En diagnoses betydning for hverdagslivet – oplevet af personer med borderline personlighedsforstyrrelse Brugerinddragelse i Psykiatrien DSR temadag den.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Oktober 2012 ViTSi Elisabeth Kampmann Vitsi workshop 23. oktober 2012 Elisabeth Kampmann Ergoterapeut, cand.scient.soc.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
At være magtesløs med den magtesløse
Børn og sorg - og sprældøde døde
Menneskets fald og genoprejsning
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
i dødens og omsorgens rum
Temadag Funktionelle lidelser.
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Livets Ord September 2009.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Smølfens død.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Afdelingsleder Morten Freil
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Børn og unge med handicap siger deres mening
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
brugerinddragelse i Danmark
Skabt som mand og kvinde
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Præsentationens transcript:

En diagnoses betydning for hverdagslivet – oplevet af personer med borderline personlighedsforstyrrelse Brugerinddragelse i Psykiatrien DSR temadag den 20. januar 2015

Hvorfor inddrage brugere af psykiatrien?

”.. effektiv kommunikation mellem patienten og sundhedspersonalet forudsætter, at sundhedspersonalet har sat sig ind i og accepterer patientens tanker, følelser, værdier og holdninger” (Amtsrådsforeningen 2003)

Det er kun muligt for sundhedspersonale at hjælpe personer med psykiatrisk sygdom med at komme sig, såfremt sundhedspersonalet forstår de udfordringer, som disse personer står overfor. (Repper and Perkins 2009)

borderline personlighedsforstyrrelse

De oplever måden, hvorpå diagnosen bliver givet som ufølsom, og den information som sundhedsprofessionelle giver om diagnosen som utilstrækkelig Et tilstrækkeligt vidensgrundlag om diagnosen udgør en væsentlig del af processen med at komme sig (Morris et al. 2014)

De oplever deres diagnose borderline personlighedsforstyrrelse som en nedsættende etikette, der påvirker sundhedspersonalets holdninger til dem De oplever, at sundhedspersonalet ser på dem som mindreværdige mennesker (Fallon 2003, Nehls 1999, Horn, Johnstone & Brooke 2007, Perseius et al. 2005, Rogers, Dunne 2011)

METODE

Det fænomenologiske perspektiv

Fænomenologi som et modstykke til naturvidenskabens objektivisme

… i kraft af mit fænomenologiske perspektiv så var det vigtigt, at jeg ikke lod min forforståelse (det jeg forstod i forvejen) mislede min forståelse af, hvordan diagnosen borderline personlighedsforstyrrelse sætter sig igennem i hverdagslivet for mine informanter. Så jeg anstrengte mig ihærdigt på, at møde deres beskrivelser fordomsfrit og intuitivt, og ikke forstå for ureflekteret

En interviewundersøgelse

Hvorfor denne modstand mod at inddrage mig som forsker og dermed brugernes perspektiver?

DE 3 INFORMANTER En 34-årig kvinde, som har haft diagnosen i 13 år, omfattende indlæggelseshistorie på psykiatrisk hospital, kontakt til såvel lokal- som socialpsykiatrien, bor med sin samlever En 24-årig kvinde, som har haft diagnosen i ½ år, ingen indlæggelser, kontakt til lokalpsykiatrien, bor alene med sin søn En 36-årig kvinde, som har haft diagnosen i 8 år, få indlæggelser på psykiatrisk hospital, tilknyttet ambulant behandlingsenhed, gift og har 2 børn

FUND

At opleve sig selv som forskellig fra, men også lig andre mennesker

At opleve diagnosen som et filter

”Alt hvad jeg sagde, alt hvad hun hørte, det blev til, jamen det er jo borderlineadfærd… okay jeg er her altså ikke som menneske mere, jeg er en diagnose”. ”Det er faktisk sådan, at når man ringer, og de ser CPR-nummeret og på en eller anden måde diagnosen, så er det ligesådan, af en eller anden årsag så er det ikke så vigtigt”.

”… når jeg rakte hånden op, så ville hun ofte slet ikke tage mig, så tog jeg hånden ned igen, fordi jeg gad ikke sidde der og flagre, altså jeg ville ikke ydmyge mig selv, og når jeg så blev spurgt, så blev jeg cuttet af, altså hun cuttede mig simpelthen af med, at nej det passer ikke eller det kan du ikke sige”

”… det betyder jo bare, at hun vitterlig ikke aner en skid om det, når hun med det samme tror, at jeg ikke er i stand til at tage mig af min søn bare fordi jeg har fået diagnosen, fordi hvis jeg kunne tage mig af ham 5 min før jeg fik diagnosen, så kan jeg vel også bagefter altså, så det gjorde mig sur, at hun med det samme fik den indstilling til det”.

”Der er nok mange, der ringer i løbet af sådan en aften, og hvor mange er der egentlig af de psykisk syge, der har det skidt, så på den måde kan man jo godt følge dem”

Overvejelser om at fortælle eller fortie om diagnosen

”… der har været nogle situationer, hvor jeg sådan har holdt igen, indtil de egentlig har fået et indtryk af mig, og så kunne jeg så sige, jamen jeg har en masse at slås med”. ”Jeg tror, at hvis jeg havde forsøgt på at opretholde den facade og så bagefter havde kommet og smidt bomben og sagt, men jeg er i øvrigt borderline, har i øvrigt borderline, så tror jeg folk ville have, wow, fordi det så ikke var den person, de havde lært at kende”.

At opleve diagnosen som både meningsfuld og betydningsløs

”… så kan jeg bedre forstå at hele mit liv har føltes som op ad bakke, og det vil jeg sige, det har sådan været hovedingrediensen til at starte med, at det gav en befrielse til, at der kan være en forståelse her egentlig”. ”Men når man så lige pludselig bliver placeret i den her kasse, så er det faktisk ikke særlig rart længere”.

At opleve familien med et medansvar for diagnosen

”… hun er meget hurtig til at skyde skylden fra sig, jamen jeg fejler jo ikke noget og sådan nogle ting. Hun kan ikke selv se det, og hun har meget svært ved at tage det ansvar på sig, at det rent faktisk kommer fra hende, fordi jeg siger ikke, at det er hendes skyld, men det kommer fra hende, og det gør det”

At opleve sygdommen som begrænsende for deres livsudfoldelse

”… nogle gange har jeg brug for lige at passe på mig selv og trække mig og så få noget ro, i forhold til måske at være social hele tiden” ”… det føltes som om, at man fejlede på den måde”

Vil specialets fund gælde for alle personer med diagnosen?

Sygepleje-assessment som et værktøj til brugerinddragelse

Hvad er personens problem? I hvilken grad generer det personen? I hvilken grad og på hvilken måde griber det ind i personens hverdagsliv? I hvilken form kan personen udøve en form for kontrol over problemet?

”Assessment kan identificere de kendetegn som forskellige mennesker har til fælles, men assessment kan også hjælpe til at skelne den ene person fra den anden, altså hjælpe med at klarlægge, hvad der gør denne persons erfaring unik”.

Find yderligere inspiration her: Barker, P. 2004, Assessment in Psychiatric and Mental Health Nursing, Nelson Thornes Ltd, UK Barker, P. & Buchanan-Barker, P. 2009, ”Assessment i psykiatrisk sygepleje”, in Psykiatrisk sygepleje, ed. N. Buus, 1st edn, Dansk Sygeplejeråd; Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København K

Hvordan kan I anvende sygepleje-assessment i jeres kliniske hverdag?