller udenfor Patienten skal have haft kontakt med lægen Kan evt. have henvisning Det er patienten, der evt. kommunikerer med Skandia om flere behandlinger Fysioterapeuten forventes selv at tilrettelægge behandlingen Afregning via ”dk” - markering i IT-systemet Pr gang eller opsamlet pr måned